Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:08:43 GMT

سلام آب به زمین های تفدیده در کهگیلویه و بویراحمد

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۳۷۳

سلام آب به زمین های تفدیده در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، تکمیل طرح های بزرگی چون سد چم شیر، احداث سد تنگ سرخ و اجرای پروژه های احیا و تعادل بخشی از برنامه های دولت برای ذخیره سازی روان آب ها در این استان است.

کارشناسان حوزه آب معتقدند به دلیل تغییر اقلیم  که باعث افزایش میزان بارش در یک منطقه، برهم خوردن نظام بارشی، خشکسالی ممتد، تغییر الگوی بارش از برف به باران در زمستان و از همه مهمترین فرسایش خاک و پرُ شدن مخزن و دریاچه سدهای پایین دست ، مهار روان آب ها ضروری و لازمه توسعه پایدار است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنان می گویند: فراهم کردن زیرساخت های ذخیره سازی آب باعث پیشگیری از تخریب مزارع ، زیرساخت های ارتباطی ، رسوب گذاری در دریاچه های سدهای پایین دست حوضه های آبریز در منطقه می شود.

ظرفیت های تولید آب در کهگیلویه و بویراحمد

براساس آمار موجود سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها ۱۳ درصد آن در این استان مصرف می‌شود.

در حالیکه کارشناسان آب مورد نیاز حوزه کشاورزان این استان را ۲ میلیارد متر مکعب برآورد می کنند اما تنها یک سد بزرگ با ظرفیت ۵۸۰ میلیون متر مکعب در کهگیلویه و بویراحمد به نام سد کوثر وجود دارد که بخش زیادی از آب آن برای مصرف آشامیدنی مردم استان های جنوبی کشور رها می شود به همین دلیل بارندگی های امسال نتوانسته است سایه سنگین خشکسالی را از سر این سرزمین دور کند.

بنا به گزارش های رسمی در کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۹۵ درصد آب‌های استان برای کشاورزی، دو الی سه درصد آن برای صنعت و بقیه نیز برای مصارف خانگی مصرف می‌شود.

با وجود بارندگی خوب سال زراعی جاری اما کارشناسان حوزه آب می گویند: هنوز اثرات خشکسالی بر استان کهگیلویه و بویراحمد مشهور به سرزمین آب های خروشان خودنمایی می کند.

کارشناسان و مسئولان درباره زیرساخت های مهار روان آب ها چه می گویند

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید: کمبود زیرساخت های مهار و کنترل سیلاب در همه نقاط استان و خروج روان آب حاصل از بارندگی سبب تداوم تهدیدهای خشکسالی بر استان شده است.

آرش مصلح افزود: عدم بهره برداری کامل از طرح های تغذیه مصنوعی ، پخش سیلاب در بالادست دشت ها و همچنین نوع بارش باران که در زمان کوتاهی رخ داد از دیگر دلایل کم بهره بودن کهگیلویه و بویراحمد از اثرات بارندگی های سال زراعی جاری است. 

وی اظهار داشت :با توجه به تنوع اقلیمی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد تاثیر بارندگی های سال زراعی جاری متفاوت بوده است.

وی بیان کرد: بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری در مناطق مختلف استان شامل ایستگاه های هیدرومتری و باران سنجی از حدود ۴۰۰ میلیمتر تا نزدیک به ۲ هزار میلیمتر گزارش شده است که بیشترین میزان ثبت شده  مربوط به ایستگاه سپیدار در شهرستان بویراحمد بوده است
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پرآبی فصلی چشمه ها و رودخانه ها، بهبود سطح آب زیر زمینی در برخی دشت های استان از برکات باران های امسال بوده اما به دلیل خشکسالی یک دهه قبل و  منابع آب زیر زمینی و سطحی در دشت ها و منابع آب سطحی و زیر زمینی هنوز درگیر خشکسالی است.
مصلح ادامه داد: در برخی دشت ها مانند امامزاده جعفر افت سطح ایستایی و کسری مخزن آب زیر زمینی همچنان وجود دارد اما سرعت افت سطح ایستابی کاهش یافته است.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن طرح هایی مانند احداث سدهای تنگ سرخ،سرپری و آبریز، تامین آب دهدشت غربی، تامین آب خان احمد باشت، دشت مور، آبرزی و تنگ انگشترگ، انتقال اب دشت روم به سد شاه قاسم و نیز مرمت و بازسازی تاسیسات آبی، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، نصب ادوات اندازه گیری بر روی منابع آبی افزود ابراز امیدواری کرد: بخشی از حجم کسری مخازن آب زیرزمینی در صورت ادامه بارش ها در سال زراعی آینده بهبود و به حالت تعادل برسد.

نگاهی به سال های خشکسالی

سیطره بی چون و چرای نزدیک به یک دهه خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد باعث افت شدید سطح سفره های زیرزمینی شده بود به طوری که ۱۵ دشت کهگیلویه و بویراحمد به اذعان مسئولان آب منطقه ای به طور میانگین ۱۰ متر در سال آبی پیش افت کرده بود.

اما این همه ماجرا نبود و  سفره های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر با ۲۰ متر افت شاهد وضعیت بسیار خطرناکی شده بود و تهدیدهای خشکسالی با خشک شدن سد شاه قاسم در تابستان پارسال به اوج خود رسید.

سال آبی جاری با وجود بارش های بسیار خوب اما کارشناسان آب منطقه ای می گویند: هنوز خشکسالی استان را تهدید می کند.

تدبیرهایی برای ذخیره سازی سیلاب های کهگیلویه و بویراحمد در آینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک ۵۰ طرح احیا و تعادل بخشی برای مقابله با خطرات احتمالی خشکسالی و همچنین تقویت سفره های زیرزمینی و دشت ها در مناطق مختلف استان در حال اجراست.

علی داوودی مهر اظهار داشت: حدود ۲۰ طرح از این تعداد در قالب برنامه‌های راهبردی و تدوین شده از سوی وزارت نیرو و حوزه منابع آب کشور از جمله نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، تشکیل کمیته‌های آب بران در بین کشاورزان، انجام کارهای تبلیغاتی و فرهنگ سازی در زمینه بهینه سازی مصرف آب در بین شهروندان، جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز در سطح دشت‌ها و زمین‌های دیم کشاورزی و ساماندهی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی است.

وی تصریح کرد: سالانه بویژه در یک دهه اخیر و بروز بحران خشکسالی در استان افزون بر ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شد.

وی شمار چاه‌های موجود در استان را افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه ذکر کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده و اجرای طرح‌های در دست اقدام (احیا و تعادل بخشی) بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش‌های مختلف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت قابل مهار و استحصال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: حدود ۹۰ طرح مطالعاتی تأمین آب در حوزه‌های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت در استان با اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

اقدام های انجام شده

وی تاکید کرد که شرکت آب منطقه‌ای استان تاکنون بیش از ۲۵۰ طرح با اعتباری افزون بر سه هزار میلیارد ریال را اجرایی و عملیاتی کرده است.
داودی افزود: از این میزان بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۵۵ میلیون متر مکعب در بخش آب آشامیدنی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز در بخش صنعت مورد استفاده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین از بررسی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تقاضای تأمین آب ظرف چهار سال گذشته در کمیته تخصیص این شرکت خبر داد.

داودی مهر اظهار داشت: این میزان تقاضای تأمین آب در بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی و از ۸ شهرستان استان به دبیرخانه کمیته تخصیص ارجاع و در قالب بیش از ۱۴۰ نشست تخصصی و کارشناسی این تعداد پرونده نیز بررسی شد.

وی گفت: صدور مجوز و تأمین آب طرح‌های صنایع بزرگ از جمله، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، پرورش ماهی و کارخانجات آب معدنی بویراحمد و دنا، فسفات چرام، اخذ تخصیص و تأمین آب بیش از ۵۰ طرح گاوداری و پرواربندی و چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چالموره، چاه تلخ، غو رک باشت، بابا کلان، دشت بن لنده، بن زرد، کتا، سمرون، احمد غریب، مختار، توت نده و گندی خو ری از مهمترین دستاوردهای کمیته تخصیص آب استان ظرف سال‌های اخیر بوده است.

داودی مهر اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت و توسعه کشاورزی و صنعت در سال‌های اخیر، تصمیم‌گیری در خصوص استفاده از منابع آب سطحی و زیر زمینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که شرکت آب منطقه‌ای استان به عنوان نماینده وزارت نیرو در بخش آب، با رویکرد عادلانه و نگاه توسعه محور در راستای عدالت اجتماعی همواره با ارزیابی اصولی، تلاش کرده که گامی مثبت برای توسعه استان بردارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: در همین راستا تمامی تقاضاهای مربوط به استفاده و بهره برداری از منابع آب در قالب متقاضیان شرب شهری، روستایی و عشایری، صنایع بزرگ، متوسط و کوچک، شهرک‌های صنعتی، طرح‌های پرورش ماهی، کارخانه‌های بسته بندی آب معدنی، طرح‌های توسعه و بهبود کشاورزی در زیر گروه‌های زراعت، باغبانی، گیاهان دارویی، گلخانه‌ای طی فرایند قانونی و پس از انجام مراحل کارشناسی، با ارجاع به کمیته تخصیص که به عنوان مهمترین رکن تصمیم آب در یک استان می‌باشد، تعیین تکلیف شدند.

وی تصریح کرد: تأثیر این حجم بررسی و صدور مجوز تخصیص، علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغالزایی، باعث افزایش ضریب امنیت غذایی استان و منطقه خواهد شد.

ظرفیت های سد چم شیر

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد در حال ساخت «چم شیر» در گچساران افزون بر مهار روان آب ها ظرفیت ایجاد ۱۴ هزار شغل در بخش های کشاورزی و صنعت استان را دارد.

علی داودی مهر اظهار داشت:عملیات اجرایی سد چم شیر در مراحل پایانی ساخت قرار دارد و برنامه ریزی شده که هرچه سریعتر نسبت به اتمام ساخت بدنه، آغاز فرایند آبگیری و ذخیره سازی سیلاب ها در آینده نزدیک اقدام شود.
داودی مهر افزود: میزان سهم تخصیص استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان های گچساران و باشت از حجم مخزن در بخش صنعت و کشاورزی ۱۲۵ میلیون متر مکعب است.
وی گفت: با برداشت این میزان تخصیص آب کشاورزی حدود هشت هزار هکتار از اراضی دیم و مستعد کشاورزی این شهرستان ها و همچنین آب صنعت به ویژه صنایع بزرگی مثل نفت بصورت پایدار تامین می شود که سه تراز از بدنه جهت نصب آبگیر ها مورد توافق واقع شده است.

سد کوثر

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۲۲ میلیون متر مکعب از آب این سد در مرداد ماه با هدف مدیریت سد برای آمادگی بارندگی های پاییزی رها شده است.

اکبر خدری  اظهار داشت: رهاسازی آب در مرداد ماه امسال با دبی ۲۵ تا ۳۰ متر بر ثانیه انجام شده است.

وی بیان کرد:براساس برنامه ریزی قرار است ۵۲ میلیون متر مکعب آب سد کوثر تا آغاز فصل بارندگی ها رها شود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۵۲ میلیون متر مکعب است.

اکبر خدری اظهار داشت: ۶۷۷ میلیمتر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶۲۳.۵ متر است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۹۸ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان های جنوبی کشور رها شده است.

وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی  را ۳۲میلیون  و آب صنعتی در سال آبی جاری را هشت میلیون متر مکعب اعلام کرد.

خدری همچنین از رهاسازی ۶۷میلیون متر مکعب آب سد کوثر برای مصارف زیست محیطی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون خبر داد.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

وی گفت: بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود.

در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری، چهار ایستگاه پمپاژ آب ،۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است.

نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر ۷۲۳ هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با ۲ اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه وبویراحمد بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد

مهرجو فرخی با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۰.۹ درصد کاهش داشته است گفت: عمده کالا‌های جابه جا شده شامل کلینکر سیمان، گندم، آب معدنی، آجر سفالی و سایر محصولات کشاورزی بود.   معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعالیت داشتند بیان کرد: بر اساس کارت هوشمند صادره جهت ناوگان تعداد یک هزار و ۷۵۱ دستگاه از انواع کامیون در استان کارت هوشمند ناوگان دریافت و هزار و ۹۹۷ نفر راننده در حوزه حمل و نقل کالا به دریافت کارت هوشمند اقدام کردند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • خروجی سد کوثر افزایش داده شد/مهار سیلابها توسط سد
  • اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • پیش‌بینی ورود بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب به سد کوثر
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد