Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حمید نادگران پیش از ظهر دوشنبه به مناسبت آغاز پنجاه و دومین همایش ریاضی ایران، گفت: این دانشگاه در حال حاضر مفتخر به بهره‌گیری از تجربیات ارزنده قریب به ۷۵۰ عضو هیئت علمی در قالب ۱۵ دانشکده، ۷۵ رشته تحصیلی و بالغ بر ۴۰۰ رشته گرایش به عنوان یکی از دانشگاه های بزرگ و برتر کشور در تراز ملی و بین المللی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برخورداری از ۱۵ پژوهشکده و غریب ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع مختلف علی‌رغم کمبود ها و مزایای فراوان سال‌های اخیر هنوز هم با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کم نظیر آزمایشگاهی فرهنگی و ورزشی به عنوان یک سرمایه ملی و بی‌بدیل در جنوب کشور مطرح است.

نادگران با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز به عنوان یک دانشگاه جامع اغلب رشته های تحصیلی شامل مهندسی، علوم کشاورزی، دامپزشکی، اقتصاد و مدیریت علوم انسانی و علوم ورزشی، الهیات و معارف اسلامی را در خود جای داده، افزود: دانشگاه شیراز در اغلب شاخص های علمی همواره پیشتاز است.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه افزود: دانشگاه شیراز با افتخار برگزاری اولین کنفرانس ریاضی کشور که با همت و عزم جدی اساتید فرهیخته خود در ۵۰ سال پیش برگزار شد را در کارنامه خود دارد و اینک پنجاهمین آن را با یادی از گذشته پی می‌گیرد.

وی افزود: به خوبی مستحضرید که بی‌توجهی بی اقبالی و عدم اهتمام ویژه به علوم پایه عمدتاً و علم ریاضی خصوصاً به تدریج باعث ویرانی زیرساخت های علمی کشور می‌شود و جز حبابهای زوال پذیر چیزی از علم و اندیشه و محفل های آن باقی نمی‌گذارد.

نادگران علوم پایه را سرچشمه جوشان و زلال زیرساخت های علمی کشور دانست و گفت: علوم پایه سرمایه بزرگ در گردش است که سود آور است؛ علوم پایه مفاهمه علمی با جوامع بین‌المللی را استمرار و توسعه می‌بخشد و کشور را با صلابت و قدرت در مرزهای دانش حفظ می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه افزود: راه توسعه پایدار و مستحکم علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره جوامع فقط از مسیر توجه به ویژه به علوم پایه می گذرد.

وی انحراف از مسیر ناب و روشن علوم پایه را  موجب این دانست که بقیه علوم و فنون نیز دستخوش بی‌ثباتی و تردید گردیده وعمق داشته های علمی را کاهش و از دستاوردهای آن محروم می کند.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: حتی علوم پزشکی و سلامت جامعه نیز زمانی کامل است که از دستاوردهای ذی قیمت علوم پایه بهره ببرند؛ بروز و ظهور و ماندگاری ایده های نو در حوزه تکنولوژی نیز بی شک برخاسته از اهتمام به علوم پایه است.

نادگران آمار نگران کننده داوطلبان کنکور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی را زنگ خطری برای کشور عنوان کرد و گفت: به طوری که این معضل نشان از حذف تدریجی و غیرقابل برگشت از اندیشه‌های ناب و فاخر علمی دارد؛ در این رابطه باید یادآوری کرد اهمیت موضوع باید برای عموم مردم در قالب کار فرهنگی و تغییر زیرساخت های ذهنی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه شیراز با تصریح اینکه افق و مدل توسعه پایدار علوم پایه باید در کشور تهیه گردد و پتانسیل های انگیزشی به نحو موثر به کار گرفته شود، تاکید کرد: در زمینه های مختلف علمی کشور بار دیگر به این وسیله از نو ساخته خواهد شد؛ باید تاکید شود که اگرچه یکی از مسیرهای شایسته حل مشکلات آنی و آینده کشور مسیر توجه به علوم کاربردی و مسیر اهتمام به مهارت و تخصص های منحصر به فرد است اما باید توجه داشت که این مسیر نیز در ذات و طبیعت خود به نحو قابل‌ملاحظه‌ای و البته به علوم پایه است چراکه رشد و بالندگی علوم کاربردی و فهم دقیق آنها و به عبارتی  تجهیز شدن زیرساخت های کشور با آن ها فقط در سایه توجه جدی به علوم‌پایه میسر است.

وی افزود: در این راستا با توجه به ریاضیات صنعتی، اطلاعات کوانتومی، ریاضیات پزشکی و ریاضیات کارآفرینی باید ویژه باشد و باید توجه داشت هنوز هم شاکله اصلی کار  آکادمیک در دانشگاه ها که از آن به عنوان تولید علم و اندیشه یاد می شود همانا اجرای پژوهش های ناب و فاخر در مرزهای دانش و ایجاد جایگاه و مرجعیت علمی در جوامع بین المللی است، به دیگر سخن این هر دو بال های لازم برای پرواز محسوب می شود و بی توجهی و بی ترازی در یکی سبب افول، کمرنگی و لاغری دیگری می شود که انتهای آن دیر یا زود مفاهمه با جوامع علمی را به صورت غیر قابل وصفی تبدیل به مواجه می سازد.

کد خبر 4702297

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز دانشگاه شیراز علم ریاضی هفته دولت بوشهر قزوین شیراز ایلام شهرکرد عید غدیر خم گرگان یاسوج خطبه های نماز جمعه اربعین حسینی استانداری سمنان کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۹۴۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم در مراسم آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: شهدای علمی نشان دادند که دشمن از پیشرفت علم و فناوری در هراس است. در دوران شیوع بیماری کرونا دانشمندان پزشکی، مهندسی و انسانی کمک کرده تا سلامت جسمی و روحی مردم ایران حفظ شود. 

وی ادامه داد: دنیای مدعی حقوق بشر و آزادی واردات واکسن کرونا را تحریم کرده بودند. 

زلفی گل ادامه داد: افتخار وعده صادق و اقتدار ایران خروجی دانشگاه های کشور است.علم و فناوری جدید فرهنگ تازه ای را خرق خواهد کرد. 

وزیر علوم بیان کرد: استادان سرمایه های نمادین کشور هستند و استادان در هر نقطه ای سبب ارزش بیشتر پیدا کردن آن مناطق خواهد شد. مرجعیت علمی. شاکرد پروری از جمله الویت های وزارت علوم است. 

زلفی گل تاکید کرد: کشورگشایی مشروع از طریق علم و فناوری همچنین تولید دانش است. جامعه فرهیخته دانشگاهی را باید قدر بدانیم و سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری بهترین سرمایه گذاری کشور است.

وزیر علوم افزود: بر اساس ابلاغیه ها ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها به پژوهش و ۵ درصدنیز به امور فرهنگی اختصاص پیدا کند. 

وی گفت: علامه مطهری با خون خودش رسالت انبیا را تقویت کرد و به ما آموخت که شهدا و استادان بعد از حیات نیز اقدامات سان اثر بخش است.

در ادامه مراسم،  حجت الاسلام مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها گفت: در مراسم   جریان مداوم علمی در کشور بسیار درخشان بوده است. 

وی ادامه داد:  اگر بنا بر بروز اتفاقات مورد نظردر کشور هستیم باید به سمت علم و دانش همچنین تکریم استادان علمی حرکت کنیم. 

وی بیان کرد: اگر جریان علمی کشور در کنار دفاعی قرار نمی گرفت،  وعده صادق به خوبی انجام نمی گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • جزئیات جدید نحوه ارزش‌یابی امتحانات کشوری «ریاضی» و «علوم» پایه ششم
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور