Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه هفته دولت به بررسی پروژه‌های افتتاح شده در طی چند سال اخیر در خراسان شمالی پرداخته و نظر دانشجویان را در این خصوص جویا شدیم.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ دهه ۶۰ بود که منافقان به ترور‌های بی رحمانه روی آورده بودند؛ آن‌ها وارد فاز نظامی و کشتن مردم در کف بازار و خیابان شده و با قساوت قلب سعی داشتند مردم و مسئولان و در واقع نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را از پای بیندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این بین ترور دو مسئول در ۸ شهریور ماه سنگین‌تر از باقی موارد بود. شهادت محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر وقت کشور مردم را در غم و اندوه زیادی فرو برد. اما اینک و پس از گذشت ۳۸ سال از آن روز جمهوری اسلامی بالنده، قدرتمند و رو به پیشرفت است.

هفته منتهی به شهادت این دو فرد، هفته دولت نامگذاری شده تا ضمن بیان دستاورد‌های نظام در این هفته نشان دهیم آن ترور‌ها و دشمنی‌ها باعث شد کشور قدرتمندتر از گذشته پای آرمان‌های خود بایستد.

در این راستا و در آستانه فرا رسیدن هفته دولت، به بررسی پیشرفت‌ها و پروژه‌های افتتاح شده در خراسان شمالی طی ۳ سال اخیر می‌پردازیم. هرچند شرایط معیشتی مردم نامطلوب است، اما با وجود دشمنی‌ها کشور راه خود را طی می‌کند و افتتاح انواع پروژه‌ها نشان از همین امر دارد.

۳ استاندار در ۳ سال پیاپی!
نکته جالب توجه حضور ۳ استاندار در سه سال اخیر در خراسان شمالی است؛ به طوری که هر سال در هفته دولت فرد متفاوتی مجری این برنامه بوده لذا نمی‌توان افتتاح پروژه‌ها و اعتبار اجرایی شده را دستاورد آن استاندار دانست. با این حال در سال ۹۶ که محمدرضا صالحی سکان دار خراسان شمالی بود، ۸۴۱ پروژه با اعتبار ۴۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

۳۳ پروژه گاز رسانی، ۴۳ پروژه برق رسانی، ۱۷ پروژه آبرسانی روستایی و ۲۲۰ پروژه عمرانی روستایی از جمله مهم‌ترین مواردی بود که در هفته دولت سال ۹۶ در خراسان شمالی رونمایی شد؛ اقداماتی که در مجموع نشان دهنده توجه جمهوری اسلامی به روستا‌ها است.

سال ۹۷ نوبت به محمدرضا خباز رسید تا هفته دولت را برگزار کند. در این سال تعداد پروژه‌ها رشد نداشت، اما اعتبار آن نزدیک به ۲ برابر شده بود. ۸۶۱ پروژه با اعتبار ۷۵۰ میلیارد تومان دستاورد دولت در این هفته بود.

اشتغال ۵ هزار نفر در هفته دولت
اما در هفته دولت سال ۹۸ بناست ۵۱۶ طرح با رقم ۲۴۶ میلیارد تومان به افتتاح برسد. ولی الله حیاتی، معاون سیاسی استاندار خراسان شمالی در این باره می‌گوید: این پروژه‌ها با اعتبار دو هزار و ۴۶۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال و اعتبار ارزی ۸۰۰ هزار یورو و یک میلیون دلار در استان به بهره برداری می‌رسد که این امر زمینه اشتغال ۴ هزار و ۸۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

اما ارقام سال ۹۸ در قیاس با دو سال گذشته روند نزولی داشته است. می‌توان علت این اتفاق را در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی جستجو کرد، زیرا در آن سفر حدود ۴۰ طرح زیربنایی و صنعتی در استان به بهره برداری رسید. این طرح‌ها مجموعا ۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان اعتبار به همراه داشت که با این اوصاف می‌توان سیر صعودی خراسان شمالی در جذب اعتبار را تایید کرد.

مسئولان کاری کنند تا اثر پروژه‌ها برای مردم ملموس شود
اما دانشجویان نیز به توصیف شرایط خراسان شمالی پرداختند. محمد معزی فر، مسئول سابق بسیج دانشجویی خراسان شمالی ابتدا با اشاره به جایگاه خراسان شمالی در بین استان‌های آخر کشور در مسئله دریافت اعتبار‌های ملی می‌گوید: این مسئله از عدالت خارج است؛ درواقع استان پررونقی مانند اصفهان همواره اعتبار بیشتری دریافت می‌کند و ما پایین‌تر هستیم. به این ترتیب هیچ گاه ما رشد نخواهیم کرد.

معزی فر ادامه می‌دهد: با این حال پس از ورود استاندار فعلی به خراسان شمالی شرایط تغییر کرده؛ این فرد مسئولان کشوری را به استان آورده و شرایط را برای جذب اعتبار بیشتر فراهم کرده است البته ضمن حمایت از ایشان از استاندار می‌خواهیم تلاش خود را بیشتر کند، زیرا محرومیت خراسان شمالی با کار عادی رفع نمی‌شود.

این فعال دانشجویی وجود مشکلات اقتصادی را اصلی‌ترین معضل خراسان شمالی بیان می‌کند و معتقد است: هرچند پروژه‌های زیربنایی مناسبی در خراسان شمالی افتتاح شده و می‌شود، اما باید مردم اثر آن را حس کنند که به وقوع پیوستن این اتفاق وظیفه مسئولان است.

رشد زیرساخت به تنهایی کافی نیست
علی بیدی دانشجوی اقتصاد خراسان شمالی نیز رشد شاخص‌های استان را مناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: رشد زیرساخت‌ها در ابتدا روشن و واضح نیست، اما اگر زیرساخت‌ها به خوبی استفاده شود شاهد رشد مناسبی در استان خواهیم بود لذا صرفا افتتاح پروژه‌های زیرساختی کافی نبوده و مسئولان باید این امر را زمینه ورود سرمایه گذار به استان کنند.

بیدی ادامه می‌دهد: خراسان شمالی از سکون خارج شده، اما آنقدر این استان محروم است که مدت‌ها باید تلاش کرد تا به حالت عادی برسیم. تغییرات گسترده استاندار در خراسان شمالی فرصت آینده نگری در این استان را از بین برده است که امیدواریم این تغییرات کم شود.

افتتاح چندین پروژه اقتصادی و خدمت رسانی در هر استان می‌تواند نشانه رشد و حرکت کشور به سمت پیشرفت باشد؛ به شرطی که مردم ثمره آن را درک کنند و این امر صرفا با دخالت دادن خود مردم در ابعاد مختلف اقتصادی محقق خواهد شد. به این ترتیب اگر مردم خود در رشد استان خود نقش ایفا کنند رونق به شکل مشهودی نمایش داده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: هفته دولت خراسان شمالی مطالبات دانشجویی از دولت زیرساخت های خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۶۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم

  مهدی اسلام‌خواه در نشست خبری به مناسبت هفته کار و کارگر اظهار داشت : حدود ۳۰ برنامه محوری طی این هفته در استان اجرا می‌شود که از جمله آن‌ها اعزام جمعی از کارگران استان برای دیدار با مقام معظم رهبری است.  اسلام خواه ، عیادت از بیماران و خانواده‌های جامعه کارگری، پیاده‌روی بزرگ خانوادگی کارگران استان ، افتتاح زمین تنیس خاکی، تجلیل از زنان کارگر برگزیده، تجلیل از کارگران و کارآفرینان برتر، برگزاری مسابقات فوتسال و وزنه‌برداری، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار را از جمله برنامه‌های شاخص این هفته اعلام کرد و افزود: تلاش ما این است که این هفته، شور و نشاط خاصی را برای جامعه کارگری، کار و تولید ایجاد کنیم. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره نرخ بیکاری، گفت: روند نزولی نرخ بیکاری در استان و افزایش اختلاف آن با میانگین کشوری ادامه دارد. نرخ بیکاری خراسان شمالی سال ۱۴۰۰ معادل ۹.۷ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۸.۷ درصد کاهش یافت. اسلام‌خواه اظهار کرد: روند نزولی نرخ بیکاری خراسان شمالی در سال گذشته ادامه یافت و به ۷.۴ رسید. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور در پایان سال گذشته ۸.۱ محاسبه شد و نشان‌دهنده پایین‌تر بودن نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشوری است. وی به نرخ مشارکت اقتصادی استان اشاره کرد و ادامه داد: براساس آخرین آمار، نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی در پایان سال گذشته ۴۴.۹ درصد محاسبه شد که بیش از ۳.۵ درصد از متوسط کشوری (۴۱.۳) بالاتر است. او بیان کرد: شعارهای سال انتخاب‌شده توسط رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، نشان‌دهنده ضرورت توجه ویژه به حوزه اقتصاد و تولید است. امسال شعار هفته کار و کارگر «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» انتخاب شد. وی اظهار کرد: باید به مدل مردم‌پایه برای تحول توجه کنیم و این موضوع را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار دهیم تا با بسیج امکانات و بهره‌مندی از نیروی انسانی ماهر و متخصص بتوانیم مسائل استان و کشور را حل کنیم. اسلام‌خواه ادامه داد: علم به مردمی‌سازی و ضرورت آن وجود دارد، اما باورمندی لازم در این زمینه همچنان کافی نیست. بنابراین باید به سمت تقویت بخش خصوصی حرکت کنیم. وی گفت: همت مضاعفی در این دولت برای تحقق این موضوع اتفاق افتاده است. در استان خراسان شمالی نیز در دو - سه سال گذشته توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی شده است و ما نیز این مسیر را دنبال می‌کنیم. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: دولت در حال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پس از شش برنامه توسعه و سند چشم‌انداز است. در این راستا، تعدادی از بنگاه‌های صنفی و تولیدی کوچک در رقابت با بنگاه‌های تولیدی قرار گرفته‌اند و دسترسی به اطلاعات اقتصادی شفاف شده است که از جمله توفیق‌های مهم دولت در کشور و استان محسوب می‌شود./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال | گره کور بزرگراه بسیج باز می شود
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود
  • پیشرفت فیزیکی مسکن ملی سیستان و بلوچستان به ۵۰ درصد رسید
  • سازمان مدیریت اعتبار پروژه بیمارستانی کوهدشت را پرداخت نکرده است
  • ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در زنجان
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی