Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدعای ایشان در اثبات این سخن، استناد به گزارش متخصص اسلحه بوده که شلیک ۹ گلوله را تأیید کرده که آن هم از دو اسلحه متفاوت بوده و چهار پوکه در صحنه قتل یافت نشده است! این در حالی است که از ابتدای طرح این پرونده جنجالی در رسانه‌ها، همواره به شلیک پنج گلوله اشاره شده و در فیلم معروف صداوسیما در پلیس آگاهی تهران نیز –که با انتقادهای بسیاری همراه شد– خبرنگار اسلحه را در دست گرفته و در مقابل دوربین، فشنگ‌های باقی‌مانده در خشاب را می‌شمارد و با توجه به اینکه اسلحه از نوع کلت کمری «برتا» با ظرفیت ۱۳ فشنگ بوده، نتیجه می‌گیرد پنج گلوله شلیک شده و در طول رسیدگی به پرونده نیز از بازپرس ویژه قتل تا قضات پرونده و رسانه‌ها، هرگز اشاره‌ای به شلیک ۹ گلوله نشده است!

این در حالی است که آقای علیزاده‌طباطبایی با صراحت بیان کرده‌اند اسلحه‌ای که خانم استاد با آن به قتل رسیده، اصلا متعلق به آقای نجفی نبوده و اسلحه آقای نجفی از نوع و کالیبر دیگری است! اینکه آقای علیزاده به‌عنوان یک وکیل دادگستری باسابقه چنین مطلبی را بیان کرده باشد، همان‌قدر باورنکردنی است که بخواهیم باور کنیم مسئولان اداره آگاهی، بازپرس پرونده، سرپرست دادسرای امور جنایی و قضات دادگاه کیفری استان چنین موضوع مهمی را کتمان کرده باشند!

اما واقعا تعداد گلوله‌های شلیک‌شده، در نتیجه پرونده اهمیتی دارد؟ نگارنده باور دارد بدون ‌شک چنین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصور بفرمایید فردی با شلیک چند گلوله کشته می‌شود؛ اگر شلیک‌کننده یک نفر باشد، تفاوت نمی‌کند که چند گلوله شلیک کرده است؛ اما اگر دو نفر باشند، باید بررسی شود کدام گلوله و از کدام اسلحه موجب قتل شده است. برای مثال، ممکن است از مجموع ۱۰ گلوله شلیک‌شده از سوی دو نفر با دو اسلحه یکسان، ۹ گلوله از یک اسلحه و یک گلوله از اسلحه دیگری شلیک شده باشد؛ اما ۹ گلوله شلیک‌شده از یک اسلحه منجر به قتل نشده و صرفا موجب جراحت و مصدومیت مضروب شود و همان یک گلوله از اسلحه دیگر به قلب یا مغز مقتول اصابت کرده و موجب قتل شده باشد.  

اینجا قاتل کسی است که آن یک گلوله را شلیک کرده و کسی که ۹ گلوله دیگر را حتی اگر به قصد قتل شلیک کرده باشد، هیچ رابطه‌ای با جرم قتل ندارد.

اساسا در تحقق رکن مادی هر جرمی، رابطه مستقیم میان فعل یا ترک فعل شخص با نتیجه‌ای که عنوان مجرمانه دارد، باید به صورت مستند و مستدل اثبات و رابطه علیت میان آنها برقرار شود. مثلا اگر بر اثر ضربه‌ای که فردی با چوب بر سر فرد دیگری زده است، شخص مضروب دچار خونریزی مغزی شده و فوت کند، قاتل همان کسی است که ضربه را زده؛ اما اگر حدفاصل ضربه آن شخص و پیش از فوت او در نتیجه خونریزی مغزی احتمالی، شخص ثالثی مضروب را خفه کند، خفه‌کننده قاتل است و جرم ارتکابی ضارب نخست، فقط ایراد صدمه جانی عمدی است که رأسا جرم مستقلی است و رابطه‌ای میان آن فرد با جرم قتل وجود ندارد و از اتهام قتل مبری است.

با این توضیح، مطلب یکی از دو طرف به صورت قطع و یقین نادرست است. اگر سخنان جناب علیزاده‌طباطبایی درست باشد، کل ساختار پرونده دچار تحول شده و از اساس ارتکاب قتل به دست آقای نجفی محل تردید جدی خواهد بود؛ اما اگر آنچه ایشان فرموده‌اند نادرست باشد، احتمال دارد متهم به تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب شده باشند.

فرق یک وکیل دادگستری با دیگران اینجا مشخص می‌شود؛ اگر همین مطلب را کس دیگری می‌گفت، نه‌تنها قابل پیگیری نبود، بلکه ‌چه‌بسا کسی نیز به آن توجهی نمی‌کرد؛ اما وقتی این سخن از زبان یک وکیل دادگستری شناخته‌شده بیان شود، مستلزم پیگیری و تأمل است.

فیلم | ادعای وکیل نجفی: میترا استاد با اسلحه نجفی به قتل نرسید کد خبر 452427 برچسب‌ها محمدعلی نجفی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محمدعلی نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، آئین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری رئیس دیوان عالی کشور برگزار و حجت‌الاسلام و المسلمین موحدی راد به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان سیستان و بلوچستان معرفی و از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی نیا تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: زیارت مردم این استان توفیقی بزرگی است و ما خودمان را مدیون شهدا و عزیزان متولی امنیت در این استان میدانیم که اگر نبودند این پاسداران و صیانت کنندگان از امنیت کشور و مردم، وضعیت ما به گونه‌ای دیگر بود.

وی افزود: همه مؤلفه‌های پیشرفت یک جامعه و ترقی یک کشور در لوای امنیت تحقق پیدا می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دشمن به شدت تلاش می‌کند امنیت این امر حیاتی را در کشور سلب کند و امنیت را از جامعه ما بگیرد بخشی از آن‌ها توسط مسؤولان امنیتی و اطلاعاتی به اطلاع مردم می‌رسد و بسیاری نیز اطلاع رسانی نمی‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دشمن در ناامید کردن مردم اتاق‌های فکر بسیار زیادی در حال فعالیت دارد، اما دشمن از نظام جمهوری اسلامی چنان سیلی خورده که هنوز گیج است و در حال تجزیه و تحلیل این موضوع است که این افتخار منشأ آن همین انقلاب عظیم و تربیت یافتن در مکتب قرآن و اهل بیت (ع)، است.

وی با بیان اینکه قریب سی و پنج سال است که مقام معظم رهبری پرچمدار انقلاب اسلامی هستند، گفت: پیشرفت عظیمی که نصیب ملت شده محصول فکر و اندیشه جوانان ما است ملت رشید و توانمند ما فوق آنچه که می‌توانیم استحقاق خدمت دارند و ما مسئولان در تمامی حوزه‌ها وظیفه داریم آنچه که در توان هست صادقانه و مخلصانه در خدمت مردم باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری گفت: عدالت تنها منحصر به یک دستگاه قضائی نیست در نظامی که مبتنی بر احکام الهی است همه دستگاه‌ها باید مجری عدالت باشند.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دستگاه قضائی به اعتبار اینکه متولی امر قضا بوده و مرجع مردم برای رفع تظلم خواهی است باید خودش عدالت را به بهترین شکل برقرار کند.

وی با اشاره توجه به وضعیت معیشتی مردم نیز گفت: مشکلات اقتصادی زیاد است و سه منشاهای زیادی از جمله منشأ خارجی و تحریم دارد که بیشتر به آن دامن میزند، اما ما باید زمینه مشارکت مردم را در فعالیت‌های اقتصادی فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری خطاب به مسئولان قضائی گفت: وظیفه دارید در سطح استان بررسی کنید و گره‌های حقوقی و قضائی در امر تولید را پیگیری کنید.

پرونده قضائی هشت مهر در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد

رئیس دیوان عالی کشور در این مراسم در رابطه با پرونده قضائی هشت مهر زاهدان گفت: پرونده قضائی هشت مهر در زاهدان مسیر درست خود را طی کرده حکم آن صادر شده به حکم اعتراض شده و در دیوان عالی کشور در حال بررسی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری گفت: دقت در رسیدگی زمان می‌برد و ما باید تلاش کنیم زمان را به حداقل برسانیم، پرونده مسیر خود را طی کرده حکم صادر شده به حکم اعتراض شده در دیوان عالی کشور است که با اولویت پیگیری آن را می‌کنیم و دستور اولویت خواهیم داد.

وی گفت: شرایط کشور ما به گونه‌ای است که همه باید در راستای توسعه کشور گام برداریم، اما عده‌ای با استفاده از تریبون‌های که دارند حرف‌های می‌زنند که دشمن شاد کن است بدانند نظام جمهوری اسلامی تثبیت شده و منتهی به ظهور بقیه الله خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: تریبون دارها بدانید مطمئن باشید این نظام مورد به توجه عامه مردم است بنابراین باید طرز تفکرات خود را تغییر دهید قدرت نظام جمهوری اسلامی اسرائیل را به ذلت کشاند.

کد خبر 6087868

دیگر خبرها

  • پلیس برای دستگیری این دو نفر مجبور به شلیک گلوله شد
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • محکومیت ۴ میلیاردریالی قاچاقچی سیگار در زنجان
  •  دختر نوجوان قربانی بازی کودکانه خواهرزاده‌اش شد
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی
  • قاچاقچی کالا در لرستان ۱۲۷ میلیارد و ۲۴ میلیون ریال جریمه شد
  • توپ گوستاو؛ بزرگ ترین قطعه توپخانه تاریخ به وزن ۱,۴۹۰ تن با گلوله های ۷.۵ تنی (+عکس)