Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- موسوی کارشناس علوم قرآنی گفت: در روایت آمده است «امام رضا (ع)» در مورد ماه محرم تاکید بر عزاداری داشتند و می‌فرمایند: «پدرم در ماه محرم هرگز لبخند به لب نداشتند تا روز عاشورا که در این روز بسیار غمگین‌تر بودند و عزادری و گریه می‌کردند». تاریخ انتشار: 16:38 - 10 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۵۹۲۹

سیدرضا موسوی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون اعمال و آداب اولین روز ماه محرم گفت: برای تمام ماه‌های قمری در اسلام اعمال و آدابی وجود دارد، اما ماه محرم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ماه دو عمل بسیار با اهمیت شناخته شده است، ابتدا اندوه بر «امام حسین (ع)» و شهدای واقعه کربلا و دوم روزه که از جایگاه خاصی در روز اول این ماه برخوردار است.

وی در همین راستا ادامه داد: در روایت آمده است «امام رضا (ع)» در مورد ماه محرم تاکید بر عزاداری داشتند و می‌فرمایند: «پدرم در ماه محرم هرگز لبخند به لب نداشتند تا روز عاشورا که در این روز بسیار غمگین‌تر بودند و عزادری و گریه می‌کردند».

موسوی در خصوص نماز‌هایی که در روز اول محرم مورد تاکید قرار گرفته ابراز کرد: نماز روز اول محرم نمازی دو رکعتی است که در رکعت اول و دوم بعد از حمد یازده مرتبه توحید خوانده می‌شود و بعد از نماز نیز باید دعای روز اول ماه محرم سه مرتبه خوانده شود،«اللّهُمَّ أَنْتَ الإِلهُ الْقَدِیمُ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ، فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطانِ وَ الْقُوَّةَ عَلى هذِهِ النَّفْسِ الْأَمّارَةِ بِالسُّوءِ، وَ الاشْتِغالَ بِما یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ، یا کَرِیمُ یا ذَا الْجَلالِ وَ الإِکْرامِ. یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا ذَخِیرَةَ مَنْ لا ذَخِیرَةَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ، یا حَسَنَ الْبَلاءِ، یا عَظِیمَ الرَّجاءِ، یا عِزَّ الضُّعَفاءِ، یا مُنْقِذَ الْغَرْقى، یا مُنْجِیَ الْهَلْکى، یا مُنْعِمُ یا مُجْمِلُ، یا مُفْضِلُ یا مُحْسِنُ. أَنْتَ الَّذِی سَجَدَ لَکَ سَوادُ اللَّیْلِ وَ نُورُ النَّهارِ وَ ضَوْءُ الْقَمَرِ وَ شُعاعُ الشَّمْسِ، وَ دَوِیُّ الْماءِ [۲]، وَ حَفِیفُ الشَّجَرِ [۳]، یا اللَّهُ لا شَرِیکَ لَکَ. اللّهُمَّ اجْعَلْنا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ، وَ اغْفِرْ لَنا ما لا یَعْلَمُونَ، وَ لا تُؤاخِذْنا بِما یَقُولُونَ، حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ، آمَنّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا، وَ ما یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُوا الْأَلْبابِ، رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ.

وی به روایت‌های متعدد در خصوص اعمال روز اول ماه محرم اشاره و اظهار کرد: «پیامبر اکرم (ص)» خصوصا در برگزاری اعمال روز اول ماه محرم و نماز وارد شده در این روز می‌فرمایند: هرکس دو رکعت نماز اول ماه محرم را بجا بیاورد و روز اول محرم را روزه بگیرد گویی تمام سال را عبادت کرده و سر انجامش بهشت خواهد بود.

موسوی روزه در ماه محرم را عملی ارزشمند دانست و افزود: روزه در روز اول ماه محرم بسیار ارزشمند است و ثواب فراوانی را برای افراد متقی دارد البته روزه در دهه اول ماه محرم به جز روز عاشورا مورد تاکید است و بر آن سفارش شده در روز عاشورا نیز این عمل مکروه است و افراد در این روز می‌توانند بدون نیت روزه گرفته و از صبح تا عصر چیزی نخورند و نیاشامند و در عصرگاه کمی از تربت «امام حسین (ع)» را تناول کنند.

وی روزه در روز اول ماه را محرم را از نگاه «امام رضا (ع)» مطرح و اظهار کرد: در روایات آمده است «امام رضا (ع)» ارزش روزه ماه محرم خصوصا روز اول را با اهمیت دانسته و فرموده‌اند هرکس روز اول محرم را روزه داشته باشد و از خدا در خواست کند همانطور که ذکریا در اوج پیری از خداوند درخواست فرزندی نمود و برآورده شده، خواسته هایشان برآورده می‌شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: اندوه و نماز و روزه سه ویژگی است که در ماه محرم برای افراد متقی مورد تاکید قرار گرفته و هر کس این اعمال را بجا بیاورد قطعا ثواب بسیاری خواهد برد.

موسوی پیرامون ثواب نمازی که در هر ماه قمری توصیه شده خاطرنشان کرد: خواندن نماز ابتدای هر ماه قمری که در دو رکعت برگزار می‌شود و در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر و نماز را به پایان برساند، ثواب فراوانی دارد، مومنان می‌توانند بعد از نماز هم با پرداختن مبلغی صدقه علاوه بر آثار روحی آثار جسمی این دعا را دریابند، زیرا سلامت آنها را در کل ماه تضمین می‌کند، همچنین در ابتدای هر ماه قمری خواندن هفت مرتبه‌ای سوره حمد مورد تاکید قرار گرفته است و در برخی روایت علاوه بر اثر روحی این دعا اثر جسمیش را از بین برندگی درد چشم خوانده اند. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سید حسین موسوی ماه محرم امام حسین نماز روزه ثواب در خواسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۳۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه

دریافت 28 MB کد خبر 6093575

دیگر خبرها

  • یادواره ۱۸۵ شهید معلم و دانش آموز گتوند برگزار گردید
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر آستارایی برگزار شد
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • توجه به اقامه نماز موجب ارتقای معنویت در سازمان‌ها می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است