Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@23:02:56 GMT

آیین و رسوم عزادریها در شهرستان کنگان + تصویر

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۸۲۴۴۳

آیین و رسوم عزادریها در شهرستان کنگان + تصویر

آیین عزاداری اهالی شهرستان کنگان از پیش از محرم تا پایان صفر به طول می کشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، آیین‌های ویژه عزاداری سنتی در مناطق مختلف جنوب ایران  بویژه شهرستان کنگان برگزار می‌شود.شهرهای کنگان، بنک و سیراف منطقه که عشق و ارادت خاصی به اباعبدالله الحسین (ع) دارند، با پوشیدن جامه سیاه و نصب بیرق های به رنگ عزا، خود را برای برگزاری آیین های سوگواری سرور و سالار شهیدان آماده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در ماه محرم بانوان و آقایان هرکدام آیین‌های جداگانه‌ای دارند؛ زن‌ها به‌گونه‌ای با زنان کربلا هم‌نوا می‌شوند و مردان نیز نغمه‌های ارادت خود را به گونه دیگر بیان می‌کنند.

یکی از آیین هایی که در شب های دهه نخست ماه محرم در شهر برگزار می شود جلوه ای خاص به عزاداری مردم این شهر می دهد، نوع نوحه ها و سینه زدن مردم این دیار است که معروف به نوحه خوانی و سینه زنی واحد است

سنج و دمام 

در کنگان مراسم عزاداری با سنج ودمام آغاز می‌شود. این روش با تاسی از فرهنگ سنتی ساحل نشینان تلفیقی از روایتگری صیادان و نخلدارن این منطقه را بصورت تصویر و نوا در چشم و گوش همگان ماندگار می کند سبک نواختن سنج و دمام این مناطق است که از سابقه ای طولانی


سنج و دمام و بوق آهنگی حماسی را خلق می کند و ضمن اینکه عزاداران را به سوی محل برپایی هیات های عزادار فرا می خواند، در حرکت دسته های عزادار سینه زن و زنجیر زن انسجام خاصی ایجاد می کند از طرف دیگر صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه عاشورست، زیرا از این وسیله علاوه بر میدان جنگ برای آمادگی رزمندگان نیز استفاده می شد.

پامنبری ذکر خوانی در رثای حضرت اباعبدالله(ع)

یکی دیگر از بخش‌های عزاداری  کنگانی ها در ماه محرم که بعد از نواختن سنج و دمام  و زنجبر زنی اجرا می شود، پامنبری است. در این سنت یک ذاکر از روی منبراشعاری را با آهنگی خاص می خواند و مردم در قسمت هایی که لازم است در جواب ذاکر همخوانی می کنند

آیین صبحدم آیین صبحدم یکی از آیین های سنتی استان بوشهر است که در شب عاشورا  در کنگان برگزار می‌شود و عزاداران با خواندن نوحه ای ویژه از آفتاب می خواهند تا طلوع نکند که مبادا با برآمدنش امام حسین(ع) قربانی شود   آنها در حالی که عروسک شبیه علی اصغر(ع) و نیز مختک (گهواره) او را حمل می کنند، پشت سر مردها که علمی به یاد علمدار کربلا حضرت عباس(ع) در دست دارند و جلوی دسته حرکت می دهند به برگزاری این مراسم می پردازند تعزیه

تعزیه‌ از دیگر برنامه های عزاداری محرم در کنگان، این مراسم در میدان‌گاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

تعزیه خوان ها میدان بزرگ هر منطقه جمع می‌شوند و صحنه های تاسوعا، عاشورا، شام غریبان و 13 محرم را به تصویر می کشند.

تعزیه خوانی از ابتدای محرم آغاز می‌شود وگاه تا پایان صفر ادامه دارد.

غذا های نذری

پخت نذری گاه از اول ماه محرم آغاز می‌شود اما در روزهای تاسوعا و عاشورا به ویژه شب عاشورا به اوج خود می رسد.

غذاهای نذری در شهرستان کنگان بیشتر شامل آش حلیم است اما غذاهای دیگر و دسرهایی مانند حلوای برنجی، شله زرد نیز به صورت نذری به مردم عزادار داده می شود.

شام غریبان

در شب یازدهم محرم تمام چراغ‌های کوچه ها و معابر اطراف را خاموش می کنند و عزاداران به صورت دسته های چند نفری به راه می افتند.در بعضی جاها در این شب شامل  طبل زن و یک سنج زن است به راه افتاده و دیگران پشت سر وی ملایم زنجیر می زنند و در قبرستان به شمع زنی می کند.    

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۸۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور

دبیر مجمع جهانی علی اصغر گفت: در مجموع بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و ۴۵ کشور جهان در اولین جمعه ماه محرم به همت مجمع جهانی علی اصغر(ع) برپا خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، داود منافی پور در حاشیه افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در باب الهادی(ع)حرم مطهر رضوی گفت: همزمان با افتتاح این کارگاه 72 کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و 4 کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی افزود: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

منافی پور بیان کرد: مجمع جهانی علی اصغر(ع) به عنوان قطب هماهنگ کننده همایش‌ها در ایران و 45 کشور جهان با افتتاح 72 کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی که در آن تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، اقدام به تهیه، توزیع و اهدای این لباس‌ها به برخی از نقاط ایران و جهان کرده و درنهایت در صبح نخستین جمعه ماه محرم این لباس‌ها به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی از سال 1386 به طور رسمی و با هزینه های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر(ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می آیند و شروع به دوخت لباسهای سبز علوی برای این مراسم می کنند.

دوخت 500 هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بین الملل

دبیر مجمع جهانی علی اصغر(ع) ضمن تقدیر از همت و تلاش این بانوان داوطلب گفت: هر ساله حدود 500 هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود؛ کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباسهای شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تامین می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های این کارگاه کاملا مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود.این لباسها پس از دوخت توسط بانوان به صورت شکیل بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان(عج) می‌شود همچنین در هر بسته بندی نذر نامه ای با این مضمون قرار می‌گیرد.

ترجمه نذر نامه به 12 زبان زنده دنیا

منافی پور خاطرنشان کرد:" یا صاحب الزمان(عج) فرزندم را نذر یاری قیام تو می‌کنم او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن" این نذر نامه به 12 زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، ترکی و هوسایی ترجمه شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • تخصیص ۱۰۳ میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیر
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • انتقاد یک امام جمعه از واگذاری استقلال تهران | این بی عدالتی و جفا به مردم است
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ۴۵ کشور
  • از کابوس سقوط تا صعود به یک چهارم جام حذفی/ تیم محترم «محرم»