Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش قابل توجهی از نیاز اساسی مردم کشور به محصولات کشاورزی از تولیدات داخلی تأمین می‌شود که بسیاری از این محصولات به صورت گسترده و خام در بازار میوه و تره‌بار عرضه می‌شود و بخشی نیز در صنایع تبدیلی به صورت فرآوری شده در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، یکی از محصولات پرمصرف در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی گوجه فرنگی و رُب است که در بازار همواره متقاضیانی بسیاری برای خرید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متأسفانه گاهی به دلیل کاهش تولید و عدم توازن در عرضه و تقاضا در این اقلام شاهد افزایش قیمت قابل توجهی هستیم به طوری که سال گذشته رُب به دلایل مختلف به یکباره در بازار نایاب شد و برخی از سودجویان دست به احتکار زدند.

کردستان|سقف قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورز 1150 تومان اعلام شدقیمت رب گوجه فرنگی کاهش می‌یابدسازمان مرکزی تعاون روستایی مکلف به خرید حمایتی گوجه فرنگی شد

حال با توجه به قیمت بالای محصول گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته، بسیاری از استان‌های کشور از جمله فارس، اصفهان و خراسان بصورت گسترده اقدام به کشت این محصول کرده‌اند که بر این اساس تولید افزایش قابل توجه داشته است.

پیک برداشت گوجه و زیان کشاورزان از کاهش قیمت

براساس اعلام اظهارات امیر لاهوتیان، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان همدان 3 هزار و 538 هکتار است که با توجه به اینکه میزان عملکرد 40 تن در هکتار است در حالی که سرانه مصرف سالانه 30 کیلو به ازای هر نفر است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود از این مزارع 139 هزار تن گوجه برداشت شود که بیشترین سطح زیر کشت به شهرستان‌های اسدآباد و نهاوند اختصاص دارد.

فراوانی تولید سبب شده قیمت گوجه فرنگی در بازار همدان به شدت کاهش یابد و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور تولید از مرحله کشت تا برداشت برای کشاورزان و ظرفیت کم کارخانجات فرآوری رب گوجه فرنگی، سود اصلی گوجه‌کاران در جیب دلالان و کارخانه‌داران واریز شود.

شهریور ماه پیک برداشت گوجه فرنگی از اراضی کشاورزی به شمار می‌آید و این عرضه بالای گوجه در بازار سبب کاهش قیمت گوجه شده به طوری که قیمت نهایی در بازار برای مصرف کننده در حال حاضر بین 2500 تا 3500 است.

شهرستان اسدآباد رتبه نخست را در تولید محصول گوجه‌فرنگی در استان همدان دارد اما هر کیلو گوجه‌فرنگی توسط بهره‌برداران به قیمت کیلویی 200تا 250تومان (روی بوته یا برداشت نشده) به فروش می‌رسد. به دلیل اینکه فروش این محصول در زمین کشاورزی به ضرر کشاورزان است برخی ترجیح می‌دهند که محصول را به میادین اصلی شهر اسدآباد و دیگر شهرستان‌ها ببرند تا به عنوان "گوجه رُبی" به قیمت کیلویی 500 تا 700 تومان به فروش برسد تا زیان کمتری متوجه آنها شود.

براساس اظهارات آقای صولتی یکی از کشاورزان که سال‌ها است در زمینه کشت و برداشت گوجه فرنگی به صورت خانوادگی فعالیت دارند میزان تولید گوجه در اسدآباد مازاد بر مصرف استان است و به خارج از استان صادر می‌شود که این امر متحمل هزینه حمل و نقل است.

طبق گفته وی، برخی از کشاورزان محصول خود را به تنها واحد صنایع‌تبدیلی در حوزه تولید رب گوجه‌فرنگی فعال در شهرک صنعتی اسدآباد تحویل می‌دهند که روزانه ظرفیت خرید 2 هزار تن گوجه‌فرنگی از کشاورزان را دارد و برخی نیز محصول را تحویل دیگر کارخانه‌های رُب فعال در استان می‌دهند.

وی می‌افزاید: در زمان برداشت گوجه کشاورزان علاوه بر هزینه تهیه جعبه برای بسته‌بندی محصول باید روزانه بین 100 تا 120 هزار تومان هزینه کارگر پرداخت کنند و با احتساب کرایه حمل و نقل بار تولید این محصول مقرون به صرفه نیست. بنابراین بیشترین منفعت را دلالان می‌برند.

خرید حمایتی گوجه فرنگی توسط دولت

به منظور کنترل قیمت در بازار و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان، خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی در سطح کشور کلید خورده است به طوری که سازمان تعاون روستایی این محصول را از کشاورزان به قیمت هر کیلوگرم 1150 تومان خریداری می‌کند و تحویل کارخانجات فرآوری و رب‌سازی می‌دهد.

البته کشاورزان همانند طرح خرید تضمینی گندم از این طرح حمایتی دولت نیز چندان استقبال نکردند چرا که پرداخت مطالبات کشاورزان با تأخیر انجام می‌شود و تحویل محصول به درب مراکز خرید تحمل هزینه حمل و نقل است.

خرید توافقی 2000 تن گوجه در همدان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان درباره خرید توافقی گوجه فرنگی تولیدی استان توسط شبکه تعاون روستایی اظهار داشت: امسال در مقایسه با سال گذشته تولید گوجه فرنگی در استان همدان بیش از 100 درصد افزایش یافته است که این افزایش عملکرد در تولید را نیز در سطح کشور شاهد هستیم بنابراین با توجه به امکان کاهش قیمت و زیان کشاورزان خرید توافقی محصول گوجه فرنگی در دستور کار قرار گرفته است.

رضا عباسی افزود: شبکه تعاون روستایی با خرید توافقی گوجه از کشاورزان محصول را به صنایع تبدیلی از جمله کارخانه «رُب آیدا» متعلق به اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران تحویل خواهد داد. 

وی تصریح کرد: در حال حاضر خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از کشاورزان شهرستان‌های گوجه‌خیز استان از جمله تویسرکان، نهاوند و اسدآباد آغاز شده و تا کنون 2 هزار تن از این محصول به صورت مستقیم از کشاورزان خریداری و به صنایع تبدیلی تحویل شده است.

بر این اساس در حال حاضر خرید توافقی محصول گوجه در استان همدان در حال انجام است چرا که تعادل در قیمت بازار وجود دارد اما چون از نیمه شهریورماه اوج برداشت این محصول در استان آغاز می‌شود امکان کاهش قیمت وجود دارد و در آن زمان طرح خرید حمایتی از کشاورزان استان همدان آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ ت

R41405/P/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۱۱۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

رسول سعیدیان معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: گندم‌کاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با  آفت سن و علف‌های‌هرز را در مزارع خود انجام دهند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید هنگام مبارزه با علف‌های‌هرز به مرحله رشد گیاه و علف‌هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهادکشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های‌هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهادکشاورزی مهاباد گفت: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه پوره‌سن نیز عملیات سم‌پاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهادکشاورزی انجام می‌شود.

سعیدیان افزود: ارائه راهکار‌هایی برای کاهش مقاومت علف‌های‌هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های‌هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم موردنیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام کرده و مزارع خود را علیه این آفت سم‌پاشی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • گوجه فرنگی شهرستان مهر در راه بازار‌های جهانی
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه