Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرابوالفضل صورتگر عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در سال‌های اخیر آلودگی مقره‌های خطوط انتقال برق فشار قوی(مقزه یا گیره چینی پایه عایقی است که برای اتصال کابل‌های برق با برج انتقال برق بکار می‌رود) به معضل مهمی در شبکه انتقال برق کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چراکه آلودگی‌ موجب رسانایی مقره‌ها در شرایط خاص می‌شود و موجب اتصال کوتاه و قطع برق در خطوط انتقال فشار قوی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: قطع برق گسترده در استان خوزستان دربهمن ۱۳۹۵ نمونه‌ای از این معضل است. آلودگی مقره‌های این استان به دلیل آلودگی‌های جوی منطقه به ویژه در استان‌های غربی و جنوبی کشور بوده است و این امر مشکلات فراوانی برای مردم و صدمات مالی فراوانی را در پی داشت.

صورتگر اظهارداشت: به منظور کاهش چالش‌های کشور در این زمینه در  آزمایشگاه تحقیقاتی کنترل صنعتی و بهینه سازی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیر کبیر، به عنوان قطب علمی کنترل و رباتیک کشور، اقدام به طراحی، ساخت و تست بازوی ربات تمیزکار برای پاکسازی مقره‌های خطوط انتقال و فوق توزیع برق کردیم.
وی یادآور شد: بازوی ربات ساخته شده قادر است به صورت خودکار اقدام به پاکسازی مقره‌ها کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: کاهش زمان خاموشی خطوط جهت پاکسازی به دلیل افزایش سرعت پاکسازی مقره‌ها و افزایش قابل ملاحظه کیفیت و دقت پاکسازی (پاکسازی ۳۶۰ درجه‌ای سطوح فوقانی و تحتانی مقره) ازجمله مزایای سامانه ساخته شده در مقایسه با سایر روش‌ها ی مرسوم مانند استفاده از واتر جت توسط هلیوکوپتر یا توسط بالابرهای ویژه و پاکسازی دستی توسط تیم عملیاتی کارگری – تکنسین است. کاهش قابل توجه هزینه‌ها در طولانی مدت را از دیگر مزایای این دستاورد علمی است.

صورتگر ادامه داد: همچنین ربات ساخته شده به صورت خودکار است و نیاز به سرویس‌های ماشین آلات دیگر و نیروی انسانی فنی بسیار کاهش می‌یابد.

مزایای عملیاتی ربات دانشگاه امیرکبیر
این محقق، قابلیت پاکسازی بدون استفاده از مایع هادی، پاکسازی با کیفیت سطوح فوقانی و تحتانی بشقاب مقره، حرکت اتوماتیک در طول زنجیر مقره، قابلیت کاربرد در هر طول زنجیر مقره، قابلیت ارزیابی پاکسازی، عدم نیاز به باز کردن زنجیر مقره برای پاکسازی و نصب مجدد و امکان استفاده در هر شرایط آب و هوایی اعم از دمای بالا (تا حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد) و یا سرما (تا حدود منهای ۴۰ درجه سانتی‌گراد) و شرایط رطوبت بالا و شرجی و شرایط جوی بد را از دیگر مزایای این ربات نام برد.

صورتگر با تاکید بر اینکه این ربات کاربردی برای کاهش خطرات جانی برای تکنسین‌ها و کارگران خط انتقال ندارد، یادآور شد: تاکنون حمایت‌هایی از طریق شرکت برق منطقه‌ای غرب و دانشگاه صنعتی امیر کبیر ارائه شده است ولی با توجه به اینکه مشکل آلودگی مقره‌ها ادامه دارد و هر لحظه احتمال قطعی برق گسترده در مناطق غربی و جنوبی کشور به دلیل آلودگی‌های مقره وجود دارد، حمایت در راستای  ایجاد خط تولید ربات پاکسازی مقره ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این آزمایشگاه تاکنون اقداماتی در راستای رفع مشکلات فنی در صنایع کشور اجرایی شده است، افزود: برخی تجهیزات ساخت این آزمایشگاه در حال حاضر در صنایع نفت و پتروشیمی کشور با موفقیت نصب و در حال بهره برداری است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد:با همکاری اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان در این آزمایشگاه تاکنون در حدود ۱۵ طرح اجرایی و در حدود ۱۱۰ مقاله علمی تحقیقاتی و پنج اختراع تولید شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر ربات برق رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که کف پای شما صاف است، پیشنهاد می کنیم از همین حالا باورهای قدیمی را درباره مشکلات ناشی از صافی کف پا دور بریزید.

به گزارش مشرق، برای سال‌ها این باور عمومی وجود داشته است که افراد دارای کف پای صاف، بیشتر در معرض درد و مشکلات ماهیچه‌ای - استخوانی در زندگی هستند.

هرچند این ایده که داشتن کف پای صاف به طور اجتناب‌ناپذیری منجر به درد یا سایر مشکلات ماهیچه‌ای-استخوانی می‌شود قرن‌ها قدمت دارد، با این حال تنها در نیمه دوم دهه ۱۹۰۰ میلادی بود که این فرضیه رواجی همگانی یافت.

در آن زمان متخصصان پا در ایالات متحده مفهوم داشتن پاهای «عادی» را رایج کردند. این مفهوم شامل این فرضیه بود که نداشتن قوس مشخص یا پاشنه صاف، پاهای شما را غیرطبیعی و مستعد آسیب‌دیدگی می‌کند. زیرا مثلاً به هنگام راه رفتن، صاف شدن قوس فشار بیشتری را روی پاها می‌آورد.

با این حال اکنون محققان در دانشگاه کبک در تروآ-ریویر کانادا ادعا می‌کنند که این فرضیه بی‌اساس است. در مطالعه‌ای که در این دانشگاه انجام شد، محققان مجموعه پژوهش‌های پیشین درباره پای صاف را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که تقریباً هیچ ارتباطی بین داشتن کف پای صاف و احتمال ابتلا به یک اختلال ماهیچه‌ای-استخوانی مانند درد پاشنه، زانو یا لگن وجود ندارد.

گابریل موازان، استاد طب اطفال در دانشگاه کبک و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «اگر به مجموعه تحقیقات انجام‌شده نگاه کنیم، صاف بودن کف پا شما را در معرض خطر بیشتری برای سه یا چهار مشکل قرار می‌دهد، فقط همین. اگر باز هم کف پای صاف‌تری داشته باشیم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سه یا چهار مشکل دیگر خواهید بود و برای پاهای با قوس بیشتر چهار مورد آسیب احتمالی دیگر وجود خواهد داشت.»

این باور افسانه‌ای که کف پای صاف شما را بیشتر در معرض آسیب قرار می‌دهد، اغلب منجر به مداخلات پزشکی غیر ضروری در افراد و نگرانی‌های قابل توجه در بین بیماران در مورد ظاهر پاهایشان شده است.

این در حالی است که نویسندگان مقاله جدید می‌گویند کف پای صاف بدون علامت، معمولاً به هیچ درمانی نیاز ندارد. آقای موازان در این خصوص می‌گوید: «داشتن کف پای صاف طبیعی است. این یک نوع آناتومیک است. شما فقط باید با آن راحت باشید.»

دکتر موازان با بیان اینکه پزشکان باید از انتقال «باورهای غلط» به بیماران خود دست بردارند، گفت: «در ابتدا دانشگاه‌ها باید این آموزش را به فیزیوتراپیست‌ها، درمانگران پا و پزشکان عمومی متوقف کنند که داشتن کف پای صاف معضل است و همواره منجر به مشکلات سلامتی در آینده می‌شود».

وی اضافه کرد: «سخت‌ترین قسمت، متقاعد کردن مردم به این نکته است که صافی کف پای آنها مشکل‌ساز نیست. چیزی که من به بیمارانم می‌گویم این است که شما بیشتر از فردی که دارای پاهای صاف‌تر یا راست‌تر است در معرض خطر و آسیب نیستید.»

نتایج یافته‌های جدید محققان در نشریه علمی «British Journal of Sports Medicine» منتشر شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران موفق به تولید زیردریایی هدایت پذیر از راه دور شد
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • المپیاد ورزشی فناورانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود
  • زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور ساخته شد
  • برگزاری مسابقه رباتیک ورزشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • آموزش ۷۰۰ دانش‌آموز در مدرسه رباتیک امیرکبیر
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمام رشته‌های کارشناسی از مهر آینده
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمامی رشته‌های کارشناسی از مهر ماه
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند