Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:24:26 GMT

نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۳۵۲۸۹

نمایشگاه میراث سرامیک ایران در آلمان برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، گالری بومیلار در موزه هنرهای اسلامی بامبرگ میزبان نمایشگاه آثار سرامیک ایران در قرون وسطی و دوره مدرن خواهد شد. این نمایشگاه که از ۱۲ سپتامبر تا ۳۰ نوامبر برپا می‌شود، در واقع پلی میان غرب و شرق و همچنین سنت و مدرنیته است.

در این نمایشگاه، ۴۲ اثر از مجموعه بومیلار به همراه آثار سفال و سرامیک لوشی در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان موزه معتقدند که مجموعه‌های انتخابی برای نمایشگاه می‌توانند، بیانگر هنر سفال‌گری ایران و آسیای میانه در دوره قرون وسطی باشند. این مجموعه‌ها نشان می‌دهند که آثار سفال و سرامیک تنها یک کالا نیستند، بلکه تصاویر حک شده بر روی آنها می‌تواند بیانگر اطلاعات تاریخی باشد.

یورک آرنت، هنرمند اهل فرانکفورت، مجموعه آثار سرامیک لوشی را در کنار هم قرار داده است و بخش‌هایی از آن را انتخاب و از روی آنها طراحی کرده است. او در طراحی‌های خود، آثار تاریخی از ایران را به نمایش گذاشته است. آرنت دو دهه است که به ایران سفر می‌کند و به همین دلیل آثار او تحت تاثیر فرهنگ، باستان‌شناسی و حضورش در ایران قرار دارد. او در آثار خود، نگاه غربی‌ها به اشیا را زیر سوال برده است.

بخش دیگر نمایشگاه، به آثار مدرن اختصاص دارد. در این بخش قرار است از آثار منصوره نجارپور برای تکمیل نمایشگاه استفاده شود. نجارپور، هنرمند جوان اهل اصفهان است که در زمینه لعاب سرامیک و سفال تخصص دارد. نجارپور با الهام از آثار به جا مانده از قرون وسطی، آثار خود را خلق کرده است. در عین حال، رنگ، بافت و فرم آثار سرامیکی او ارتباط محکمی با طبیعت و آثار تاریخی ایران دارند و از این رو نشان‌دهنده دوره معاصر هستند.

همزمان با نمایشگاه آثار سرامیک ایران، نخستین جلد از مجموعه «مطالعات بر روی مجموعه بومیلار» نیز منتشر خواهد شد. این جلد با عنوان «از معمولی تا لوکس» شامل مستندات علمی و تجزیه و تحلیل ۱۹۰ اثر از مجموعه بومیلار است.

بومیلار و لوشی

بومیلار از سال ۱۹۸۱ تا زمان مرگ خود، تلاش کرد تا بزرگ‌ترین مجموعه آثار فلزی جهان را جمع‌آوری کند. این مجموعه که شامل آثاری از قرون هفتم تا هفدهم میلادی بود،  به تدریج توسعه یافت و به ۶ هزار ۳۰۰ شی رسید که شامل آثار فلزی، سرامیکی و سفال‌های ایرانی بود. در نتیجه بومیلار به فکر نمایش این آثار افتاد. در عین حال او می‌خواست که این مجموعه حفظ شود و در اختیار یک مؤسسه علمی و تحقیقاتی قرار گیرد. در آن زمان، مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه بامبرگ، بهترین انتخاب برای او بود. مجموعه او می‌توانست زیرنظر گروه باستان‌شناسی اسلامی و تاریخ هنر قرار گیرد. بومیلار موزه را در خانه‌ای تاریخی در قلب شهر قدیمی بامبرگ بنا کرد که از سال ۱۹۹۳ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پس از تعمیر و بازسازی عمارت قدیمی بامبرگ، اشیاء به این خانه منتقل شدند و بدین ترتیب موزه در ۱۳ ژانویه ۱۹۹۵ افتتاح شد.

هاینتس لوشی نیز نخستین مدیر مؤسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران بود. لوشی در زمینه‌های گسترده‌ای از باستان‌شناسی کلاسیک، ایران‌شناسی و تاریخ هنر پژوهش و تحقیق می‌کرد. اکثر تحقیقات او بر روی نقاشی‌ها، شیشه و سفال، نقش برجسته‌ها و پیکرنگاری‌ها بود. او و همسرش در زمان اقامت در ایران، با سفر به شهرهای مختلف توانستند آثار سرامیکی متعلق به قرون هشتم تا پانزدهم میلادی و همچنین برخی آثار مدرن را جمع‌آوری کنند.

کد خبر 4697814 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی نقد کتاب معرفی کتاب بازار نشر دفاع مقدس جنگ تحمیلی معرفی نشریات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آزادگان جنگ تحمیلی عید غدیر خم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۳۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه اوبرهاوزن آلمان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رویداد سینمایی ویژه آثار کوتاه میزبان سه فیلم ایرانی است.

به گزارش ایسنا، در این رویداد سینمایی که از تاریخ دوم می (۱۳ اردیبهشت) آغاز شده  و تا ششم می (۱۷ اردیبهشت) در کشور آلمان ادامه خواهد داشت، مستند کوتاه «به قید محرمانگی» به کارگردانی مشترک شروین وحدت و پیام عزیزی و دو فیلم کوتاه داستانی «ریزو» ساخته آزاده ناوی و «کدام خانه، کدام دوست» به کارگردانی عباس طاهری در این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته می‌شوند.

جشنواره اوبرهاوزن که امسال هفتادمین دوره خود را برگزار می‌کند، یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه در دنیاست و برنده جایزه بزرگ این جشنواره به رقابت‌های آکادمی اسکار معرفی خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آخرین عکس باورنکردنی که از چالی چاپلین در سال ۱۹۷۷ گرفته شده را ببینید / خیلی پیر و روی ویلچر (عکس) فیلم کوتاه ؛ من تو هستم (فیلم) جشنواره فیلم مسکو میزبان آثار ایرانی می‌شود

دیگر خبرها

  • نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در اصفهان برپا می‌شود
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم