Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پژوهشی که با موضوع کشف اندیشه انیمیشن ۱۵۰۰ ساله ایرانی در تابلو سنگی «شکار گراز» تاق بستان کرمانشاه انجام شده، این تابلو سنگی مورد بررسی تحلیلی و تفسیری قرار گرفته است.

این تابلو به طول پنج متر و عرض چهار متر، در بدنه کوهی در ناحیه تاق بستان کرمانشاه کنده کاری شده و متعلق به اواخر دوره امپراتوری ساسانیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌ها نشان می‌دهد که این تابلو سنگی، می‌تواند به‌عنوان نمونه‌ای از ایده انیمیشن (پویانمایی) ایرانی باشد که تاکنون از نگاه ژرف پژوهشگران داخلی و خارجی غافل مانده است.

این پژوهش معتقد است:«سابقه هنر انیمیشن در جهان به سال ۱۸۹۲ در پاریس برمی‌گردد و پیش از این در هیچ مقاله، کتاب یا دایره‌المعارفی از وجود انیمیشن باستانی اشاره‌ای مستند نشده است. تنها سند ماندگاری که سابقه انیمیشن ۵۰۰۰ ساله ایرانی را مطرح کرده و بی هیچ بازتاب جهانی مسکوت مانده است، نقاشی متحرک درخت آسوریک (ظرف سفالین) در شهر سوخته زابل ایران است که به گفت‌وگوی بز با درخت خرما می‌پردازد و در پنج فریم متحرک تنظیم شده است.»

به منظور جست‌وجو پیرامون کشف اندیشه انیمیشن ۱۵۰۰ ساله ایرانی، محمد عارف (دانشیار دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-مرکز) پژوهشی را با تکیه بر روش اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، مطالعات میدانی و فنون آزمایشگاهی در کارگاه انیمیشن انجام داده است که در آن به کشف و نشان دادن ایده توالی حرکت تا احتمال انیمیشن ۱۵۰۰ ساله ایرانی، اهتمام ورزیده است.

این پژوهش، یکی از شاهکارهای هنرمند ایران باستان را ظرف سفالین نقاشی شده گفت‌وگوی بز و درخت خرما می‌داند که به درخت آسوریک ایرانی معروف شده و متعلق به هزاره سوم پیش از زایش عیسی مربوط به شهر سوخته زابل است. نقاشی متحرک این ظرف در پنج فریم تقسیم شده که به نظر پاره‌ای از اسطوره شناسان، بز و درخت خرما، نماد آسوری ایرانی به نشانه روابط تنگاتنگ دامداری و کشاورزی بوده است.

در ادامه این پژوهش، درباره تابلو «شکار گراز» آمده است: «این تابلو از عناصر مهمی از جمله داستان، صحنه، اشخاص، ماجرا، موسیقی، بافت، رنگ، حجم، زمان، فضا، ژانر، طرح، نماد، زبان، هدف، کشمکش، آغازه، میانه و پایانه برخوردار است. در این نقش برجسته، رابطه انسان با طبیعت از جمله ماهی، اردک، درخت، نیزار، فیل، گراز، آب، باتلاق و فرهنگ‌ها(پادشاهان و درباریان و کارگران) به خوبی از دید هنرمندی ایران شناس و معماری‌های ناب که مورد تایید شاه بوده، به تصویر کشیده شده است.»

داستان این تابلو بیانگر این است که «خسروپرویز، پادشاه ساسانی سده پنجم میلادی، در یک روز معین به همراه ملازمان و زنان رقصنده، نوازندگان، خدمت‌گزاران، فیل‌بانان و دستیاران خود به قصد شکار به محوطه باتلاقی شکار گراز آمده است. شاه بر قایقی ایستاده و همراهان او در ترکیب‌بندی دقیقی قرار گرفته‌اند. هنرمند سنگ‌نگار ساسانی، با طرحی نو و البته انسان‌شناسانه، تابلویی پویا را از تفریح تخصصی شاه و درباریان با گراز و فیل و آب و پرندگان باتلاقی آفریده است.»

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد تابلو سنگی شکار گراز علاوه بر هنر نقالی، روایت‌گری، حرکت و داستان‌سرایی نشان می‌دهد که هنرمند نگارگر آن، ایده انیمیشن را در پلان اجرایی خود داشته است.

۵۷۵۷

کد خبر 1291838

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انیمیشن میراث فرهنگی تاریخ ایران لیگ برتر نوزدهم باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا محمدجواد ظریف باشگاه استقلال روسیه استان لرستان ایران و آمریکا بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۴۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالما با حضور ستاره‌های ایرانی قهرمان لیگ فوتسال قهرمانان اروپا شد

قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان فوتسال اروپا برنده فینال تمام اسپانیایی رقابت‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ این تورنمنت بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، فینال مسابقات لیگ قهرمانان فوتسال اروپا امشب (یکشنبه) با دیدار تمام اسپانیایی مایورکا پالما و بارسا (بارسلونا) برگزار شد که تیم پالما در این مسابقه با نتیجه ۵ بر یک به برتری رسید. آدولفو در دقیقه ۱۵ برای بارسا موفق به گلزنی شد، اما شاگردان آنتونیو وادیو خیلی زود به بازی بازگشتند و با گل‌های رومولو در دقیقه ۱۹، ویلیان لورنچو در دقیقه ۲۰ و نگینیو در دقیقه ۳۴ از حریف پیش افتادند. در شرایطی که بارسلونا با پنج بازیکن حمله می‌کرد، چگینیا دروازه بدون دروازه‌بان این تیم را در آخرین دقیقه گشود و نگینیو چند ثانیه بعد گل پنجم پالما را به ثمر رساند تا مدافع عنوان قهرمانی مسابقات از این عنوان دفاع کند.

پالما که دومین فصل حضور خود در لیگ قهرمانان فوتسال اروپا را تجربه می‌کرد، دومین قهرمانی متوالی را در این جام به دست آورد. مسلم اولادقباد بازیکن ایرانی تیم مایورکا پالما در این دیدار در ترکیب تیمش به میدان رفت و در دقیقه ۳۰ با کارت زرد داور مسابقه مواجه شد. وی برای دومین سال پیاپی مدال قهرمانی فوتسال اروپا را به گردن می‌آویزد.

حسین طیبی دیگر بازیکن ایرانی تیم مایورکا پالما به شمار می‌رود که این دیدار را به دلیل مصدومیت از دست داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جای خالی یک سریال ایرانی درباره حسن صباح 
  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • احتمال محرومیت کشتی‌گیر آمریکایی و بازگشت رقیب ایرانی به المپیک پاریس!
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • دانشگاه تربیت مدرس در میان برترین دانشگاه های ایران قرار گرفت
  • تفاوت بوته با درخت
  • پالما با حضور ستاره‌های ایرانی قهرمان لیگ فوتسال قهرمانان اروپا شد
  • لیگ قهرمانان فوتسال اروپا | پالما با ایرانی ها، بارسلونا را برد و قهرمان شد
  • قهرمانی لژیونرهای ایرانی در اروپا
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان