Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:37:41 GMT

استاندار فارس به داد پتروشیمی های فارس برسد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۸۳۷۷۹

استاندار فارس به داد پتروشیمی های فارس برسد

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: از میانه دهه ۸۰ بود که زمزمه‌های احداث چند پتروشیمی در استان فارس به گوش رسید. این خبر خوب که نوید بخش تحولی اساسی در بخش اقتصاد و صنعت استان فارس بود، با سفر مقام معظم رهبری به استان فارس در سال ۸۷ رنگ و بوی واقعیت به خود گرفت و با تصویب دولت وقت، مقرر شد ۱۱ پتروشیمی در ۱۱ نقطه استان فارس احداث شود و به بهره برداری برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نخستین روز طرح احداث این پتروشیمی‌ها، مشخص بود که هیچیک از این مناطق یازده گانه، جزو مناطق نفتی کشور محسوب نمی‌شوند اما تلاش برای توزیع عادلانه ثروت، پدافند غیر عامل و ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در استان پهناور فارس از جمله دلایلی بود که سبب شد احداث این پتروشیمی‌ها در سطح کلان کشور، در دستور کار قرار بگیرد.

خبرگزاری مهر پیش‌تر، طی گزارش‌هایی به ابعاد این مساله پرداخته و با صاحب‌نظران و کارشناسان در این زمینه به گفتگو نشسته و موانع به تعویق افتادن بیش از ۱۱ ساله این پتروشیمی‌ها را بررسی کرده است.

در آخرین رویداد، آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز که تنها یک سال از انتصاب وی می‌گذرد، با طرح چندباره بحث لزوم احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس، بار دیگر این پروژه خاک خورده و فراموش شده را به صدر اخبار کشاند تا بلکه مسئولان استان طرحی نو دراندازند و این پتروشیمی‌ها را از بُن‌بست خارج کنند.

خبرنگار مهر مطلع شد که سرمایه گذار اصلی پتروشیمی های فارس، به دلیل طولانی شدن بیش از حد این پروژه و چند صدایی و اختلاف نظر شدید میان برخی نمایندگان و مسئولان استان بر سر نقطه احداث آنها، احتمال دارد به کلی از سرمایه گذاری در این پروژه انصراف دهد در آخرین تحولات روی داده در این‌باره، خبرنگار مهر مطلع شد که سرمایه گذار اصلی، به دلیل طولانی شدن بیش از حد این پروژه و چند صدایی و اختلاف نظر شدید میان برخی نمایندگان و مسئولان استان بر سر نقطه احداث آنها، احتمال دارد به کلی از سرمایه گذاری در این پروژه انصراف دهد.

به نظر می‌رسد امروز سرنوشت احداث پتروشیمی‌های فارس تا حد بسیاری، در دست استاندار فارس است.

​​طبعا هماهنگ کردن مسئولان ذیربط دولتی و حتی برخی نمایندگان، تنها از عهده استاندار فارس بر می‌آید و به نظر می‌رسد اگر مسئولان و نمایندگان استان، بر سر احداث پتروشیمی‌ها در مناطقی که به لحاظ پدافند غیر عامل و عوامل تاثیرگذاری چون عدم آلایندگی برای محیط زیست و دسترسی به آب، پیوست اقتصادی و فنی دارد به تفاهم برسند، مجددا عملیات اجرایی این پروژه‌ها از سر گرفته می‌شود.

طبق اطلاع خبرنگار مهر، هم اکنون برخی نمایندگان فارس عنوان کرده‌اند اگر شعبه ای از این پتروشیمی‌ها، در شهر آنها احداث نشود به کلی از احداث این مجموعه پتروشیمی در استان جلوگیری خواهند کرد! ادعایی بس خطرناک و خلاف مصالح بیش از ۵ میلیون استان فارسی که تنها حکایت از اغراض سیاسی و تنگ نظری های فردی دارد.

از طرفی، به نظر می‌رسد مسئولان دولتی مربوطه نیز تنها به شعار دادن در این زمینه اکتفا کرده و تلاشی برای حل مشکلاتی که بر سر راه احداث پتروشیمی‌های فارس وجود دارد انجام نمی‌دهند.

امروز مردم فارس از استاندار این استان توقع دارند جلوی ملغی شدن احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس را بگیرد و با درایت و تدبیر، به این مساله دیرینه ورود جدی‌تری کرده و با در نظر گرفتن مصالح کلان استان و با اصل قرار دادن توزیع عادلانه ثروت در مناطق کمتر برخوردار، فارسی‌ها را به آرزوی دیرینه خود که همان برخورداری از صنایع و کارخانجات مولد، سودآور و اشتغال زاست برسانند.

کد خبر 4701412

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری فارس پتروشیمی شیراز هفته دولت بوشهر قزوین شیراز شهرکرد ایلام عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف اربعین حسینی استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۸۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، جواد اوجی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی بخصوص پتروشیمی‌هایی که تولید محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌های خوبی امضا شد تا با همکاری شرکت پالایش و پخش و شرکت صنایع ملی پتروشیمی بخشی از تولید متانول تولید کشور به سمت تولید بنزین سوق داده شود.

وی افزود: امروز در بسیاری از کشورها از خوراک متانول برای تولید بنزین استفاده می‌شود. در ایران نیز دانش فنی و ظرفیت انجام این کار وجود دارد. در برخی پتروشیمی‌ها که سهامداران آنها تمایل داشتند با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق رقم خورد و بخشی از تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه این ریل‌گذاری انجام شده و با توجه به افت قیمتی که در سال‌های گذشته در محصولات متانول داشتیم و از طرفی به منظور حل ناترازی بنزین می‌توانیم در تولید بنزین از خوراک متانول استفاده کنیم.

به گفته وی، این موضوع در کشور چین نیز اکنون اتفاق می‌افتد و در ایران نیز می‌توانیم از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

افزایش تولید نفت و گاز در سال جاری

وزیر نفت از برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: با تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام و اجرای ۵۰ پروژه جدید می‌توانیم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم. همچنین به دنبال افزایش ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی هستیم.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که امروز به امضا رسید، گفت: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، اتفاق خوبی رقم خورد چراکه عمده سهامداران این پتروشیمی‌ها مردم هستند.

او با بیان اینکه وزارت نفت در شروع سال جدید پروژه‌های کلان را با استفاده از منابع داخلی مورد توجه قرار داده است، گفت: در توسعه میادین نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر صورت گرفت توانستیم نگاه خوبی را به بخش داخلی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز شاهد بودیم یک اتفاق بزرگ و کم‌نظیر در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

به گزارش ایسنا، جواد اوجی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی هم با بیان اینکه بیش از شش میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی‌ها و بیش از ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت فراورش نفت اضافه خواهد شد، گفت: در جمع‌آوری گازی‌های مقصد ریل‌گذاری انجام شد و اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده‌ایم.

وزیر نفت از بهره‌برداری ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جدید در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز در دستور کار قرار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از هشت درصد نسبت به سال قبل از آن گاز بیشتری را به صنایع پتروشیمی تحویل دادیم، گفت: نتیجه این مساله این شد که تولید محصولات پتروشیمی رقم خورد و امسال انتظار می‌رود که نسبت به سال گذشته از نظر حجمی و ارزش تولید رقم بیشتری را محقق کنیم.

او با بیان اینکه پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام و جدیدی را در دو سال و نیم در دولت مردمی تکمیل کرده‌ایم و استارت پروژه‌های جدیدی زده شد و در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد اقتصادی بخش نفت و گاز کشور بودیم.

دیگر خبرها

  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • تولید بنزین از طریق متانول کلید خورد
  • با احداث سد آبریز، زنان و دختران کهگیلویه برای گوجه چینی به دیگر استانها نخواهند رفت
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • آیا شورای شهر بیرجند با احداث برج‌های ارتش موافقت می‌کند؟
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • مرکز آموزشی دارالفنون اردبیل در آستانه بهره برداری
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳