افزایش ۳ برابری تعداد مسجد پس از پیروزی انقلاب/ نیاز جامعه به ۲۵۰ هزار مسجد دیگر
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۴۳۷۶
در حالی که تعداد مساجد پس از پیروزی انقلابی افزایش ۳ برابری مواجه شده است اما همچنان به ۲۵۰ هزار مسجد دیگر نیاز است.
خبرگزاری شبستان، قم – محمدرضا جایروند: 21 اوت 1969 مصادف با30 مرداد 1348 مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان از سوی صهیونیست های اشغالگر به آتش کشیده شد.
«دنیس مایکل ولیم روهان» بر اساس اعتقاد یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا که ظهور مسیح را منوط به ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان می داند، مسجد را به آتش کشید تا 1500 متر مربع از مساحت آن در آتش بسوزد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان و همچنین محل معراج پیامبر اکرم(ص) از جایگاه والایی برخوردار است. این مساله سبب شد تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد دهد تا آن روز به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.
وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاسی که در تهران برگزار شد با این پیشنهاد موافقت کردند تا 30 مرداد هر سال به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.
اهمیت مسجد در اسلام
واژه مسجد، جمعاً ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده که در ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر، به صورت جمع آمده است.
در حدیثی قدسی به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَیالْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ» خدای تبارک و تعالی میفرماید: مساجد خانههای من در زمین هستند، خوشا به حال بندهای که در خانهاش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانهام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد.
ساخت مسجد از مسائل مورد تأکید اسلام است که پاداش بزرگی برای آن قرار داده شده است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که «مَن بَنی مَسجِداً وَلَو مَفحَصَ قَطاةٍ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتاً فی الجَنَّةِ» کسی که مسجدی بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغی بوده باشد، خداوند خانهای در بهشت برای او بنا خواهد ساخت.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر میفرماید: «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ» کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است.
با بررسی آیات قرآن کریم می توان دریافت که مسجد کانون و پایگاه عبادت است، همه مساجد خانه خدا هستند، جلوگیری از ذکر خدا در مساجد ستم بزرگی است، مساجد فقط توسط ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت آباد می شوند و تعمیر مساجد توسط مشرکان ممنوع است.
تعداد مساجد در جهان
آمارها تا سال 2016 میلادی درباره تعداد مساجد در جهان نشان می دهد که حدود 4 میلیون مسجد در آن وجود دارد.
بر اساس این آمار، کشور اندونزی که نزدیک به 13 درصد کل مسلمانان جهان در این کشور هستند، بیشترین مسجد را در جهان دارا است و حدود 800 هزار مسجد وجود دارد.
هند با 300 هزار مسجد در رتبه سوم قرار دارد و بنگلادش با 250 هزار، پاکستان با 120 هزار، مصر با 108 هزار، عربستان 94 هزار، ترکیه بیش از 82 هزار، مراکش 41 هزار و چین نیز 39 هزار در رتبه های بعدی قرار دارند.
وضعیت مساجد در ایران
آمارها درباره تعداد مسجد در ایران متفاوت است و از وجود 70 الی 80 هزار مسجد در کشور گزارش می شود.
در حالی که حجت الاسلام سید «مهدی خاموشی» رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی از وجود بیش از ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور و همچنین ستاد اقامه نماز از وجود ۷۲ هزار باب مسجد در کشور خبر داده اند، حجتالاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد سال گذشته گفته بود «بیش از 79 هزار مسجد در کشور وجود دارند اما همه آنها حیات ندارند به این معنی که نماز مستمر در آنها اقامه نمیشود.»
گرچه تعداد مساجد کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشدی 3 برابری داشته و از 25 هزار به بیش از 75 هزار رسیده است، اما این تعداد نیز در مقایسه با سایر کشورها و همچنین نیاز جامعه به مسجد، نامناسب محسوب می شود.
حجت الاسلام «تقی قرائتی» مدیر موسسه مسجد در این باره می گوید که ایران به ساخت 250 هزار مسجد نیاز دارد چرا که باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد ولی در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مسجد فعال وجود دارد.
وضع مساجد اهل تسنن در ایران
در حالی که تعداد مساجد اهل تسنن پیش از انقلاب اسلامی 4 هزار مسجد بود هم اکنون بیش از 17 هزار مسجد در اختیار شهروندان سنی مذهب قرار گرفته است.
ماموستا «محمد امین راستی» عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت که از علمای کردستان به شمار می آید، در این باره می گوید: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه و نماز اعیاد برای اهل سنت به طور رسمی برگزار نمی شد اما پس از انقلاب این برنامه ها به صورت رسمی در کشور برگزار می شود و تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از 4 هزار مسجد به 17 هزار مسجد رسیده است و این برکت انقلاب اسلامی است که براساس دین اسلام، حق را از اراده خداوند گرفته و به ما داده است.
حجت الاسلام «اکبر فرجام» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان نیز درباره تعداد مساجد اهل سنت در مناطق مرزی خراسان رضوی گفت: قبل از انقلاب اسلامی فقط 174 مسجد اهل سنت وجود داشت که طی 40 سال از انقلاب تعداد 593 مسجد اهل سنت در مناطق مرزی افزایش یافته که در حال حاضر تعداد 767 مسجد اهل سنت در خراسان رضوی افزایش قابل توجهی داشته است.
منبع: شبستان
کلیدواژه: غدیر عید غدیر عید غدیر خم بیرجند کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان روزنامه اردبیل سومین جشنواره طنین مسجد قم مسجد الاقصی روز جهانی مسجد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۴۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیبشناسانه»
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، این کتاب یکی از دستاوردهای اولین «همایش مسجد و نظم اجتماعی در ایران» است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.
کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیبشناسانه» با تأکید بر اینکه مساجد بهعنوان مراکز سنتی تبلیغات و ارتباطات، جایگاه خاص و ظرفیت گستردهای برای تبلیغات دینی دارند، تلاش میکند در پژوهشی آسیبشناسانه عوامل اختلال در کارکرد تبلیغی مساجد را شناسایی و در نهایت، راهکارهایی برای برطرف شدن آنها ارائه کند.
پژوهشگر در این اثر تلاش میکند به این سوالات پاسخ دهد که آیا مساجد موجود دارای ظرفیت کافی (فضا، تجهیزات و...) برای اجرای امور تبلیغی هستند؟ چه مشکلات و کمبودهایی در مساجد بر سر راه اجرای تبلیغ دینی وجود دارد؟ مشکلات و کمبودهای موجود چه اختلالاتی را در امر تبلیغ دینی و اثربخشی آن به وجود آورده است؟ برای رفع آسیبهای موجود در امر تبلیغ دینی مساجد، چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟
در همین راستا از طریق مطالعۀ منابع مکتوب و مصاحبه با ائمۀ جماعت و دستاندرکاران و فعالان مساجد و نظرسنجی از نمازگزاران و بررسی چهار مسجد انتخابی، ابتدا وضعیت مطلوب و موجود مساجد را مشخص و سپس از مقایسۀ این دو، آسیبهای تبلیغات دینی در مساجد را شناسایی میکند.
در این پژوهش، مشکلات و کمبودهای موجود بر سر راه تبلیغات دینی مساجد، در ۶ دسته و شاخصهای متعدد «برنامهها و فعالیتهای مختلف با هدف تبلیغ دینی در مساجد»، «روشها و ابزار و امکانات تبلیغی در مساجد»، «نحوۀ برقراری ارتباط بین مسئولان مساجد و مردم»، «نقش امام جماعت در تبلیغ دینی مساجد»، «نقش خادم مسجد در تبلیغ دینی» قرار گرفته است. وجود آسیب در هریک از شاخصها، بهنسبت اولویت و اهمیت آن، پیامدهای متفاوتی دارد که همۀ پیامدها در نهایت به شکست خوردن تبلیغات مساجد در رسیدن به اهداف منجر میشود.
مطابق نتایج حاصل از مصاحبه با امامان جماعت و اعضای هیئتامنا و فعالان ۴ مسجدِ مورد مطالعه در این اثر، بزرگترین آسیب در تبلیغات دینی در مساجد، موازیکاری در سازمانهای مرتبط با امور مساجد، نبودِ برنامۀ تبلیغی مفید و افراد اجراکنندۀ آن و نبودِ امکانات و ابزارهای لازم برای پاسخگویی به نیازهاست. اختلاف سلیقه بین کارگزاران مسجد و کاهش بازدهی مسجد، دخیلنکردن جوانها در امور مساجد و انتخابنکردن موضوعات تبلیغی متناسب با جوانان، نبود کانال ارتباطی بین دانشمندان و علمای بنام با مسجد، اختصاص ندادن بودجۀ لازم برای تبلیغات دینی در مساجد، مسئلۀ خرافات و مستند نبودن سخنرانیها و مداحیها در هیئتها به روایات و قرآن و تاریخ معتبر، نشناختن تهدیدها و ابتلائات اجتماعی توسط مسئولان مسجد، بهویژه روحانیان، عدم استفاده از امکانات و روشهای مختلف صحیح و مثمر مانند دیگر ادیان در استفاده روزانه از انواع کتاب، نرمافزارهای مختلف، بروشورهای تبلیغی، برگزاری اردوهای متعدد و استفاده از روشهای نادرست و اجراهای ناقص که باعث راندهشدن افراد از دین میشود، از دیگر آسیبهایی است که به آن اشاره شده است.
پژوهشگر در فصل پایانی به برآیندی کلی از مصاحبهها میرسد و برخی از اختلالات و پیامدهای ناشی از کمبودها و آسیبهای تبلیغات دینی در مساجد را برمیشمارد که عبارتاند از: مؤثر نبودن تبلیغات دینی مساجد علیرغم تلاشهای متعدد، بهسبب نادرست یا ناقص بودن تلاشها و گامهای برداشتهشده؛ هدر رفتن وقت و انرژی و بودجههای صرفشده در فعالیتهایی که ناقص اجرا شدهاند؛ شکست خوردن تبلیغات دینی ضعیف ما در مقابل تبلیغات قدرتمند دشمنان در جذب مخاطبان و گرایش مخاطبان به تبلیغات و رسانههای بیگانه؛ جذب نشدن قشرهای مختلف به مسجد و بهتبع آن، کاهش جمعیت مساجد و از دست دادن بخش وسیعی از مخاطبان تبلیغات دینی؛ زده و فراری شدن افراد مختلف بهویژه قشر حساس نوجوان و جوان از دین و مسجد بهخاطر رفتارهای نادرست برخی افراد؛ مخاطب دائمی و ماندگار نشدن افراد بهویژه جوانان بهعنوان آیندهسازان مملکت در مسجد.
قربانیان در پایان برای رفع آسیبهای تبلیغات دینی مساجد، پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه میدهد که تشکیل شورای طرح و برنامهریزی قوی و کارآمد با حضور کارشناسان خبرۀ حوزه و دانشگاه؛ تعیین راهبرد و اهداف و سیاستهای اجرایی و برنامهای برای مسجد؛ تدوین طرح و برنامۀ درازمدت، میانمدت و کوتاهمدت برای تبلیغات دینی مساجد؛ ایجاد مرکز قوی پژوهشی و تحقیقاتی ملی و بینالمللی ویژۀ مساجد؛ تهیۀ طرح ساماندهی مساجد کشور؛ تعدیل و ساماندهی تعدد مراکز دخیل در امور مساجد؛ تهیۀ بانک اطلاعات مساجد کشور؛ حذف نهادهای متعدد دینی که فعالیتهای موازی با مساجد انجام میدهند، از آن جملهاند.
همایش علمی- پژوهشی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با توجه به راهبرد «نهضت بازگشت به مسجد» بهعنوان محور اصلی برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری مراکز علمی و دستگاههای فرهنگی در گستره ملی در تاریخهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. آیین اختتامیه این همایش چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/