Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ارجاع طرح حمایت از کاشفان فساد به مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی بیشتر خبر داد. ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حرکت به‌سمت تحقق حداکثری عدالت یکی از شعارها و آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون بوده و هست، که در این راه موضوع مبارزه با فساد یکی از مهمترین پیش‌نیازها در تأمین عدالت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان بر این عقیده هستند که سازوکارهای مبارزه با فساد در کشور، سازوکارهای دقیق و کاملی نیست و  نهادسازی لازم برای مبارزه با فساد شکل نگرفته است. اخیراً جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی با عنوان حمایت و صیانت از کاشفان فساد تلاش کرده‌اند برخی از خلاهای قانونی موجود در این راه را برطرف و چتر حمایتی با قانونگذاری برای افرادی که مفاسد را افشا می‌کنند ایجاد شود.

پرونده «نظارت ‌جمهور»/ سوت‌زن‌ها چگونه مبارزه با فساد را متحول می‌کنند؟پرونده نظارت جمهور- 4/ سخنگوی قوه قضائیه: افشاگران فساد تشویق می‌شوند

خبرگزاری تسنیم ،در پرونده «نظارت جمهور» با همکاری «اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر»، تلاش دارد به بررسی و ارائه یکی از ایده‌هایی بپردازد که چند صباحی است به‌عنوان یکی از ابتکارعمل‌ها برای مبارزه با فساد در کشور مطرح شده است. سوت‌زن‌ها، که سالهاست در غرب به‌عنوان یکی از راهکارها ارائه شده، امر مبارزه با فساد را بیش از آنکه به ساختارهای رسمی و دستگاه‌های بزرگ دولتی منوط کند، به مردم می‌سپارد، این ایده اجزایی دارد که می‌تواند هم نسبت به اصل مبارزه با فساد و هم به تعدیل و اصلاح «احساس فساد» در مردم ایران کمک کند.

**ارجاع طرح به مرکز پژوهش ها

آقای الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی طرح مجلس برای حمایت و صیانت از کاشفان فساد، اظهار داشت: این طرح در دستور کار کمیسیون قرار داشت اما به دلیل اینکه نواقصی در طرح وجود داشت آن را به مرکز پژوهش ها ارجاع دادیم تا کار کارشناسی بر روی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه بنده از مطرح شدن اینگونه طرح‌ها در مجلس حمایت می کنم، افزود: البته حمایت و صیانت از کاشفان فساد نیز در طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان (اصلاح اصل 49 قانون اساسی) آورده شده است.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: تصویب از این دست قوانین قطعاً زمینه‌های ایجاد فساد را شناسایی و برخورد با آنها را آسان‌تر می‌کند.

**یک دهم مبلغ فساد کشف شده به ضابطین پرداخت می شود

حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز درباره این طرح به خبرنگار پارلمانی تسنیم، گفت که بنده این طرح را به صورت کلی مطالعه نکرده‌ام اما به صورت اجمالی که به آن نگاه کرده‌ام مشخص است که این طرح برای جلوگیری از وقوع فساد در کشور مفید است.

وی ادامه داد: طبق این طرح قرار است که به کاشفین فساد یک دهم مبلغ آن فساد کشف شده را پرداخت کنند، که این امر موجب می‌شود مردم و کارمندان یک دستگاه را در امر مبارزه با فساد دخیل کنند.

نماینده رباط کریم در مجلس تصریح کرد: بنده به شخصه از این طرح در زمان بررسی در کمیسیون و صحن علنی پارلمان حمایت خواهم کرد تا رای بیاورد چون اینگونه طرح‌ها باعث می شود زمینه‌های فساد از بین برود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اضافه کرد: به هرمیزان که بتوانیم با فساد در کشور از هر طریقی مقابله و مبارزه کنیم، قطعاً امید مردم به نظام بیشتر می شود که باید در همین راستا طرح‌های بیشتر درباره مباررزه با فساد در مجلس تصویب شود.

**عدم اطلاع یک نماینده از طرح سوت‌زنی

آقای جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره این طرح گفت: بنده این طرح را مشاهده نکرده ام و اطلاعی از آن ندارم.

انتهای پیام/

R1373/P/S1,15/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۱۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،به نقل از خانه ملت، جعفر قادری با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان و تاثیرات این سفر بر توسعه اقتصادی و سیاسی ایران و پاکستان گفت: پاکستان یکی از کشورهای پرجمعیت در همسایگی ایران است. همچنین این کشور علاقمندان زیادی به انقلاب اسلامی و مردم ایران دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور پاکستان موقعیت ژئوپلتیکی مهمی دارد، ادامه داد: جمعیت پاکستان می تواند یک ظرفیت مناسب برای صادرات کالاهای غیر نفتی، محصولات نفتی و گازی ما باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این کشور در مسیر ترانزیت کالا از چین به سمت ایران و عراق و اروپاست و از این منظر هم می تواند به عنوان بخشی از کریدور ترانزیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مردم ایران و پاکستان فرهنگ و اعتقادات مشترکی دارند، بیان کرد: همه این موارد ایجاب می کند که ما به دنبال توسعه روابط با پاکستان باشیم و نمی توانیم ظرفیت این کشور را نادیده بگیریم.

دیگر خبرها

  • افزایش ایست‌های بازرسی در تهران؛ نماینده مجلس: این‌ها جزو وظایف عادی فراجا است!
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند