Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@03:45:55 GMT

سایه سنگین غول بیکاری بر سر افراد تحیصل‎کرده

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۰۲۳۴

سایه سنگین غول بیکاری بر سر افراد تحیصل‎کرده

متاسفانه این روزها شاهد بیکاران زیادی در سطح جامعه هستیم که اکثری آن ها تا مقطع دکتری پیش رفته اما تا کنون موفق به پیدا کردن یک کار در سطح جامعه نشده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ برخی دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری رشته‌های غیرپزشکی خود را فراموش‌شدگانی می‎‏دانند که به پژوهش‌هایشان بهایی داده نمی‌شود و اغلب آینده کاری تیره‌ای پس از فراغت تحصیل فراروی خود می بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال‌های اخیر، تورم روزافزون بیکاران رشته‌های  غیر پزشکی به‌ویژه مقاطع تحصیلات تکمیلی و البته بلاتکلیفی آنان بسیار به چشم آمده است.

دانشجویان و دانش‌آموختگان دکتری غیرپزشکی که نگرانی از شغل آینده، تمرکز و آرامش خاطر را از آنان ربوده است و پس از سال‌ها تحصیل و تحقیق در دانشگاه‌های تراز اول کشور با غول بیکاری مواجه شده‌اند.

اگرچه همه مسیرهای این رشته نباید به عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها بینجامد و در هیچ رشته‌ای نیز این اتفاق نمی‌افتد و باید به زمینه‌های دیگر مثل خدمات فرهنگی، گردشگری ادبی، پژوهش، تولید اثر، رسانه و... هم فکر کرد و نظر داد و طرح ارائه کرد، اما مساله جذب هیات علمی در گروه علوم انسانی و رشته‌هایی زیرمجموعه زبان از موارد فوق چالش‌برانگیز در سال‌های اخیر بوده است.

وضعیت بورسیه‌های ادبیات فارسی که به دلیل رانت یا قوانین من‌درآوردی، چون عدم اولویت رشته ادبیات فارسی نسبت به سایر رشته‌ها! سال‎هاست در دانشگاه‌هایشان حق‌التدریسند و تبدیل وضعیت به هیات علمی نمی‌شوند. مواردی از وجود دانشجوی دکتری ادبیات فارسی در سال‌های گذشته وجود دارد که با فراخوان جذب وزارت علوم در رشته ادبیات فارسی با آزمون و مصاحبه و... از میان متقاضیان بورسیه شدند، دفاع کردند، اما پس از دفاع، سالهاست که بلاتکیلفند و به آنها توجهی نشان داده نمی‌شود و هیات علمی نشده‌اند و البته به دلیل شرایطی که دانشگاه‌هایشان پیش آورده‌اند. این بلیه‌‌ رشته‌های علوم انسانی در برخی دانشگاه‌های کوچک است.

متاسفانه این روزها در استخدامی های  دولتی توجهی به مدرک فرد نمی کنند بلکه پارتی بازی شرط اول آن ها شده است و علت آن نداشتن سیستم درست در بدنه دولت است.

بعضی ها نیز تا مقطع دکتری پیش می روند ووقتی کاری را در ایران پیدا نمی کنند تصمیم به مهاجرت گرفته و این خود معظل بزرگی را برای کشور فراهم می کند.

شرکت های خصوصی به جذب نخبگان از ارگان های دولتی پیشی می گیرند

نا گفته نماند که اکثر شرکت های خصوصی و معتبر بیشتر به دنبال کسانی می روند که فارق التحصیل از دانشگاه های معتبر بوده و دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند تا بتوانند از آن ها به خوبی استفاده کنند اما متاسفانه در دستگاه های دولتی چنین اقدامی را انجام نداده و ملاک های دیگری مد نظر آن ها است.

تا کنون هیچ گونه آمار رسمی از ارگان های دولتی نداریم که چند درصد از کارکنان یک اداره توانسته اند از یک دانشگاه معتبر مدرک تحصیلی مقطع دکتری را ارائه دهند.

نا گفته نماند که عده ای سودجو نیز با پول دادن و و رفتن به یک دانشگاه سطح پایین یک مدرک دکتری گرفته و به قول خودشان کلاسی باشد که به دیگران بگویید من هم دکتری دارم.

دانشگاه آزاد هم که تنها به دنبال پول است و برایش فرقی ندارد که بعد از فارق التحصیلی این همه دانشجو از کارشناسی گرفته تا مقطع دکتری آیا بازار کاری هم فراهم هست یا نه ؟

اگر یک ترم شهریه آن ها عقب بیفتند زمین و زمان را بهم دوخته تا بتواند شهریه آن ها را بگیرد.

و مدرکی هم که پول آن را بدست آورده باشی اما در عمل هیچ گونه کارایی نداشته باشد به ریالی ارزش ندارد.

بسیاری از ظرفیت‌ها و هزینه‌های ایجاد شده در بدنه آموزشی کشور در عمل کارایی ندارد و این مراکز بعد از گذشت چند دهه نه تنها کمکی به رفع معضلات جامعه نکرده است بلکه خود به معضل اصلی در کشور نیز تبدیل شده است،‌ بطوریکه در حال حاضر از یک سو شاهد افزایش آمار بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم  و از سوی دیگر صندلی‌های خالی از دانشجو، سالیانه بودجه هنگفتی از سرمایه کشور را می بلعند. در شرایط فعلی ارائه راهکاری از سوی مسئولان برای ساماندهی و کاهش هزینه‌هایی که این معضل به کشور تحمیل می‌کند، ضروری‌ است.

به گزارش جهانبین نیوز؛  گرفتن مدرک دکتری  را نباید خیلی آسان گذاشت و مراحل آن به قدری سخت باشد که کسی که فارق التحصیل می شود یک فرد نخبه بوده و ادارات دولتی نیز برای گرفتن این شخص از هر ظرفیتی استفاده کنند اگر اینگونه اتفاق بیفتند دیگر نه شاهد دکتری بیکار در جامعه خواهیم بود و نه اداره ای را می توان پیدا کرد که تنها شرط آن ها برای استخدام پارتی بازی باشد و تره هم برای مدرک تحصیلی فرد خورد نکنند.

به امید آن روز....

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۰۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مدتی است دانشجویان دانشگاه های آمریکایی و اروپایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پا خواسته اند و اعتراضات گسترده شان به گوش جهانیان رسیده است.
در این رابطه عبداله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این اتفاق، اتفاق بی سابقه و میمونی است که بیداری واقعی در فضای دانشگاهی را نشان می دهد.
وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که افتاده دانشگاه علامه طباطبائی هم آمادگی دارد سوابق تحصیلی استادان و دانشجویان علوم انسانی دانشگاهیان آمریکایی که اخراج شده را برای پذیرش بررسی کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: ما حتی آمادگی داریم از این افراد برای حضور در مجامع علمی دانشگاه دعوت کنیم تا از ارزیابی و تجربیات شان از اتفاقاتی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی رخ می دهد استفاده کنیم.
معتمدی در ادامه گفت: اگر رشته تحصیلی این افراد با رشته تحصیلی دایر در دانشگاه علامه طباطبائی مطابق باشد آمادگی داریم به این دانشجویان بورس تحصیلی ارائه کنیم و حتی آمادگی آموزش زبان فارسی از طریق وبینار و فضای مجازی در دوره های معینی به آنها داریم تا با زیان فارسی آشنا شوند.

کد خبر 848967 برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی دانشگاه مطرح ایرانی برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان اخراجی آمریکا
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی
  • نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در زنجان
  • ۸۸ هزار داوطلب دکتری انتخاب رشته کردند
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  • ۸۸ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد تمدید شد
  • تمدیدانتخاب رشته داوطلبان دوره دکتری تخصصی۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد