Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@04:40:57 GMT

تمام ارقام بذر چغندر قند در داخل کشور تولید می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۱۱۷۰

تمام ارقام بذر چغندر قند در داخل کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزین فروغی‌منش ظهر سه‌شنبه در مراسم روز مزرعه چغندرقند که در محل مزارع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میاندوآب برگزار شد، اظهار داشت: بذور تولیدی چغندر قند در داخل کشور مقاوم به بیماری‌های "نماتد" و "ریزومانیا" است.

وی افزود: در سال رونق تولید با حمایت کشاورزان، کشور از واردات بذرهای خارجی بی‌نیاز شده و نیاز صنعت قند کشور نیز تامین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروغی منش با بیان اینکه امسال علاوه بر تولید بذر چغندرقند به تولید بذر کلزا نیز اقدام می‌شود، گفت: کشاورزان جهت اطمینان خاطر در استفاده از بذور داخلی، یکبار آن را با مشابه خارجی مقایسه کنند.

وی بیان کرد: اکنون این توانمندی در کشور وجود دارد که محصولات تولیدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اگر از مشابه خارجی بهتر هم نباشد ولی می‌تواند با آن رقابت کند.

کارشناس شرکت توسعه کشت گیاهان زراعی کشور اضافه کرد: این درحالی است که قیمت محصول‌های خارجی چند برابر بیشتر از محصولات مشابه داخلی است.

در این مراسم ۱۵۰ نفر از کشاورزان شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی، کارشناسان کارخانه‌های قند استان، مسئولان و کارشناسانی از موسسه تحقیقات چغندر قند کشور، موسسه اصلاح و تهیه بذر چغندر قند کشور، شرکت توسعه کشت گیاهان زراعی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان‌غربی، مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار و مسوولان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش میاندوآب نیز حضور داشتند.

در این همایش کشاورزان پس از پایان  همایش، از برخی مزارع چغندرقند میاندوآب بازدید کردند.

در سال زراعی جاری ۲۸ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی به زیر کشت چغندر قند رفته که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کمتر از سال پیش است؛ چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی آب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارات بالایی به منابع آبی وارد می‌کند.

آذربایجان غربی دارای رتبه اول تولید چغندرقند کشور به میزان سالانه ۱.۸ تا ۲ میلیون تن است.

کد خبر 4697548

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی چغندرقند محمد فروغی قزوین بوشهر روز خبرنگار شیراز شهرکرد ایلام گرگان عید غدیر خم خطبه های نماز جمعه عید سعید قربان سانحه تصادف یاسوج اشتغال مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۱۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور

عطاالله هاشمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر شرایط مساعد بارش در اردیبهشت انتظار می‌رود که حداقل میزان خرید تضمینی گندم ۱۲ میلیون تن باشد.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان تولید گندم به بالای ۱۴ میلیون تن برسد که براین اساس نیازی به واردات گندم حتی برای صنف و صنعت هم نخواهیم داشت.

هاشمی ادامه داد: تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران و اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم در قالب جایزه تحویل راهکار تحقق خودکفایی گندم و بی نیازی از واردات محسوب می‌شود، در غیر این صورت به سبب ورود دلالان و واسطه‌ها در امر خرید، گندم تولیدی به سمت جایگزینی خوراک دام و طیور یا قاچاق به آن سوی مرز‌ها هدر می‌رود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه پیگیری جایزه تحویل گندمکاران به جایی نرسیده است، افزود: علی رغم پیگیری‌های مکرر برای اصلاح نرخ، هنوز به جایی نرسیده ایم که به نظر می‌رسد عده‌ای برای بحث خودکفایی کارشکنی می‌کنند.

به گفته او، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت گندم در بازار‌های جهانی و کشور‌های اطراف با احتساب دلار آزاد ۲۰ درصد بالاتر از تولید داخل است که متاسفانه واردکنندگان با کارشکنی در امر تولید بدنبال واردات هستند، درحالیکه کیفیت گندم خارجی و داخلی با یکدیگر قابل قیاس نیست چراکه آنها گندم‌های درجه یک را به ما نمی‌فروشند و گندم‌های درجه ۲ و ۳ بالاتر از قیمت تولید داخل به ما می‌دهند.

هاشمی گفت: بنابر سیاست برنامه هفتم مبنی بر خودکفایی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول استراتژیک انتظار می‌رود که طبق قانون ۲۴ ساعت پس از تحویل مطالبات گندمکاران واریز شود و هرچه سریع ترجایزه تحویل به منظور ایجاد ترغیب کشاورزان اعلام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • حمایت تمام قد وزیر کشور از قرارداد زاکانی با چینی ها /تهران تقسیم می شود؟
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحد‌های خوراک دام و طیور
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی