Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@22:51:32 GMT

بیژن نجدی و «یوزپلنگانی که با من دویده اند»

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۸۹۳۴۶۶

بیژن نجدی و «یوزپلنگانی که با من دویده اند»

چهارم شهریور ماه سالروز درگذشت شاعر و داستان نویسی است که پس از فوت، همسرش «پروانه محسنی آزاد» آثار وی را منتشر کرده و بر شهرت ادبی وی افزود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «بیژن نجدی» از پیشگامان داستان‌نویسی پست مدرن در ایران بشمار می‌آید. با این حال در زمان حیات، تنها مجموعه داستان« یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» از وی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارم شهریور ماه سالروز درگذشت شاعر و داستان‌نویسی است که پس از فوت، همسرش «پروانه محسنی آزاد» آثار وی را منتشر کرده و بر شهرت ادبی وی افزود.

بیژن نجدی در ۲۴ آبان ۱۳۲۰ از پدر و مادر گیلانی در خاش زاهدان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در رشت گذراند و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۳۹ وارد دانشسرای عالی تهران شد و در سال ۱۳۴۳ از همان دانشکده در رشته ریاضی فارغ التحصیل گردید و با سمت دبیر در دبیرستان‌های لاهیجان مشغول تدریس شد.

نجدی از سال ۱۳۴۵ فعالیت‌های ادبی خود را آغاز کرد. نجدی در زمان زندگی خود تنها مجموعه داستان«یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» را در سال ۷۳ منتشر ساخت که در سال ۱۳۷۴ جایزه قلم زرین جایزه گردون را به خود اختصاص داد.

بقیه آثارش پس از درگذشت توسط همسرش به چاپ رسید. مجموعه داستان «دوباره از همان خیابان‌ها» در سال ۷۹ نیز برگزیده نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد.

نجدی همچنین در کارنامه ادبی خود، تندیس یادمان شعر فراپویان به خاطر برگزیده اشعار دهه هفتاد و لوح افتخار به پاس جانسروده‌ها در پاسداشت آیین‌های ملی و میهنی را دارد. از وی اشعار گیلکی کمی باقی مانده است.

همچنین پس از مرگ وی داستان‌های «تاریکی در پوتین» ،«سپرده در زمین»،« گیاهی در قرنطینه» و «استخری پر از کابوس» از مجموعه داستان‌های یوزپلنگانی که با من دویده‌اند و نیز داستان‌های «مرثیه‌ای برای چمن» و «بیمارستان نه قطار» از مجموعه «دوباره از همان خیابان‌ها» به فیلم درآمده است.

بیژن نجدی نویسنده‌ای باذوق ادبی است که داستان‌هایش در سبک‌های واقع‌گرایی و فرا واقع‌گرایی است. وی از پیشگامان داستان‌نویسی پست مدرن در ایران بشمار می‌آید. بیژن نجدی در چهارم شهریور ۱۳۷۶ به علت بیماری سرطان ریه درگذشت. آرامگاه وی در شهر لاهیجان و در جوار بقعه شیخ زاهد گیلانی قرار دارد.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته دولت روز جهانی مسجد عید غدیر مراسم عمامه گذاری شیراز روزنامه غدیر مساجد بیژن نجدی داستان نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا

بارش برف روز گذشته کوه دنا و گردنه بیژن و مسیر فرعی سی سخت به پادنا (سمیرم) را سفید پوش کرد؛ عملیات ریزش برداری، نمک پاشی و برف روبی دراین محور توسط راهداران کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

محور فرعی سی سخت به پادنا به طول ۲۳ کیلومتر در مسیر ارتفاعات دنا قرار دارد.

این مسیر بیشتر در محدوده گردنه بیژن در ارتفاع بالای سه هزار و ۲۰۰ متری از آبان هر سال با بارش شدید برف همراه می‌شود.

این گردنه که با بارش‌های سال گذشته مسدود شده بود سوم اردیبشهت امسال با تلاش و سخت کوشی راهداران بازگشایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • از «بیژن نوباوه وطن» چه می‌دانیم
  • برف روبی گردنه بیژن یاسوج + ویدئو |‌ حجم برف را این ماه دوم بهار ببینید
  • عملیات برف‌روبی در جاده سی سخت به پادنا
  • پیام خطیر پس از کنار رفتن از مدیرعاملی استقلال
  • مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • پل آستر درگذشت