Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی در بیانیه‌ای در مورد ضعف مدیران در حفظ و منابع زیست محیطی نوشت: مسئولان محیط زیست استان باید متوجه رسالت و بدور کردن تهدیداتی، چون قطع درختان جنگل ها، دفع پساب‌های کارخانه جات باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی در مورد ضعف مدیران استانی و کشوری در حفظ و نگاهداری از منابع زیست محیطی بیانیه‌ای نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن بیانیه به شرح زیر است:
این ذخیره‌گاه زیست‌کره در کوهستان‌های قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. ناحیه، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۱ متر، علفزار‌های آلپی، دشت‌های نیمه‌خشک، مراتع و جنگل‌ها، رود‌ها و چشمه‌ها را شامل شده‌است.
ارسباران در تحلیل کارشناسان یونسکو
اکنون قریب به دو دهه است که برخی مسئولین تمام فکر و ذکرشان شده سیاست بازی و هیچ توجه ندارند که زیست بوم منطقه آذربایجان رو به پرتگاه و نابودی است؛ از بی تدبیری و کار نابلدی در خصوص خشک شدن و از بین رفتن دریاچه ارومیه تا بی توجهی محیط زیست استان به قطع درختان جنگل‌های ارسباران و حالا هم آتش سوزی گسترده‌ای که درختان، حیوانات و زیستگاه طبیعی بکری که در دنیا انگشت شمار است را به ورته نابودی میکشاند. نبود امکانات اطفای حریق از طرفی و بی توجهی مسئولین از طرف دیگر قلب مردم آذربایجان را سوزاند.
حالا که پس از جانفشانی نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این آتش سوزی مهار شد، و ستاد بحران خود دچار بحرانی شدید بود! لازم است مطالبی را به آقایان متذکر شویم تا شاید دیگر چنین دل مردم را خون نکرده و به سرمایه‌های ملی چوب تاراج نزنند:
۱. مسئولین محیط زیست استان باید متوجه رسالت خویش در حفظ و سیانت از منابع زیست محیطی سراسر استان و بدور کردن تهدیداتی، چون قطع درختان جنگل ها، رعایت نکردن زیرساخت صحیح و اصولی برای دفع پساب‌های کارخانه جات شیمیایی، چون کاوه سودا و... باشد.
۲. مسئولین ستاد بحران استان گرچه باید در خصوص آنچه گذشت و عدم آمادگی شان در خصوص آتش سوزی اخیر ارسباران مورد پرسش قرار گیرند، لکن هرچه زودتر و در اسرع وقت باید اقدام به فراهم نمودن لوازم کامل و دقیق اطفای حریق و در کل دفع تمام مخاطرات احتمالی اقدام کند.
۳. هم چنان و پس گذشت چندین و چند سال دریاچه ارومیه رو به فنا بوده و مشخص نیست دقیقا ستاد احیاء دریاچه ارومیه دقیقا مشغول به احیاء کجاست؟ حال آنکه لازم به ذکر است این عدم دقت آقایان می‌رساند که بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به جهت بارش‌های متعدد اخیر را در کارنامه خود به عنوان نتیجه بخش بودن اقداماتشان بنویسند!
۴. بر خود لازم میدانیم از امام جمعه محبوب تبریز و نماینده، ولی فقیه در استان حضرت حجت الاسلام آل هاشم، فرمانده سپاه عاشورا سردار خرم، فرمانده لشکر حمزه سید الشهدا ارتش مستقر در تبریز، استاندار آذربایجان شرقی دکتر پورمحمدی و تمامی عوامل و مسئولین محترم دخیل و زحمت کش در عرصه اطفای حریق تقدیر و تشکر نمونده و از نیرو‌های مسلح به عنوان جبران کننده ضعف‌ها و نواقص دیگر مسئولین و نهاد‌ها تشکر ویژه به عمل آوریم.
امید است هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات مثبت در خصوص مسائل فوق باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آتش سوزی در جنگل های ارسباران آتش سوزی در جنگل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویری زیبا از ۴ رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

او افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاو وحشی» و «گاو کوهی» نیز گفته می‌شود، یکی از نماد‌های تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های این استان است. 

به گفته عشوری، مرال به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند و امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

او تأکید کرد: محیط بانان گیلانی با حضور و تلاش شبانه روزی، جنگل‌ها و زیستگاه‌های استان را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان افزود: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهر ماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان