Web Analytics Made Easy - Statcounter

بی تردید مهمترین اقدام دولتمردان خراسان رضوی طی یک سال گذشته را می توان اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی در قالب همدلی و مشارکت دستگاه های اجرایی سه قوه با محوریت فعالان اقتصادی بخش خصوصی دانست که قرار است بسترساز درآمدزایی و اشتغال پایدار در روستاها شود.

خراسان رضوی یکی از مهمترین استان های کشور در مشارکت بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصادی است زیرا ۹۵ درصد اقتصاد این استان در دست سرمایه داران و فعالان بخش خصوصی است و بر همین اساس دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش کردند از تجربه، تبحر و دانش تولیدکنندگان، تاجران، صادرکنندگان و در یک کلام خبرگان اقتصاد استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند شرایط اقتصادی استان طی یک سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار و  همچنین تحریم های اقتصادی مانند سال های قبل از آن نبود اما شرایط یاد شده وضعیت اقتصادی استان را متلاطم نکرد و حتی خراسان رضوی در برخی رسته های تولیدی با افزایش مواجه شد و تعداد طرح های عمرانی به ویژه در حوزه شهری بسیار قابل توجه بود.

اقتصاد مقاومتی و مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی

استاندار خراسان رضوی گفت: طرح مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی برای رفع موانع فرا روی تحقق اقتصاد مقاومتی طراحی شده است که در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب تعریف شده و باعث انسجام ارکان حکومتی از جمله دولتمردان، نمایندگان مجلس، روسای دادگستری، ائمه جمعه و کارآفرینان و سرمایه داران می شود.

رزم حسینی با بیان اینکه سرمایه گذاران و کارآفرینان کلید توسعه هر منطقه و کشور هستند افزود: سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی، فرهنگی را کارگزاران حکومت، نمایندگان مجلس و سرمایه گذاران تشکیل می دهند و ائمه جمعه به عنوان ناظران طرح در میانه مثلث قرار دارند و این مثلث در واقع یک مدل مرکز - پیرامونی است که ارکان حکومت با کارآفرین و حمایت از وی می توانند امنیت پایدار را برای هر منطقه به وجود آورند.

وی ادامه داد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، استان خراسان رضوی بر اساس حوزه های انتخابیه به ۱۲ منطقه تقسیم و ۸۴ معین اقتصادی در قاعده مثلث به عنوان کارآفرین عهده دار یک ناحیه شدند که  از این تعداد معین اقتصادی ۹ درصد موسسات دولتی، ۱۱ درصد موسسات غیردولتی و ۸۰ درصد فعالان بخش خصوصی هستند و طبق برنامه، معین های اقتصادی تا ۱۰۰ مورد افزایش خواهند یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: در این مدت ۷۵۴ تفاهمنامه در مناطق ۱۲ گانه یاد شده با سرمایه گذاران به امضا رسید که ارزش ریالی طرح های آنان ۹۲۰ هزار میلیارد ریال است و برای ۱۷۵ هزار نفر اشتغالزایی می کند.

رزم حسینی افزود: از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۱۹۱ طرح اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی به تصویب رسیده است که در این میان اجرای ۷۰ طرح در حوزه های کشاورزی، صنعت، برق، راه و شهرسازی، گمرک و نفت به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: امسال هم ۲۵ طرح شاخص اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی شناسایی و تایید و در سامانه نیپا ثبت شد.

نگاهی به شاخص های اقتصادی خراسان رضوی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: با وجود جمعیت ۶.۵ میلیون نفری استان و حضور سالانه ۳۱ میلیون نفر زائر و گردشگردر این استان، نرخ تورم در پایان تیرماه امسال  به ۳۹.۳ درصد ( ۱.۱ درصد  پایین تر از متوسط نرخ تورم کشور ) رسید.

علی رسولیان افزود: نرخ بیکاری استان در بهار ۹۷ معادل ۱۰.۷ درصد، در تابستان ۹۷ معادل ۱۰.۹ درصد، در پاییز ۹۷ معادل ۹ درصد، در زمستان ۹۷ معادل ۱۲.۷ درصد و در بهار ۹۸ معادل ۹.۸ درصد بود که نشان دهنده روندی کاهشی است.

وی اضافه کرد: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی  نیز در بهار ۹۷ معادل ۴۳.۵ درصد، در تابستان ۹۷ معادل ۴۲.۱ درصد، در پاییز ۹۷ معادل ۴۶.۹ درصد، در زمستان ۹۷ معادل ۳۹.۹ درصد و در بهار ۹۸ معادل ۴۰.۴ درصد بود که با توجه به شرایط کشور رقم مناسبی است.

او ادامه داد: رتبه خراسان رضوی در نرخ مشارکت اقتصادی بین استان های کشور طی بهار ۹۷ رتبه هفتم ، در تابستان ۹۷ رتبه یازدهم، در پاییز ۹۷ رتبه یکم، در زمستان ۹۷ رتبه یازدهم و در بهار امسال رتبه پانزدهم بوده است.

صنعت و معدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: براساس آمار بهار امسال، بخش صنعت و معدن ۱۶ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده و سهم این بخش در اشتغال کل استان ۳۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

محمدرضا مس فروش افزود: تا قبل از تغییرات نرخ ارز، واردات بی رویه و قاچاق کالا بخش تولید خراسان رضوی را به شدت آزار می داد اما با تغییر نرخ ارز و تحریم ها، قاچاق کالا کاهش یافت و اقبال عمومی نسبت به تولید داخلی رشد پیدا کرد و زمینه مناسبی برای رونق تولید فراهم شد و  افزایش ثبت سفارش واردات ماشین آلات و مواد اولیه و رشد تولید در برخی صنایع این ادعا را ثابت می کند.

وی اضافه کرد: طی چهار ماهه ابتدای امسال ۵۸ مجوز واردات ماشین آلات به ارزش ۳۰.۷ میلیون یورو در استان صادر شد  که ۲.۹ میلیون یورو معافیت گمرکی برای آنها اعمال گردید همچنین در این مدت مجوز واردات مواد اولیه به ارزش ۴.۱ میلیون یورو به استان صادر شد که آنها نیز از ۳۴ صدم میلیون یورو معافیت گمرکی بهره مند شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یک بنگاه اقتصادی برای شروع فعالیت خود در ابتدا جواز تاسیس از این سازمان دریافت می کند و یک سال فرصت دارد تا عملیات اجرایی واحد را به اتمام برساند که پس از اتمام عملیات اجرایی به آن واحد پروانه بهره برداری داده می شود.

مس فروش افزود: هم اینک دو هزار و ۷۳۳  جواز تاسیس واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۷۶ هزار و ۹۰۳ نفر در خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۶۲۷ جواز مربوط به چهار ماهه ابتدای امسال است.

وی اضافه کرد: پنج هزار و ۷۲۸ پروانه بهره برداری واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اشتغالزایی برای ۱۹۹ هزار و ۲۸۰ نفر در خراسان رضوی صادر شده که از این تعداد پروانه ۱۲۷ واحد مربوط به چهار ماهه ابتدای امسال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم این استان در پروانه های بهره برداری صنعتی از کشور هفت درصد، در میزان سرمایه گذاری صنعتی هفت درصد و در میزان اشتغال صنعتی هشت درصد است.

مس فروش افزود: ۹۰۱ فقره معدن با ذخیره دو میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۵۴۰ هزار تن وجود دارد که برای آنها چهار هزار و ۵۶۴ میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال سرمایه گذاری شده است و سال گذشته ۷۴ درصد در صدور پروانه های اکتشافی معدن، ۱۳۳ درصد در مساحت و ۴۰درصد در تعداد گواهی کشف صادره برای معدن رشد داشت.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری صنایع معدنی نسبت به صنایع دیگر استان پیشتاز است به طوری که از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری حوزه صنعت خراسان رضوی ۱۱۰ هزار میلیارد ریال معادل ۵۷ درصد مربوط به صنایع معدنی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در دولت های یازدهم و دوازدهم تولید گندله سنگ آهن به عنوان یکی از تولیدات مهم و راهبردی استان برای نخستین بار به ظرفیت ۱۵ میلیون تن رسید.

مس فروش افزود: در اجرای طرح رونق تولید و سیاست های دولت میزان تولید استان در بخش های صنعتی روندی در حال ­افزایش داشته به گونه ای که در چهار ماه اول سال۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاغذ ۳۶.۱ درصد، روغن نباتی ۷۰.۲درصد، سیمان ۵۷ درصد، کاشی و سرامیک ۴۵.۹ درصد، انواع الکترو موتور پنج درصد، یخچال و فریز ۳۱ درصد، نخ ۳۲ درصد، کنسانتره آهن ۲۶ درصد، بخاری و آبگرمکن هفت درصد، لوله و پروفیل ۲۴ درصد،کنسانتره مس ۲۱۵ درصد، موتورسیکلت ۱۲۶ درصد، نخ سیستم پنبه ای ۳۲.۳ درصد سرنگ یک بار مصرف ۵۰۲ درصد  و انواع ساندویج پانل هشت درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: پارسال ۴۴۳ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۴۲ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۹ هزار و ۵۵۰ نفر در خراسان رضوی صادر شد که در مقایسه با سال ۹۶، در سرمایه گذاری ۱۱ درصد و در اشتغال ۹ درصد افزایش داشت.

مس فروش مهمترین پروانه های بهره برداری را در رسته های کنسانتره آهن، آهن اسفنجی خام، شیشه فلوت، سیمان پرتلند، خودروی سواری ذکر و بیان کرد: پارسال تولید برخی کالاها مانند کاغذ ۸۱ درصد، ظروف چینی ۳۷ درصد، کنسانتره آهن ۱۷۲ درصد، گندله آهن ۳۷۱ درصد، چینی بهداشتی ۲۲ درصد و کنسانتره مس ۳۸ درصد رشد داشت.

بازرگانی داخلی و خارجی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ابتدای تفویض اختیار ثبت سفارش واردات کالا به استان ها از دی ماه سال گذشته تا کنون ۱۴ هزار درخواست ثبت سفارش واردات کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به این سازمان اعلام شده است.

مس فروش افزود: در این مدت ۱۳ هزار درخواست به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ثبت نهایی و از این تعداد ۱۰ هزار درخواست به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو تایید نهایی شده که عمده درخواست ها مربوط به واردات ماشین آلات و کالاهای واسطه ای بوده است.

وی درباره توزیع اقلام طرح تنظیم بازار استان گفت: از مرداد ماه سال قبل تاکنون به منظور کنترل بازار استان ۱۰۸ هزار حلقه لاستیک سنگین، شش هزار تن برنج، سه هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، چهار هزار تن مرغ منجمد و  ۸۵ هزار تن شکر در حوزه صنف و صنعت توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی میانگین ملی برای اشتغال صنوف را ۲.۲ نفر به ازای راه اندازی هر واحد صنفی دانست و افزود: پارسال ۹ هزار پروانه کسب جدید در استان صادر و پنج هزار و ۲۰۰ پروانه کسب باطل شد و هم اینک حدود ۲۲۰ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارندکه از این تعداد سه هزار و ۵۰۰ واحد طی پنج ماهه امسال پروانه کسب جدید دریافت کرده اند.

مس فروش گفت: تجهیز ۱۱۷ هزار واحد صنفی در خراسان رضوی به دستگاه کارتخوان و ۷۱ هزار واحد صنفی به صندوق مکانیزه فروش  از دیگر توفیقات یک ساله اخیر در حوزه بازرگانی داخلی استان خراسان رضوی است.

وی اضافه کرد: پارسال در بخش مبارزه با قاچاق کالا ۴۰۱ پرونده طی ۳۲ هزار و ۵۰۲ بازرسی در خراسان رضوی تشکیل شد که ارزش ریالی کشفیات قاچاق  ۱۰۲ میلیارد ریال بود و تعداد بازرسی ها نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۱۹ درصدی و ارزش ریالی کالای قاچاق با افزایش هفت درصدی همراه بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال ۳۷ فقره پرونده به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال با عنوان قاچاق کالای وارداتی در خراسان رضوی تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد همچنین ۸۳ فقره پرونده به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال با عناوین احتکار، اختفا، و امتناع از عرضه کالا تشکیل شد.

مس فروش راه اندازی سامانه جامع انبارها ثبت حدود ۳۹ هزار واحد در مرحله نخست در سامانه جامع گمرکات، کاهش زمان رسیدگی به شکایات تلفنی مردم در خصوص انواع کالا و خدمات به کمتر از ۲۴ ساعت و شکایت مردمی مکتوب به کمتر از شش روز را از دیگر توفیقات این سازمان در حوزه بازرگانی طی سال گذشته برشمرد.

او افزود: در حوزه فرش از سال گذشته تاکنون ۴۰ فقره مجوز کارگاه تولید فرش با اشتغال ۵۰۰ نفر، ۱۱۰ فقره مجوز مشاغل و کسب و کار خانگی به صورت مستقل، ۱۱ فقره مجوز مشاغل و کسب و کار خانگی به صورت پشتیبان، ۱۵ فقره پروانه تولید غیر متمرکز فرش دستباف صادر و زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شد همچنین پارسال یک میلیون دلار فرش دستباف از این استان به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس و همسایگان آسیای شرقی صادر شد.

وی رشد ۳۹ درصدی از نظر وزنی و ۱۷ درصدی از نظر ارزش دلاری در صادرات کالا از خراسان رضوی به میزان دو میلیون و ۶۸۱ هزار تن کالا و  ارزش دو میلیارد و ۷۴ میلیون ریال را از دیگر توفیقات استان برشمرد.

مس فروش اضافه کرد: پارسال صادرات ۹۳ کیلو و ۲۳۵ گرم طلا به ارزش سه میلیون و ۶۱۳ هزار و ۷۱۴ دلار و واردات ۲۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار در بین سایر کالاهای صادراتی از نقاظ قوت حوزه بازرگانی خارجی خراسان رضوی به شمار می رفت.

کشاورزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: بخش کشاورزی استان با حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی و بیش از ۱۴.۴۷ میلیون واحد دامی در مجموع با تولید بیش از ۷.۷میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی و آبزیان به ارزش ناخالص اقتصادی بیش از ۱۳۹ هزار و ۳۹۷ میلیون ریال جایگاه تعیین کننده ای در اقتصادملی و استان دارد.

رسولیان افزود: همچنین این استان با برخورداری از رتبه های نخست تا سوم در تولید زعفران، گلابی، آلو، گوشت قرمز، جو، پنبه، خربزه، چغندر، تخم مرغ، پسته، شیر و گوشت مرغ نقش مهمی درتامین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع و ایجاد اشتغال ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی در مجموع سطح زیر کشت زراعی و باغی با سهمی معادل شش درصد از کل کشور و درتولید محصولات زراعی و باغی با سهمی معادل ۶.۲  درصد از کل  کشور در مجموع رتبه سوم ایران را به خود اختصاص داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: افزایش حداقل  ۶۰۰  هکتار سطح زیرکشت گلخانه ای و رساندن آن به سطح ۳۷۰ هکتار و برنامه ریزی برای دستیابی به هزار هکتار تا پایان امسال از مهمترین دستاوردهای حوزه کشاورزی طی یک سال اخیر است.

رسولیان افزود: کل اراضی آبیاری تحت فشار استان در سال ۱۳۹۷ به میزان ۱۲.۲ هزار هکتار بوده که از این حیث رتبه دوم کشور را دارد و برای سال جاری برنامه ریزی برای رسیدن به  ۳۰ هزار هکتار در دستور کار است.

وی ادامه داد: طی چهار ماهه ابتدای امسال میزان تولید گوشت قرمز در استان  ۲۵ هزار تن ، گوشت مرغ ۴۶ هزار تن، شیر ۳۶۰ هزار تن و تخم مرغ ۴۰ هزار تن بوده که رقم قابل توجهی است.

سرمایه گذاری خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: کل میزان سرمایه گذاری خارجی وارده به استان در سال گذشته ۳۷ طرح با مبلغ مصوب ۱۸۰.۹ میلیون دلار بوده که از این میزان ۲۲.۳ میلیون دلار جذب شده است.

رسولیان افزود: از ابتدای سال جاری ۱۰ طرح سرمایه گذاری خارجی از کشورهای ترکمنستان، عراق، امارت متحده عربی، افغانستان و هندوستان به ارزش ۱۱۵.۷ میلیون دلار مصوب شده که تاکنون ۲.۷ میلیون دلار از این سرمایه گذاری به استان وارد شده است.

وی ادامه داد: طی چهار ماهه نخست امسال خراسان رضوی در تعداد طرح های مصوب خارجی رتبه نخست کشور را به دست آورده است.

بانک ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در مورد عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات گفت: طی چهار ماه اول سال ۹۸ بیش از ۱۱۷ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و خدمات، بازرگانی، خدمات، وام قرض الحسنه و صادرات و خدمات وسط بانک های استان پرداخت شده است.

رسولیان افزود: بیشترین پرداخت تسهیلات در این مدت مربوط به حوزه بازرگانی و خدمات به مبلغ ۴۰ هزار و ۶۹۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال معادل ۳۴.۶۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است.

وی ادامه داد: تسهیلات پرداختی بانک ها طی چهار ماهه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حوزه کشاورزی ۸۹.۶ درصد، در صنعت و معدن ۵۹.۱ درصد، در مسکن و ساختمان سه درصد، در بازرگانی و خدمات ۴۷.۴ درصد و  در قرض الحسنه ۵۱.۵ درصد رشد داشته اما در حوزه صادرات ۴۳.۵ درصد کاهش یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۵۰ واحد تولیدی تحت تملک بانک ها در استان به ارزش سه هزار و ۳۶۰ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال با اشتغالزایی برای ۲۳۷ نفر به سرمایه گذاران واگذار شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد در تعداد، ۸۹.۲ درصد در ارزش واحد تولیدی و  ۱۷۵.۵۸ درصد در اشتغالزایی رشد یافت.

رسولیان افزود: طی چهار ماهه نخست امسال تسهیلات بانکی به هزار و ۷۴۱ طرح اشتغالزایی خُرد و مشاغل خانگی به ارزش ۲۹.۳۶ میلیارد تومان پرداخت شد.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۲ هزار و ۸۰۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۶۹۵.۲۷ میلیارد توسط توسط بانک های استان خراسان رضوی پرداخت شد.

راه و شهرسازی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: امروز طول راه های استان ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است که این رقم در سال ۱۳۵۸ فقط دو هزار و ۱۱۸ کیلومتر بود.

محمد رضا اخوان عبداللهیان افزود: طول کل راه های بین شهری در خراسان رضوی در سال های ابتدای انقلاب دو هزار کیلومتر بود که امروز به شش هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش یافته و راه های روستایی نیز با تحولی اساسی از ۱۱۸ کیلومتر در آن زمان به ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر کنونی رسیده است. 

وی اضافه کرد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید نیز از سال ۱۳۹۲ تاکنون تحولات گسترده ای در حوزه راه انجام شده که ساخت ۹۴۱ کیلومتر راه روستایی از آن جمله است و بر این اساس میزان برخورداری روستائیان از راه آسفالته در خراسان رضوی به ۹۵.۳ درصد رسیده است. 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در این چارچوب تا کنون شش هزار و ۱۰۰ کیلومتر از کل طول هفت هزار کیلومتری راه های روستایی خراسان رضوی آسفالت و  قرارداد ساخت ۵۰ درصد راه های باقیمانده با پیمانکاران مربوطه منعقد شده است و امید است اوایل سال ۱۳۹۹ جشن برخورداری تمامی روستاهای دارای بیش از ۵۰ خانوار جمعیت این استان از راه آسفالته مناسب برگزار شود. 

اخوان عبداللهیان افزود: در پنج سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در قالب تبدیل راه اصلی به بزرگراه به منظور ارتقا شاخص راه سازی در خراسان رضوی ساخته شده است. 
وی این پروژه های بزرگراهی را در مسیرهای نیشابور - فیروزه، مهنه - گناباد، گلبهار - مشهد، خواف - سلامی، تایباد - دوغارون، شادمهر - کاشمر و جاده تایباد - تربت جام ذکر و اضافهکرد: ن عملیات ساخت بزرگراه های طرقبه - شاندیز، سبزوار - اسفراین، تربت حیدریه - زاوه، تربت حیدریه - رشتخوار - سنگان و مشهد - رضویه هم آغاز شده است. 

وی ادامه داد: علاوه بر این ظرف پنج سال اخیر زمینه ساخت ۳۰۰ کیلومتر آزادراه حیاتی و مهم در خراسان رضوی شامل آزادراه حرم تا حرم و آزادراه مشهد - چناران - قوچان نیز فراهم شده و بخشی از آن در حال اجراست. 
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی مرحله نخست آزادراه مشهد - چناران - قوچان آغاز و نیز قرارداد بخشی از مسیر آزادراه حرم تا حرم در محدوده خراسان رضوی با پیمانکار منعقد شده است. 
اخوان عبداللهیان در ادامه ساخت جاده درگز - دوغایی - کبکان را یکی از مهمترین پروژه های راه سازی در خراسان رضوی توصیف و اضافه کرد: با ساخت این جاده ۸۰ کیلومتر از طول جاده ۱۶۰ کیلومتری کنونی کاسته می شود.

وی افزود: پروژه مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در خراسان رضوی آغاز شد شامل ۱۱۹ هزار و ۳۹۵ واحد در شهرهای جدیدگلبهار و بینالود، شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بود که امسال تمرکز این نهاد بر روی اتمام ساخت پنج هزار واحد مسکن مهر دارای متقاضی و تعیین تکلیف ۱۱ هزار واحد مسکن فاقد متقاضی است.

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن برای اقشار کم درآمد در کشور را ابلاغ کرده است که از این تعداد باید ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیادمسکن و ۱۰۰ هزار واحد در حاشیه شهرها و بافت های ناکارآمدشهری ساخته شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: سهم استان خراسان رضوی از این تعداد ۲۵ هزار واحد برای شهرهای جدید و چهار هزار واحد در حاشیه شهرهاست که مسئولیت ساخت آن برعهده اداره کل راه و شهرسازی است و تعدادی هم سهم بنیاد مسکن استان است. 

اخوان افزود: بنیادمسکن خراسان رضوی در راستای عمل به تعهد خود برای ساخت مسکن، تاکنون هزار و ۱۰۰ واحد را به بهره برداری رسانده و عملیات اجرایی تعدادی از واحدها را نیز آغاز کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: طرح ساخت ۲۵ هزار واحد مسکن در گلبهارنیزبه اتمام رسیده است.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری بازسازی ۳۴ محله فرسوده در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، کاشمر، نیشابور، سبزوار و گناباد در حال اجراست.

اخوان عبداللهیان افزود: پروژه‌های تعریف شده در محلات یاد شده شامل ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی، ۳۷ پروژه روبنایی، ۲۳ پروژه زیربنایی، سه پروژه تملک، چهار پروژه طرح بازآفرینی و هفت پروژه توانمند سازی است که میانگین پیشرفت این پروژه‌ها بیش از ۸۶ درصد است.

حمل و نقل ریلی و جاده ای

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: این استان ۲۶ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در حال ساخت دارد که بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی تا پایان سال پنج مجتمع از این تعداد به بهره برداری می رسد.

ابراهیم نصری افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون سه مجتمع خدمات رفاهی در راه های استان به بهره برداری رسیده است که در مجموع با این تعداد، شمار مجتمع های فعال بین راهی استان به ۳۹ باب افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: سه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی جدید در محورهای خواف -تربت حیدریه، رشتخوار- خواف و سبزوار- سه راهی چکنه ساخته شده است که این جاده ها تا پیش از این فاقد مجتمع خدمات رفاهی بین راهی بوده اند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: امسال بر اساس انعقاد تفاهمنامه کشوری امکان جابه جایی مسافر توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی جاده ای با اتوبوس بین مشهد و ترکیه فراهم شده است.

سرپرست اداره کل راه آهن خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میزان جا به جایی مسافر از طریق ریل در مسیر مشهد طی سال ۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶ رشدی هشت درصدی داشته است که البته این رقم در سال ۹۶ در مقایسه با سال قبل از آن ۵۵ درصد بوده است.

مصطفی نصیری رشد سفرهای ریلی طی پنج ماهه امسال را نیز ۹ درصد عنوان کرد و گفت: مسیر مشهد به تهران نیمی از کل تعداد قطارهای مسافربری مسیر خراسان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در دولت دوازدهم متوسط رشد جا به جایی مسافر در مسیرهای منتهی به مشهد حدود ۱۴ درصد بوده است که نشان دهنده اهمیت و توسعه حمل و نقل ریلی در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی دولت جمهوری اسلامی ایران است.

نصیری شمار ایستگاه های راه آهن خراسان را ۲۳ باب عنوان کرد و گفت: روزانه ۹۴ رام قطار مسافربری و ۱۰ رام قطار باری در این مسیر ریلی به صورت رفت و برگشت تردد دارند.

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد هم پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک ایران است. به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز و در زمان اوج مسافرت ها روزانه تا ۲۵۰ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مشهد انجام می‌ شود.

محمد باقر قاسم زاده مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی افزایش پرواز مشهد – دوشنبه و برقراری پرواز مشهد – هرات را از دستاوردهای امسال این اداره کل دانست و گفت: در مجموع طی تعطیلات نوروزی امسال هم تعداد پروازها و هم تعداد مسافران این فرودگاه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد کاهش داشته است.

پروژه های آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: پارسال با هزینه سه هزار میلیارد ریال اعتبارات ملی، استانی و کمک های خیران هزار و ۳۰ کلاس درس در خراسان رضوی بهره برداری شد.

جاسم حسین پور افزود: ۵۷۰ پروژه آموزشی نیمه تمام در سطح این استان در انتظار تامین اعتبار و نیز ارائه کمک از سوی نیکوکاران مدرسه ساز است لذا هرچه میزان کمک خیران و نیز تخصیص اعتبارات دولتی در این زمینه بیشتر باشد تعداد پروژه های آموزشی بیشتری را می توان برای مدارس خراسان رضوی در مهر ماه آتی به بهره برداری رساند.

وی به آماده سازی ۲۳۷ پروژه آموزشی با ۹۰۰ کلاس درس در خراسان رضوی به منظور بهره برداری تا مهر ماه امسال اشاره و بیان کرد: ۱۱۴ پروژه با ۳۱۷ کلاس از این تعداد توسط خیران مدرسه ساز اجرا می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی ادامه داد: کمک و مشارکت نیکوکاران مدرسه ساز در این استان امسال تاکنون ۹۰۰ میلیارد ریال بوده اما با افزایش این میزان می توان شمار بیشتری از پروژه های آموزشی تازه ساز را برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ ایجاد کرد.

پروژه های شهری مشهد و حاشیه نشینی

در طول یک سال گذشته اتفاقات مهمی در عرصه توسعه فضای شهری و کاهش آسیب های ناشی از حاشیه نشینی در مشهد رخ داد که مهمترین آنها  توسعه زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی است.

استاندار خراسان رضوی در این باره گفت: ساماندهی حاشیه شهر مشهد همواره از دغدغه ها و ماموریت های اساسی در استان بوده است و از آنجا که مواد مخدر و اعتیاد نیز در راس آسیب های اجتماعی قرار دارند از این رو طرح نجات به عنوان طرحی ماندگار، پایدار و مستمر با کاربردهای اجتماعی، اقتصادی و  امنیتی تهیه و وظیفه هر دستگاه هم در آن مشخص شده است.

علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه هشت دفتر تسهیلگری نیز در محدوده سکونتگاه های غیررسمی زیر پوشش "طرح‌ نجات و مشهد شهر بدون معتاد" قرار گرفته اند اظهار داشت: سه هزار نفر جامعه آماری هدف طرح نجات هستند و ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئولان اجرایی نیز برای عملیاتی شدن این طرح باید اقدامات شایسته ای انجام دهند.

وی افزود: این طرح حداکثر تا مهر ماه امسال اجرایی می شود و اداره کل امور اجتماعی استانداری نیز به عنوان مدیر اجرایی طرح نجات دفتری در حاشیه شهر مستقر خواهد کرد تا به صورت حضوری و میدانی کار دنبال شود.

رزم حسینی به برنامه ریزی ها برای کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد در حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و افزود: به دلیل اهمیت کاهش آسیب ها در سکونتگاه های غیررسمی، یکی از مهمترین اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کمک به اجرای پروژه نجات است که در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

بهره برداری کامل خط دوم قطار شهری، آغاز ساخت خط چهارم قطار شهری، بازگشایی بلوار نماز و آغاز ساخت چند تقاطع غیرهمسطح در این شهر، بهره برداری از کتابخانه مرکزی بعد از سال ها، رونمایی از منشور حقوق شهروندی، پیوستن مشهد به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو از مهمترین پروژه های شهر مشهد طی یک سال اخیر بودند.

اشتغال و تعاون

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تعهد اشتغال استان برای سال ۱۳۹۷ ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی بود که ۱۱۷ هزار و ۹۸۹ فرصت و معادل ۱۰۷ درصد ایجاد شد و تعهد امسال استان ایجاد ۷۶ هزار فرصت شغلی است.

محمد سنجری افزود: طرح های اشتغال روستایی طی دو سال گذشته در خراسان رضوی پنج هزار و ۸۹۸ طرح به ارزش چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال ۱۷ هزار و ۷۰۲ نفر بوده که تسهیلات اشتغال پایدار و روستایی از طریق منابع صندوق توسعه ملی به آنان در حال پرداخت است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: طی یک سال گذشته ۱۲۳ روستای دارای شناسنامه در خراسان رضوی مزیت سنجی شده و ۲۰۳ تعاونی با دو هزار و ۷۲۱ عضو و ایجاد فرصت شغلی برای دو هزار و ۸۲۷ نفر با پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات اشتغال پایدار در قالب تسهیلات ارزان قیمت به ۴۸ تعاونی آغاز به فعالیت کرده اند.

سنجری از فعالیت شش هزار و ۹۴۶ شرکت تعاونی با اشتغال زایی برای ۱۱۴ هزار و ۵۷۴ نفر و عضویت چهار میلیون و ۷۳۴ هزار و ۹۰۱ نفر با سرمایه ثبتی بالغ بر ۴۰۶ میلیارد تومان در این استان خبر داد و افزود: در یک سال گذشته میزان آموزش اعضای تعاونی های استان ۱۲۹ هزار و ۹۷۶ نفر ساعت بوده و در این مدت از سه هزار و ۲۵ تعاونی بازرسی به عمل آمده است.

وی اظهار داشت: در این مدت ۲۹۱ تعاونی و اتحادیه با چهار هزار و ۴۲۳ نفر عضو و سرمایه ۲۵ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای پنج هزار و ۵۲ نفر ایجاد شده اند.

مسکن برای مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: طی سال گذشته در مجموع دو هزار و ۱۹ مسکن تحویل مددجویان زیر پوشش روستایی و شهری در این استان شده است که ۷۵ درصد واحدهای مسکونی واگذار شده در روستاها و بقیه در شهرها بوده اند.

حبیب الله آسوده افزود: در این مدت با پرداخت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات، تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در استان برای مددجویان ایجاد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امسال ۷۶ واحد مسکونی ویژه خانواده های دارای دو معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در گلبهار به بهره برداری رسید.

حمیدرضا پوریوسف افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی ۱۵۰ میلیون ریال توسط بنیاد مسکن، ۱۰۰میلیون ریال توسط بهزیستی و ۵۰ میلیون ریال توسط انجمن خیرین مسکن ساز استان تامین شده است.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پروژه ها در مجموع شش هزار واحد مسکونی برای خانواده های دارای حداقل دو عضو معلول در کشور واگذار شده است.

طرح همیاران آب

استاندار خراسان رضوی گفت: طرح همیاران آب یا طرح جامع منسجم مدیریت آب و خاک برای رفع چالش همیشگی بین دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی برای استفاده بهینه از آب در استان در حال اجراست که ۱۷ پروژه برای آن تعریف شده است و دانشگاه فردوسی مشهد مسئولیت نظارت بر اجرای این پروژه ها را برعهده دارد.

علیرضا رزم حسینی افزود: طرح همیاران آب یک الگوی مناسب جهت به کارگیری و مشارکت تمامی دستگاه های خصوصی و دولتی برای رفع بحران آب در خراسان رضوی است که در این خصوص وزارت نیرو با تمام توان از آن حمایت خواهد کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان ناظر بر عملکرد این طرح انتخاب شده است تا اگر مسئولان استانی تغییر کردند وظیفه مطالبه گری برای اجرای تعهدات توسط جامعه دانشگاهی دنبال شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین از در دستور کار قرار داشتن طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور خبر داد و گفت: مطالعات مربوط به این طرح انجام گرفته است و امیدواریم با همکاری وزارت نیرو زمینه تحقق آن در آینده ای نزدیک فراهم شود.

پروژه های هفته دولت

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: تعداد کل پروژه های افتتاحی دستگاه های اجرایی استان هزار و ۶۰۳ پروژه با اعتبار ۱۹ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال است که ۳۶ دستگاه اجرایی و ۳۲ شهرداری در استان در افتتاح این پروژه ها سهیم هستند.

وحید قربانی افزود: از این تعداد ۲۷۸ پروژه از محل اعتبارات ملی به میزان هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال، ۶۳ پروژه از محل اعتبارات ملی استانی شده به میزان ۹۷۵ میلیارد ریال و ۵۷۱ پروژه از محل اعتبارات استانی با اعتبار هزینه شده دو هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال و مابقی به تعداد ۶۹۱ پروژه با اعتبار ۱۴ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات سایر منابع است.

وی بیان کرد: به لحاظ اعتباری، سازمان صنعت، معدن و تجارت با ۹ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال، سازمان جهاد کشاورزی با هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال و اداره کل نوسازی مدارس استان به میزان هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال دارای بیشترین پروژه افتتاحی و آماده بهره برداری هستند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: فصل صنعت و معدن با ۲۸ طرح و اعتبار ۹ هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال، فصل مسکن شامل هزار و ۳۹۴ واحد مسکن مهر با اعتبار ۵۳۶ میلیارد ریال، فصل انرژی با ۲۶۱ پروژه با اعتبار ۹۸۲ میلیارد ریال، فصل ارتباطات و مخابرات به تعداد ۱۴ طرح با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال، فصل گازرسانی هفت پروژه با اعتبار ۲۳۱ میلیارد ریال، فصل محرومیت زدایی به تعداد ۱۵۰ پروژه با اعتبار ۲۰۱ میلیارد ریال، فصل بهداشت و درمان به تعداد ۲۱ پروژه با اعتبار ۱۱۶ میلیارد ریال، فصل کشاورزی و منابع طبیعی به تعداد ۳۴۲ پروژه با اعتبار هزینه شده هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال را شامل می شود.

قربانی افزود: فصل عمران و توسعه شهری به تعداد ۱۲۶ پروژه با اعتبار هزینه شده هزار و چهار میلیارد ریال، فصل تامین آب به تعداد ۳۵ پروژه با اعتبار ۲۱۶ میلیارد ریال، طرح آبرسانی به شهرهای استان به تعداد ۲۷ پروژه با اعتبار هزینه شده هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال، اجرای شبکه های جمع آوری فاضلاب به تعداد چهار پروژه با اعتبار هزینه شده ۱۱۷ میلیارد ریال، فصل عمران و توسعه روستایی به تعداد ۲۷۱ پروژه با اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال، فصل حمل و نقل جاده ای به تعداد هشت پروژه با اعتبار ۲۰۷ میلیارد ریال، فصل آموزش به تعداد ۱۹۲ پروژه با اعتبار هزینه شده هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال، فصل توسعه و اجرای زیرساخت های شهرک های صنعتی به تعداد ۱۶ پروژه با اعتبار ۶۳ میلیارد ریال می باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مجموع کل پروژه های کلنگ زنی شده توسط دستگاه های اجرایی استان در هفته دولت امسال ۱۴۰ پروژه است که شهرداری های استان با ۳۴ پروژه بیشترین آغاز عملیات اجرایی پروژه ها را در اختیار دارند.

قربانی افزود: در مجموع طی شش ماهه نخست امسال هزار و ۶۱۰ طرح با اعتبار هزینه شده ۵۳ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال در استان در حال بهره برداری است ضمن اینکه در سفر مرداد ماه معاون اول رئیس جمهوری به استان هشت طرح با اعتبار ۱۳۴ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید یا کلنگ زنی شد.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خراسان رضوی هفته دولت کارآمدی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۳۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، گفت: عملیات احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد و با برنامه‌ریزی مدون و تامین اعتبار باید تلاش کنیم مسیر تونل را هم موازی با خط یک به جلو ببریم - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی به همراه جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مسئولان از پروژه ملی قطار «مشهد - گلبهار - چناران» بازدید به عمل آورد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حاشیه این بازدید افزود: در برنامه امروز استاندار خراسان رضوی، تقاطع به تقاطع و نقاط حساس مسیر قطار «مشهد-گلبهار-چناران» بازدید شد.

داعی با بیان این مطلب که عملیات احداث قطار «مشهد-گلبهار-چناران»سرعت می‌گیرد افزود: با برنامه‌ریزی مدون و تامین اعتبار باید تلاش کنیم مسیر تونل را هم موازی با خط یک به جلو ببریم و مترو را تحویل بهره‌برداران اصلی یعنی مردم بدهیم.

گفتنی است، پروژه قطار حومه‌ای «مشهد - گلبهار - چناران» در سال 84 به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسید و در سال 91 عملیات اجرایی آن آغاز شده است. بر این اساس حد فاصل 40 کیلومتری مشهد تا گلبهار از این طریق سهل‌الوصول‌تر شده و در ادامه چناران نیز به این پروژه افزوده شده تا شبکه ریلی مشهد و استان به‌ نحوی به خط‌آهن مشهد - گرگان متصل شود.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • احداث «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • رفع موانع تولید در مسیر تحقق شعار سال با نگاه مسأله محور
  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد