Web Analytics Made Easy - Statcounter

آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی گفته می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قوامد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و در نتیجه با منع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی رو به رو می  شود.

آسیب های اجتماعی پدیده هایی واقعی، متغیر، قانونمند و قابل کنترل و پیشگیری اند و  کنترل پذیری آسیب های اجتماعی شناخت علمی آنها را در هر جامعه ای برای پاسخ به پرسش های نظری و عملی و کاربردی از ایده ها و یافته های علمی تولید شده در برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت برای مقابله صحیح با آنها ضروری و پر اهمیت می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آسیب ها که به تعبیر بعضی از اندیشمندان حاصل و معلول مستقیم انقلاب صنعتی هستند در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات خود را می گذارند. اما آن چه جوامع مختلف را در این مورد از هم متفاوت می سازد، نوع نگرش این جوامع به علل به وجود آورنده آسیب ها و راهکارهای اصلاح و بهبود آن است.

کشور ایران نیز از کشورهای دیگر مستثنی نیست و با آسیب های اجتماعی به عنوان پدیده های اجتماعی مدرن شدن جامعه و گذر ازجامعه سنتی به مدرن  رو به روست که در این میان استان خراسان رضوی به دلیل ویژگی هایی که دارد از جمله وسعت، پراکندگی جمعیت، مسافرپذیری  و مهاجرپذیری در ظهور و بروز آسیب های اجتماعی وضعیت خاص خود را دارد و در این میان عملکرد دولت و عملکرد اداره کل بهزیستی در مدیریت و کنترل این آسیب ها طی یک سال گذشته قابل توجه است.

طلاق، اعتیاد،کودک آزاری، همسرآزاری، خودکشی، فرار فرزندان، رها کردن کودکان ، بیماران روانی و سالمندان و غیره بخشی از ده ها آسیب اجتماعی محسوب می شود.

*پوشش 96 درصدی طرح طلاق

مدیرکل بهزیستی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی طلاق است که عوارض و پیامدهای فراوانی برای خانواده دارد افزود: این استان به عنوان استان مبدع طرح پیشگیری از طلاق از سه سال پیش اقدام به اجرای طرح مشاوره قبل از طلاق با همکاری دادگستری استان کرده است.

حمید رضا پوریوسف افزود: در این راستا طی یک سال گذشته با توسعه اجرای این طرح، هم اکنون 96 درصد جمعیت استان در 21 شهرستان به صورت رسمی و بقیه شهرهای کوچک به صورت غیر رسمی زیر پوشش این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته 27 هزار زوج متقاضی طلاق توافقی در این طرح مشاوره دریافت کردند که سه هزار و 250 زوج از این تعداد معادل 18 درصد به سازش قطعی رسیدند.

او  گفت: طی پنج  ماه اول امسال 13 مرکز جدید کاهش طلاق در شهرستان های استان شامل پنج مرکز در مشهد و بقیه در سایر شهرستان ها به این طرح افزوده شده است.

*ارائه مشاوره برای دعاوی خانوادگی

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت : در راستای تحکیم بنیان خانواده و کاهش دعاوی خانوادگی و ورود پرونده های قضایی به دستگاه قضا، ارائه مشاوره به تمامی  دعاوی خانوادگی در این استان برای نخستین بار در کشور الزامی شد.

پور یوسف افزود: در این راستا به طرفین مهمترین دعاوی خانوادگی در کنار طلاق شامل نفقه، تمکین، ملاقات فرزند و حضانت فرزندان قبل از ورود به دستگاه قضا ارائه مشاوره صورت می گیرد.

وی اضافه کرد:طرح این دعاوی در کنار پدیده طلاق آثار و آسیب های فراوانی را به همراه دارند که در این راستا طی بیش از یک سال گذشته در مشهد و پنج شهر دیگر استان اقدام به ارائه مشاوره قبل از اعلام این دعاوی انجام شد.

او  افزود: در این راستا 20 کلینیک مددکاری ارائه خدمات می دهند که طی بیش از یک سال گذشته از این اقدام حدود 20 هزار زوج قانع شدند که از ادامه روند پیگیری قضایی پرهیز کرده و به ادامه زندگی مشترک بپردازند.

وی ادامه داد: در این رابطه طی یک سال گذشته 43 درصد متقاضیان دعاوی مذکور از ادامه پیگیری قضایی منصرف شده اند.

*ساماندهی و صیانت از کودکان کار 

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه کودکان کار به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی رایج در کشور و استان مطرح هستند افزود: طی نیمه دوم پارسال و نیمه نخست امسال طرح ساماندهی و صیانت از کودکان کار در استان اجرا شده است که در این قالب برای 500 کودک کار شناسایی شده اعتبار لحاظ شد.

غلامحسین حقدادی افزود: سه سازمان مردم نهاد در این زمینه در حاشیه شهر مشهد با بهزیستی همکاری دارند و سالانه بیش از 400 کودک کار در استان شناسایی  و از خیابان جمع آوری می شوند اما درصد قابل توجهی از این تعداد به دلیل تداوم مشکلات خانواده دوباره به خیابان و فعالیت کاری باز می گردند.

وی ادامه داد: جلوگیری از بازگشت حتی یک کودک می تواند از بروز آسیب های اجتماعی فراوان برای خود فرد و جامعه جلوگیری کند.

*پایگاه خدمات اجتماعی راهی برای مبارزه 

حقدادی با اشاره به اینکه طی سال گذشته تا کنون در مناطق حاشیه شهرها و نقاط پر آسیب برخی شهرستان ها اقدام به استقرار پایگاه خدمات اجتماعی نموده ایم افزود: در این راستا در حاشیه شهرها و مناطق پرآسیب شهرهای بردسکن، رشتخوار، زاوه، خلیل آباد، مه ولات و گلبهار اقدام به راه اندازی و استقرار این پایگاه ها شده است.

وی با اشاره به فعالیت خط اورژانس اجتماعی یا 123 افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت فعالیت این مرکز هم اکنون در 20 شهرستان استان این سامانه فعالت دارد.

معاون بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: پاسخگویی این سامانه با توجه به اهمیت آن به صورت شبانه روزی درآمده است و در این راستا تمامی آسیب های اعلامی به این سامانه به صورت 24 ساعته انجام می شود.

حقدادی افزود: به این ترتیب در اسرع وقت و در کمترین زمان ممکن به آسیب های اعلام شده مردمی رسیدگی می شود که این امر یک اقدام مثبت و قابل تقدیر در این زمینه برای خراسان رضوی محسوب می شود.

*مقابله با سوء تغذیه 

حقدادی یکی از اقدامات مهم انجام شده در استان را مبارزه با سوء تغذیه کودکان و ارائه یک وعده غذای گرم در روستا مهدها عنوان کرد و افزود: طی یک سال گذشته در 823 مهد کودک روستایی و حاشیه شهرها با اعتباری معادل بیش از 64 میلیارد ریال یک وعده غذای گرم بین 32 هزار و 300 کودک توزیع شده است.

معاون بهزیستی با اشاره به اینکه با این اقدام از میزان سوء تغذیه و کاهش توان فکری و جسمی این کودکان و نیز ابتلا به بسیاری از بیماری ها به شدت کاسته شده است ادامه داد: سلامتی کودکان مذکور می تواند از بسیاری مشکلات و تحمیل هزینه ها به کشور جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه 100 مهد کودک طی یک سال گذشته در خراسان رضوی  افزوده شده است افزود: این اقدام در راستای افزایش پوشش آموزشی مهد های کودک در استان انجام شده است.

*تشکیل پرونده الکترونیک سلامت زنان سرپرست خانوار

مدیرکل بهزیستی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین افراد زیر پوشش بهزیستی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند افزود: هم اکنون 12 هزار زن سرپرست خانوار در استان زیر پوشش بهزیستی هستند که جمعیت خانواری معادل 30 هزار نفر دارند.

پوریوسف افزود: طی سال گذشته و امسال تمامی زنان تحت پوشش جهت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در سامانه مربوطه ثبت نام شدند و  به این ترتیب وضعیت جسمانی و سلامت این گروه تحت نظر و رسیدگی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: شفاف سازی بانک های اطلاعاتی و افراد تحت پوشش این استان از دیگر اقدامات موثر و مفید انجام شده در طی یک سال گذشته است.

* افزایش واگذاری فرزندان به متقاضیان 

وی با اشاره به اینکه ورود فرزندان بد و بی سرپرست به مراکز بهزیستی استان طی سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است افزود: هم اکنون 99 مرکز شبانه روی فرزندان بد و بی سرپرست در استان فعالیت دارد که از هزار و ۹۷۰ کودک در این قالب نگهداری می کنند.

پور یوسف گفت: طی سال گذشته دو هزار و ۳۸۰ فرزند و کودک برای نگهداری به خانواده های متقاضی واگذار شدند که کمک هزینه نگهداری نیز دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: پارسال 900 کودک به مراکز نگهداری از کودکان استان ارجاع شدند که در همین مدت این مراکز  986 نفر خروجی داشتند.

او گفت: این مراکز طی پنج ماه امسال 420 کودک ورودی و 437 کودک خروجی در قالب واگذاری به متقاضیان به صورت امین موقت و فرزندخوانده داشته اند.

*ساماندهی معتادان متجاهر

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هم اکنون بین چهار تا پنج هزار معتاد کارتن خواب در استان داریم که بیش از ۹۰ درصد این شمار در شهر مشهد و حاشیه این کلانشهر هستند افزود: در سال گذشته با فعالیت ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر تا حدود زیادی تب کارتن خوابی و کوچه خوابی در کلانشهر مشهد کاهش یافت.

حسین تنهاطلب با اشاره به اینکه طی سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه نگهداری معتادان متجاهر در استان رخ داده است افزود: در این مدت ۹ هزار و ۳۸۰ معتاد کارتن خواب در ۱۱ مرکز ساماندهی معتادان متجاهر با اعتباری افزون بر ۵۸ میلیارد ریال نگهداری، درمان و ساماندهی شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از این افراد به رغم طی کردن چرخه درمان دوباره به اعتیاد باز می‌گردند افزود: میزان اعتبار هزینه شده به هیچ وجه بالا نیست چرا که سرانه هر فرد خدمت گیرنده در این مراکز روزانه ۱۳۰ هزار ریال برای هزینه‌هایی مانند درمان، تغذیه، نگهداری، پوشاک و مسائل بهداشتی و خدمات روانشناسی است.

تنهاطلب با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی برای ساماندهی معتادان کارتن خواب مشهد برای خدمت دهی به ۴۰۰ معتاد در نظر گرفته شده است افزود: اگرچه برای تامین هزینه‌ها با کمک و حمایت معاون دادستان و شهرداری مشهد توانسته‌ایم این حجم از خدمات را ارائه دهیم اما همچنان به مراکز ساماندهی معتادان بدهی داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر مراکز ساماندهی، ۱۰ مرکز کاهش آسیب (دی. آی. سی) نیز با ارائه خدمات در نیمه اول هر روز اقدام موثری در کاهش انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت در بین معتادان انجام داده است.

معاون بهزیستی خراسان رضوی توضیح داد: این مراکز با ارائه خدمات بهداشتی، غذایی، روانشناسی و نیز توزیع اقلام بهداشتی از جمله سرنگ طی سال گذشته  ۴۹۰۰ نفر- روز خدمات ارائه کرده‌اند.

تنها طلب  با اشاره به اینکه این استان در شمار و کیفیت خدمات ارائه شده در مراکز کاهش آسیب رتبه اول کشور را دارد افزود: اکثر قریب به اتفاق این مراکز در مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیر رسمی فعالیت دارند و همین امر موجب شده است این مراکز به یک تله درمانی موثر و مفید برای تبدیل معتادان متجاهر به معتادان غیر متجاهر و درمان آنها شده است.

وی گفت: طی یک سال گذشته در این مراکز معادل ۹ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال هزینه شده است.

*مراکز شلتر خراسان رضوی موفق در خدمات رسانی

تنهاطلب با اشاره به اینکه در کاهش تب کارتن خوابی در کلانشهر مشهد فعالیت مراکز سرپناه شبانه (شلتر) تاثیر فراوانی داشته است افزود: طی سال گذشته با بهره برداری از چهار مرکز جدید در این زمینه مجموعاً تعداد ۹ مرکز سرپناه شبانه زیر نظر بهزیستی فعال شدند که خدمات این مراکز از ظهر هر روز آغاز می شود و برای اقامت شبانه می‌باشد.

وی بیان کرد: ارائه خدماتی مانند غذای گرم، انجام تست اچ. آی. وی، پوشاک، حمام، خدمات بهداشتی و روانشناسی و تامین جای خواب تمیز و بهداشتی از جمله خدمات این مراکز است.

این مسئول با اشاره به اینکه مراجعه به این مراکز اختیاری است و طی سال گذشته مجموعاً دو هزار و ۳۲۰ نفر روز در این مراکز از خدمات بهره مند شده‌اند افزود: باید توجه داشت که معضل اعتیاد یک معادله چند وجهی محسوب می‌شود که تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها در مدیریت و ساماندهی این پدیده وظیفه مند هستند.

وی با اشاره به اینکه پذیرش بیمار بودن این افراد از سوی جامعه ضرورتی است که هنوز محقق نشده است افزود: انتقاد از عدم بهبود وضعیت معتادان بی انصافی به معنای واقعی کلمه است زیرا تنها درمان این افراد برای عدم گرایش دوباره آنان به مصرف مواد مخدر کافی نیست بلکه زنجیره‌ای از خدمات از جمله اشتغال، جامعه پذیری، پذیرش خانواده و غیره برای این مهم ضرورت دارد که هنوز در این رابطه اقدامات موثر و  حمایت‌های لازم انجام نشده است اگرچه گام‌های اولیه در این رابطه برداشته شده است.

وی افزود: در مراکز سرپناه شبانه نیز حدود ۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

7496/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید جمال سجادی پور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان آموزش، نظارت و ورود قاطع به میدان مبارزه با مواد مخدر در شهرستان میبد از سوی این شورا تاکید کرد.


سجادی پور بابیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت ۲۶ هزار نفر دانش آموز را برعهده دارد و ورزش و جوانان متولی امور جوانان است باید پای امور جوانان باشند افزود: شبکه بهداشت باید با آموزش و تبین، آسیب‌های خودکشی و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی را با ارائه راهکار‌های مناسب کاهش و شورا و شهرداری از بودجه‌های فرهنگی در رفع آسیب‌ها هزینه کند.


فرماندار میبد به نقش فضای مجازی در شکل گیری بسیاری از آسیب‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر آسیبی دانش آموزان و جوانان ما را درجامعه به بیراه می‌برد ضعف دستگاه‌های ماست و باید با نظارت و آموزش و مشاوره این آسیب‌ها از سیمای جوان و جامعه ما زدوده شود.


وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و همه کسانی که تربیونی در اختیار دارند از این ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی طرف قرارداد
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی