Web Analytics Made Easy - Statcounter

تخصص و دانش پژوهشگران کشور بار دیگر راهگشا شد و از این پس ثبت سیگنال‌های مغزی با دستگاه‌های ایران‌ساخت انجام می‌شود. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشبرد بسیاری از تحقیقات نیازمند تجهیزات خاصی است. برخی از این تجهیزات نیز به فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت سیگنال‌های مغزی یکی از حوزه‌هایی است که نیازمند دستگاه‌های با فناوری پیشرفته است. از سویی نیز توان و تخصص میان محققان کشور برای ساخت آن در داخل وجود دارد. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد استفاده از این ظرفیت برآمده است و نسبت به بومی سازی این دستگاه‌ها در داخل کشور اقدام کرده است.

این اقدام در راستای تمرکز بر تربیت و آموزش نیروی انسانی و همچنین تجهیز آزمایشگاه‌ها و آماده سازی ابزار‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی انجام می‌شود و به عنوان یک راهبرد این جایگاه ویژه‌ای دارد.

با حمایت ستاد تاکنون ۷ مرکز دانشگاهی و درمان به دستگاه ثبت سیگنال‌های مغزی مجهز شدند و تلاش در این زمینه همچنان ادامه دارد و به تازگی نیز آزمایشگاه علوم شناختی دانشگاه علامه طباطبایی به دستگاه الکترو انسفالوگرام ۶۴ کاناله (ثبت فعالیت الکتریکی مغز) مجهز شد. اما الکترواتسفالوگرام چیست؟ این دستگاه برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز کاربرد دارد. سلول‌های مغز از طریق پالس‌های الکتریکی با یکدیگر در ارتباط هستند و الکتروانسفالوگرام برای شناسایی مشکلات مربوط به این فعالیت‌ها به کار می‌رود.

کمک به ارتقای امنیت ملی با استفاده از علوم و فن آوری‌های شناختی یکی از اولویت‌های جدی ستاد توسعه علوم شناختی محسوب می‌شود و به واسطه حمایت‌های این ستاد بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح‌های تحقیقاتی در داخل کشور ساخته شده است و تلاش وسیع با هدف کاهش وابستگی‌ها و صرفه جویی ارزی در این زمینه تداوم دارد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فعالیت الکتریکی مغز علوم شناختی تجهیزات آزمایشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۷۳۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد

نادر شکیب آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: لیلا حاجیانی ساکن روستای عیسوند شهرستان دشتستان با رضایت خانواده نوعدوستش دومین اهدا کننده عضو سال جاری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: این بانوی ۵۰ ساله با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهید گنجی برازجان آورده می‌شود که بعد از انجام سی.تی.اسکن، تشخیص خونریزی در بطن‌های مغزی به علت فشارخون کنترل نشده برای وی گذاشته می‌شود که متأسفانه همین امر باعث مرگ مغزی این بانو شد.

وی اضافه کرد: به دنبال تأیید مرگ مغزی این بانو، در نهایت با رضایت پدر و مادر مهربان وی، توسط دکتر مجد فلو پیوند و با همکاری دکتر مجاهد متخصص بیهوشی بیمارستان شهید گنجی برازجان و پرسنل اتاق عمل، کلیه‌ها و کبد این بانو برداشت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زحمات پرسنل ICU جراحی، پزشکان تأیید کننده و مدیریت بیمارستان شهید گنجی برازجان بابت همراهی بسیار خوب آنها و خاطرنشان کرد: این ۱۱۷ همین برداشت عضو استان و دومین برداشت سال جدید است و همچنین تاکنون هفت قلب به شکل هوایی به تهران و شیراز انتقال داده شده است.

کد خبر 6092721

دیگر خبرها

  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی