Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:19:35 GMT

اجلاس گروه ۷ صحنه اختلافات بین المللی خواهد بود

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۶۷۶۳۰

اجلاس گروه ۷ صحنه اختلافات بین المللی خواهد بود

این تارنما روز شنبه ادامه داد: ترامپ جمعه شب به منظور شرکت در اجلاسی شلوغ و احتمالا فشرده و دیدار با رهبران هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان در فرانسه، واشنگتن را ترک کرد.

این اجلاس همزمان با ناآرامی های اقتصادی در جهان برگزار می شود و  انتظار می رود ترامپ در آن  با فشارهایی بر سر جنگ تجاری با چین و نگرانی های فزاینده درباره احتمال حرکت اقتصاد آمریکا به سمت رکود مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ روز جمعه با تهدید به اقدامات تلافی جویانه از طریق اعمال تعرفه های جدید و درخواست از شرکت های آمریکایی برای خروج از چین، به اختلافات با پکن دامن زد. همچنین انتظار می رود تنش های فزاینده ناشی از اعتراضات درهنگ کنگ و حزب کمونیست چین، بر مذاکرات این اجلاس سایه افکند.  

ترامپ قرار است در این اجلاس گروه هفت با رهبران فرانسه، بریتانیا، آلمان، ژاپن، هند و کانادا دیدار کند.

تنش های احتمالی بر سر مسائل تجاری و اقتصادی

ترامپ قصد دارد مذاکراتش با رهبران خارجی را با محوریت مسائل تجاری انجام دهد و با وجود افزایش نگرانی ها بر سر رکود اقتصادی احتمالی در آمریکا تلاش خواهد کرد برای دستاوردهای اقتصادی اش اعتبار کسب کند.

مسائل اقتصادی و تجاری جهان موضوع اجلاس رسمی صبح شنبه خواهد بود.این موضوعات به درخواست ترامپ به دستور کار اجلاس افزوده شد.  

یک مقام ارشد دولتی آمریکایی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ترامپ از دستورکار اقتصادی خود که رشد اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی را هدف قرار می دهد، دفاع خواهد کرد.

مقام آمریکایی مذکور که در گزارش هیل نامش فاش نشده است، گفت: می توان این دستاوردهای ترامپ را با آنچه که در اروپا اتفاق می افتد مقایسه کرد که رشد اقتصادی به شکل موثری یکنواخت بوده است.

ترامپ در اجلاس سال گذشته در کانادا، با دیگر رهبران تجاری جهان بر سر مسائل تجاری اختلاف داشت و انتظار می رود در اجلاس امسال در فرانسه نیز با اختلافات مشابهی مواجه شود.

رئیس جمهور آمریکا کشورهای اروپایی را به اقدامات تجاری ناعادلانه متهم  و تهدید به اعمال تعرفه های جدید کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا کرده است؛ پیامی که احتمالا در مذاکرات آتی تقویت خواهد شد.

همچنین  با توجه به موضوع تضعیف اقتصاد جهانی  انتظار می رود این  مساله نیز محور مذاکرات رهبران جهان در این اجلاس باشد.

«توماس رایت» کارشناس ارشد اندیشکده  آمریکایی بروکینگز با اشاره به بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ گفت چنین نشست هایی می توانند به اقتصاد جهانی برای رفع خطر رکود یا بحران بین المللی کمک کند.

این کارشناس با این حال با اشاره به ماهیت اجلاس های جهانی در گذشته، درباره موافقت ترامپ با هر گونه واکنش هماهنگ برای کمک به اقتصادی جهانی ابراز تردید کرد.

جنگ تجاری ترامپ با چین و تردیدهای ناشی از آن تا اندازه ای در کاهش رشد اقتصاد جهانی مقصر شناخته می شود و انتظار می رود این موضوع با توجه به اتفاقات روز جمعه و تکرار تهدیدهای ترامپ درباره اعمال تعرفه ها یکی از موضوعات اصلی مورد مذاکره در اجلاس گروه هفت باشد.

واکنش احتمالی گروه هفت به پیشنهاد ترامپ درباره روسیه

هفته ای که گذشت، ترامپ بار دیگر پیشنهاد خود را برای بازگرداندن روسیه به نشست های گروه هفت مطرح کرد و گفت این موضوع در اجلاس گروه بررسی خواهد شد.

استدلال ترامپ این  بود که  بهتر است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بخشی از مذاکرات گروه هفت باشد زیرا در این اجلاس برخی از مسائل مربوط به روسیه بحث می شوند.  

ترامپ روز پنجشنبه بدون اشاره به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، به خبرنگاران در دفتر رئیس جمهور گفت، فکر می کنم مناسب تر باشد که روسیه نیز در این اجلاس شرکت داشته باشد. مسکو در سال ۲۰۱۴ به دلیل الحاق کریمه از اجلاس سالانه گروه هفت(هشت) اخراج شد.

ترامپ روز بعد به خبرنگاران گفت: روسیه با تهاجم به کریمه برسیاست های «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا غلبه کرد و همین امر باعث اخراج مسکو از گروه هفت شد.

ترامپ در حالی خواستار پذیرش دوباره روسیه در گروه هفت شده که شرط خاصی را برای پوتین تعیین نکرده است.

دیگر رهبران جهان از جمله «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه تصدیق کرده که فقط زمانی می توان با عضویت دوباره روسیه در گروه هفت موافقت کرد که این کشور دست از حمایت از جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین بر دارد. اختلافات در شرق اوکراین از زمان آغاز چنین حمایتی تاکنون ادامه داشته است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه گفت که روسیه هنوز درخواستی برای عضویت دوباره در گروه هفت نداشته است.

مسائل آب و هوایی در صدر دستور کار اجلاس گروه هفت

رهبران جهان قرار است درباره مسائل آب و هوایی و گوناگونی زیستی در نشست صبح دوشنبه مذاکره کنند اما آتش سوزی در جنگل های آمازون در برزیل ضرورت مذاکرات مربوطه را افزایش داده است.

مکرون که میزبانی و تعیین محورهای مورد مذاکره در اجلاس امسال را برعهده داشته است، روز پنجشنبه در توئیتی نوشت که آتش سوزی در این جنگل ها یک «بحران بین المللی» را نشان می دهد. وی خاطرنشان کرد که جنگل های برزیل در تولید ۲۰ درصد از اکسیژن جهان نقش دارند.

ترامپ در خصوص مسائل آب وهوایی در مقابل دیگر رهبران گروه هفت در موضعی منزوی قرار دارد. او تغییرات آب وهوایی را فریب و حقه توصیف کرده است و درباره هشدار دولت ها درباره تاثیرات شدید و مخرب گرم شدن کره  زمین ابراز  تردید کرده است.

ترامپ بلافاصله بعد از روی کار آمدن متعهد شد که کشورش را از توافق آب و هوایی پاریس خارج کند؛ توافق پاریس، توافقی جهانی که کاهش آلاینده ها و مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار می دهد و همه اعضای گروه هفت آن را امضا کرده اند.

روزنامه آمریکایی میامی هرالد پیش بینی کرده که ترامپ در نشست مربوط به تغییرات آب و هوایی شرکت نخواهد کرد و به جای او «آندرو ویلر» رئیس سازمان حمایت از محیط زیست آمریکا در این نشست حضور می یابد.

با این حال یک مقام ارشد دولتی آمریکا گفته است که ترامپ در نشست های اجلاس بر سابقه خود در حمایت از محیط زیست تاکید خواهد کرد.

اولین رویارویی با «بوریس جانسون»

ترامپ یکشنبه صبح با بوریس جانسون صبحانه کاری خواهد داشت. این  اولین دیدار رو در روی آنها از زمان روی کار آمدن جانسون به عنوان نخست وزیر انگلیس در ماه گذشته خواهد بود.

ترامپ و جانسون ماه گذشته چهار بار تلفنی گفت وگو کرده اند. ترامپ ژوئیه گذشته درباره جانسون گفت «او سختگیر و باهوش است.» و به «ترامپ بریتانیا» شهرت دارد.  

در دیدار ترامپ و نخست وزیر انگلیس توافقات تجاری دوجانبه و روند پیشرفت برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بررسی خواهد شد اما مذاکره درباره توافقات قبلی با انگلیس به بعد موکول خواهد شد زیرا شرایط خروج انگلیس از اتحادیه نقش تعیین کننده ای را در قوانین تجاری در آینده خواهد داشت.

ترامپ علنا از «ترزا می» نخست وزیر سلف جانسون به خاطر مدیریت مذاکرات برگزیت انتقاد کرده  و او را به دلیل  عمل نکردن به توصیه هایش سرزنش کرده است. جانسون حامی سرسخت خروج از اتحادیه  اروپا است و وعده داد تا آخر اکتبر برگزیت را محقق کند.

با توجه  به این  که مهلت برگزیت بسرعت نزدیک می شود و آمریکا در دوران قبل از برگزیت شریک کلیدی آمریکا به شمار می آید، احتمالا جانسون از رویارویی با ترامپ بر سر مسائل آب و هوایی یا ایران اجتناب  خواهد کرد هر چند که سران دو کشور اختلافات اساسی درباره این دو موضوع دارند.

آیا رهبران کشورها می توانند با یکدیگر کنار بیایند؟

اگر فرانسه بتواند در جلوگیری از بروز اختلافاتی که اجلاس سال گذشته  در کانادا را تحت الشعاع قرار دارد، نقش داشته باشد می تواند میزبانی موفق قلمداد شود.

انتظار می رود این اجلاس بدون امضای بیانیه مشترکی پایان یابد که  این اولین بار در تاریخ خواهد بود که این اجلاس بیانیه رسمی و مکتوب برگزار می شود.

ترامپ تمایل دارد مواضع خود را به گردهمایی هایی همچون گروه هفت دیکته کند و ممکن است به ویژه پس از یک هفته پر از جنجال در واشنگتن و تشدید اختلافات تجاری با چین، به دنبال  رویارویی با دیگر رهبران جهان باشد.

او از مکرون به دلیل مالیات بر خدمات دیجیتالی  علیه شرکت های آمریکایی همچون آمازون و گوگل انتقاد کرده و در مقابل فرانسه را تهدید به اعمال تعرفه کرده است. یک مقام دولت آمریکا گفته  است ترامپ در دیدار شخصی با مکرون این مساله را مطرح خواهد کرد.

ترامپ همچنین نشست رو در رویی با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند خواهد داشت که در آن درباره مسائل امنیتی و تجاری مذاکره خواهد شد. افزایش تنش ها بین هند و پاکستان  بر سر منطقه کشمیر نیز موضوع گفت وگوهای دو طرف خواهد بود.  

ترامپ اوایل ماه جاری مدعی شد که مودی از او خواسته تا شخصا در این اختلافات میانجی گری کند اما دولت هند فورا این موضوع را رد کرد.

ترامپ همچنین با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان دیدار خواهد کرد. وی قبلا آلمان را به دلیل توافق خط لوله گاز  با روسیه تحت فشار قرار  داده بود و با مرکل بر سر برخی  از مسائل اختلاف نظر دارد.

در اجلاس سال گذشته گروه هفت درکانادا، عکسی در فضای مجازی منتشر شد که تعدادی از رهبران جهان را در مقابل ترامپ که بر روی یک صندلی دست به سینه نشسته بود، نشان می داد. ترامپ بعد از این که «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا گفت که کشورش به تعرفه های آمریکا واکنش نشان خواهد داد، اعلام کرد که بیانیه پایانی را امضا نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

نمایش «آلاء» در ادامه اجرا‌های بین‌المللی خود از سوی مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت ماه در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس به روی صحنه می‌رود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم تبار، پیش از این در چهاردمین جشنواره بین‌المللی دائجون کره جنوبی، چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر شهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته بود اینبار در هفته دوم اردیبهشت ماه با حمایت مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس به روی صحنه می‌رود.

شیما جعفرزاده به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدای خود در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.

از دیگر عوامل نمایش «آلاء» می‌توان از: مربی اریال یوگا: سپیده صمد پور، طراح حرکت: امیر آقاجان، طراح لباس: سمیه پسندیده خواه، طراح صدا و موسیقی: علی خاتمی، مدیر تولید: حامد گودرزی، دستیار تولید: محسن صفری، طراح نور: حسین نادری، دستیار کارگردان: محمد قیاسی، علیرضا افیونی، مبین آریا، مشاور طراحی صحنه: سینا ییلاق بیگی، منشی صحنه: رضوان مقدسی، طراح پوستر و بروشور: رامین رستمی، مشاور رسانه: ناصر ارباب نام‌برد.

در خلاصه نمایش آمده است:چیزی تا سحر نمانده، لحظه‌ی وداع گاه اندوهگین نیست. هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد. اکنون که جدایی بینمان جاری است. من به طلوع خورشید وصالمان ایمان دارم. به خنده‌های ممتد کنار هم. به دستانی که دوباره هم قسم خواهند شد و عشق، تبلور وجودیمان می‌شود.

دیگر خبرها

  • تصاویر دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • (تصاویر) دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • امضای دبیر شورای عالی امنیت ایران پای یک تفاهمنامه امنیتی با روسیه /دیدار احمدیان با مقامات چین و برزیل
  • قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه
  • اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه + جزئیات
  • عکس یادگاری در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی