Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@21:29:55 GMT

شور و شوق اقوام ایرانی در تئاتر خیابانی مریوان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۷۷۳۹۲

شور و شوق اقوام ایرانی در تئاتر خیابانی مریوان

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اول شهریور ماه جاری ساعت ۱۸ با اجرای نمایش سولکس از ایتالیا در پارک شانو سنندج کار خود را آغاز کرد و از امروز نیز نمایش ها براساس اعلام قبلی در شهر مریوان اجرا داشتند.

کاروان شادی (کارناوال) که همواره روز آغاز جشنواره‌های مختلف هنری به منظور اطلاع‌رسانی شفاهی به مردم و ایجاد شادی و نشاط در جامعه برگزار می‌شود عصر شنبه در خیابان های شهر مریوان با حضور گروه های نمایشی، نوای موسیقی شاد اقوام ایرانی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاروان شادی چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به دلیل اینکه چند ماه قبل از برگزاری این دوره از جشنواره چندین نمایش به همت گروه‌های تئاتر فعال در این شهرستان به اجرا در آمده بود همچنین به خاطر عجین شدن مردم با این رویداد، در عصر دومین روز آغاز آن از میدان سرباز به سمت پارک شانو برگزار شد.
ساعت ۱۸ گروه‌های نمایشی شرکت کننده در این دوره از جشنواره حرکت خود را از میدان سرباز آغاز کردند.

از همان ابتدای حرکت با به صدا در آمدن سازهای موسیقی سنتی توسط اعضای گروه‌های آیینی سنتی استان‌های مختلف کشور حلقه‌هایی رقص اقوام و هه لپرکی گروه های مناطق کُردنشین شکل گرفت و مردم عادی هم به آنها پیوستند و اینگونه اتحاد و همدلی و شور و نشاط خود را به نمایش گذاشتند.

مهدی حبیبی کارگردان این برنامه هنری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی کردیم در این برنامه از قابلیت‌هایی هنرمندان تئاتر مریوان و دیگر شهرهای کشور بهره‌مند شویم و با توجه به بضاعت و توان مالی جشنواره تلاش کردیم کاروان شادی را در سطح بالایی برگزار کنیم.

کارگردان این برنامه با بیان اینکه از رقص‌های آیینی و آیین‌های نمایشی گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره بهره گرفتیم،  یادآور شد: فیدبک کارناوال را به خوبی توانستیم در مشارکت و همراهی و استقبال مردم مشاهده کنیم.

حبیبی اظهار داشت: از ظرفیت‌های کارگاه هنر ایران هم استفاده کردیم و گاری‌های حاوی کیک جشنواره و سبدهای گل را هم در این برنامه فرهنگی گنجاندیم و در ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه هم نورافشانی با حضور پرشور و گسترده اقشار مردم انجام شد.
بازار سلفی گرفتن با هنرمندان شاخص حوزه تئاتر و سینمای کشور شامل مجید صالحی و مه لقا باقری هم گرم بود و این دو هنرمند مشتاقانه در کنار هوادارانشان عکس یادگاری گرفتند.
۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگر گونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول شهریور امسال آغاز شد و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره انتخاب و معرفی کردند، ۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل (نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخرو مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیر گذار همراه باشند و نیز معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینرشته‌ای و … مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی برگزار شده است.
علاوه بر مریوان تعدادی از نمایش‌های این جشنواره در شهر سنندج هم اجرا می‌شود، این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار خواهد شد.

 ۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های مختلف کشور ایتالیا تئاتر شاخص قیمت خودرو قیمت دلار حقوق زنان نقل و انتقالات لیگ برتر امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۷۷۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار می شود.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت 14 گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از 18 تا 21 اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود. 

کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت ها و چشم اندازهای درست تعطیل شد اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه های مسجد در استان ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.

وی در ادامه افزود: تئاتری ها حال به زایایی رسیده و می توانند وارد عرصه های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی ها امسال به اجرا رسیده و در رویدادهای تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کارها را به روستاها هم برسانیم. تئاتر بچه های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعدادها حتی در مرزهای ایران را کشف و هدایت کنیم.

مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت:  از بین کارهای رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر ،سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را داشتیم که برگزیده های آنها به این جشنواره رسید.

وی در ادامه گفت: داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.

زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می شود.  یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.

زارعی در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند.

وی در ادامه افزود: امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته ها را خواهیم داشت.

زارعی درباره تک جنسیتی بودن اجراها گفت: بخاطر این مسائل کارهایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کارها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم. 

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا اظهار داشت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجراها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت ، مساجد یزد و امامزاده ها شاهد اجراها خواهند بود. 

مورتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می کنیم.

موتورچی درباره جوایز نیز در پاسخ به آنا گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت.بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت.سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال