Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@00:15:17 GMT

صفر‌های پول کارنامه مدیریتی دولت‌ها است

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۵۱۴۱۳

حذف چهار صفر از پول ملی یک اقدام ضروری است چراکه ارزش پول ملی ایران هر سال نسبت به سال گذشته افت کرده، ولی بحث اصلی اینجاست که آیا این صفرها خود به وجود آمده‌اند یا براساس یکسری عوامل اقتصادی و سیاست گذاری‌ها و معایب نهادینه شده در اقتصاد کشور؟

سیاست حذف صفر زمانی اقدام صحیحى به حساب می‌آید که اصلاحات ساختاری در اقتصاد انجام شده و برای اینکه شکل ظاهری اقتصاد متناسب با اطلاحات باشد صفرها را برمی‌داریم؛ اما اگر حذف صفرها بدون اصلاحات ساختاری انجام شود، مانند یک رفتار پوپولیستی است که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد من ضمن اینکه یک روزی این صفرها باید از پول ملی حذف شود، اما تا زمانی که مشکل تورم و نقدینگی به شکل گسترده در اقتصاد وجود دارد، طرح و اجرای این سیاست اقدام درستی نیست.

همچنین طی سه چهار دهه اخیر رفتار اقتصادی ما در حوزه سیاست نیز قابل دفاع نبوده و این موضوع هم در کنار سایر عوامل در کاهش ارزش پول ملی تاثیرگذار بوده است، بنابراین تا زمانی که این موارد برطرف نشود، حذف 4صفر تنها به صورت یک آرایش ظاهری و بزک اقتصادی باقی خواهد ماند.

من معتقدم حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونى حرکتی است در جهت فضاسازی جامعه و سرگرم کردن اقتصاددان‌ها به بحث و تبادل نظر درباره این مسئله؛ زیرا در دوره فعلی مجلس این طرح به نتیجه نخواهد رسید و در مجلس بعدی هم معلوم نیست به چه شکلی پیش خواهد رفت.

در رابطه با تاثیر حذف صفر از پول ملی و تاثیر آن بر بازار و نرخ دلار نیز باید بگوییم که درواقع عوامل تاثیرگذار قوی‌تری وجود دارد که می‌تواند بازارها را متاثر کنند و این مسئله در مقابل آن‌ها بسیار کوچک است اما تجربه کشورهای دیگری که این طرح را انجام داده‌اند، بیانگر این است که در سال‌های اولیه به خصوص دوسال اول، این اقدام می‌تواند بار تورمی داشته باشد، زیرا به هرحال رند شدن قیمت‌ها باعث بروز تورم می‌شود اما اگر حذف چهار صفر با برنامه ریزی دقیق انجام شود تورم نیز قابل کنترل خواهد بود.

*نائب رییس اتاق ایران و چین

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حذف صفر از پول ملی ارزش پول ملی ریال ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد

 سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم امضای قرارداد واگذاری سرخابی ها گفت: مسئله واگذاری بر اساس اهلیت و تخصص است و ما مثر هستیم اگر واگذاری صورت می گیرد به صورت کامل و با جزئیات و شفاف انجام شود .

وی افزود:در دولت سیزدهم تعداد زیادی واگذاری نداشته ایم و تنها یک واگذاری صورت گرفت آن هم از محل پتروشیمی خلیج فارس انجام شود که توسط یک خریدار تخصصی صورت گرفت .

او گفت: اصرار امروز دولت مبنی بر آن بوده که یک واگذاری مهم با چشم انداز بلند مدت باشد تا دوباره این مبالع به دولت بازگردانده نشود و خرید در این بخش به صورت حرفه ای وبا ضوابط مالی واقتصادی صورت گیرد و کار به صورت حرفه ای و کامل توسط خریداران مراعات شود.

وی افزود: همکار ملی و همدلی رمز رفع موانع بود که پیش از این حل نشدنی بود  ودر حال حاضر با توجه به آنکه روح همدلی در فضای وزش ایران حاکم شده و این موضوع به تمامی بخش ها سرایت کرده است و این امر یک اقدام سیاستی همراه با تدبیر ملی بوده است.

خاندوزی بیان کرد: این یک اتفاق به ظاهر ناشدنی بود که از 20 سال پیش مطرح شده بود اما امروز تحقق یافت و همواره این موضوع یادمان بوده که پیش از این اعلام میشد که از این حرف ها گوشمان پر بوده و زیاد گفته شده بود اما در دولت های گذشته این موضوع محقق شده و ما شاهد آن هستیم که امروز در پنجم اردیبهشت ماه جشن همدلی برای واگذاری سرخآبی ها را برگزار کردیم.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: دولت سیزدهم دولت خاتمه پروژه های ناتمام است. واگذاری دو باشگاه پر طرفدار استقلال و پرسپولیس یکی دیگر از این پروژه ها است.

براساس این گزارش امروز با حضور وزیر اقتصاد و دارایی ، وزیر ورزش و جوانان ، رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیران عامل باشگاه های پرسپولیس  واستقلال مراسم امضای قرارداد واگذای سرخابی ها انجام شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • مقاومت سخت برای عزل وزیر اقتصاد؛ افاضات قبل از تکیه بر صندلی را ببینید | فیلم
  • قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد
  • پرسپولیس تغییر مدیریتی نخواهد داشت
  • رضا درویش در سمت مدیرعاملی پرسپولیس ماندنی شد
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم