Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@09:24:09 GMT

تعلیق پارلمان انگلستان نماد دموکراسی‌بریتانیایی است

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۱۸۷۳

تعلیق پارلمان انگلستان نماد دموکراسی‌بریتانیایی است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: تعلیق پارلمان انگلستان از سوی ملکه نشان داد این تصور که نظام حاکم بر انگلستان دموکراسی است و اینکه ملکه مقامی تشریفاتی دارد کاملا غلط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز درباره اقدام ملکه انگلیس برای تعلیق 5 هفته ای پارلمان این کشور اظهار داشت: معمولا می‌گویند که نظام سیاسی انگلستان قانون اساسی غیرمدونی دارد و در آن مقام ملکه تشریفاتی است در حالی که اینها اظهارات غلط مرسومی است و انگلستان قانون اساسی نداشته و از این جهت با عربستان تفاوتی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در انگلستان عرف و آداب مبنا بوده در عربستان هم این گونه است؛ بنابراین فاقد قانون اساسی هستند و از سوی دیگر گفته می شود ملکه مقامی تشریفاتی دارد در حالی که ملکه اختیارات بالایی دارد.

مرندی درباره برخی از اختیارت ملکه انگلستان گفت: ملکه انگلستان برای کشور خود و 15 کشور دیگر نظیر استرالیا، کاندا زلاندنو اختیاراتی دارد که یکی از اختیارت او انعقاد و فسخ قراردادهای بین المللی بدون نیاز به تصویب مجلس است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: ملکه انگلستان می تواند هر دو مجلس این کشور را منحل کند همچنین تمام افراد مجلس سنا در انگلستان از سوی ملکه انتصاب می شوند.

وی با اشاره به تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان انگلستان از سوی ملکه این کشور گفت: همچنین تنفیذ و عزل و تعیین نخست وزیر در شرایط خاص نیز از اختیارات ملکه انگلستان است که حاکی از تشریفاتی نبودن مقام او است.

مرندی توشیح لوایح و طرح ها، فرماندهی کل نیروهای مسلح و تعیین بالاترین مقام قضایی را از دیگر اختیارات ملکه انگلستان دانست.

به گفته این تحلیل گر مسائل سیاسی ملکه انگلستان در برابر قانون مصونیت مطلق دارد و می تواند هرکاری انجام دهد و به هیچ نهادی پاسخگو نیست.

وی افزود: ملکه انگلستان از اختیاراتی خاص برخوردار است و می تواند قوانین راهنمایی و رانندگی را کاملا نادیده بگیرد در واقع قوانین برای او وضع نشده است.

مرندی گفت: در انگلستان در کنار اعتراضات که در مورد مسئله برگزیت وجود دارد اکثریت نمایندگان مجلس خواستار خروج با توافق از اتحادیه اروپا هستند اما نخست وزیر و ملکه نمی خواهند این اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان داشت: این امربه دلیل همگرایی سنتی انگلستان به سمت آمریکا است، به گونه ای که انگلستان تحت نفوذ آمریکایی ها تلقی می شود از سوی دیگر حتی زمانی که انگلستان در اتحادیه اروپا بود به طور کامل در اتحادیه حضور نداشت و واحد پولی خود را تغییر ندارد .

وی خاطرنشان کرد: انگلستان همواره در اتحادیه اروپا به عنوان اهرم فشاری از سوی آمریکا عمل می کرد و حالا هم که آمریکا می خواهد به اتحادیه اروپا فشار وارد کند با ملکه و نخست وزیر علیه مجلس همراه شده است.

مرندی عنوان کرد: جانسون، نخست وزیر انگلستان با یک رای اقلیتی و با حکم ملکه منصوب شد در حالی که اکثریت پارلمان او را تائید نمی کردند اما چون ملکه او را تائید کرد وی به انتصاب رسید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اینکه عده ای فکر کنند نظام حاکم بر انگلستان دموکراسی است و ملکه مقامی تشریفاتی دارد، غلط است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند

به گزارش خبرنگار مهر، فرح حدیب ظهر دوشنبه در همایش افق تحول دانشگاه، اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد شاهرود با بیان اینکه دانشگاه نباید خود را از مسائل کشور جدا ببیند، تاکید کرد: مسائل کشور، چالش‌ها برای دانشگاه، می‌بایست مسائل حقیقی، واقعی و اصلی باشد.

وی با بیان اینکه تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتی دانشجویان از جمله دیگر مسائل مهم در نظام دانشگاهی کشورمان است، افزود: فراتر از مسئله تعلیم، باید تربیت با جهت گیری معنوی و اخلاقی و تلطیف روحی در کنار دمیدن روح احساس هویت در مجموعه جوان دانشجو از دیگر رسالت‌های دانشگاهی است که آن را دنبال می‌کنیم.

مدیرگروه کشوری گردشگری و میراث دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزادهای کشور سه دسته هستند گروهی هیأت علمی پیوسته هستند گروهی هیأت علمی وابسته و گروه دیگر مدرس یارها هستند که تحولی در حوزه کارکرد استاد و دانشگاه و دانشجو را دنبال می‌کنیم، تاکید کرد: در واقع ما دانشگاه را در سند تحولی جدید دانشگاه آزاد به عنوان سکوی دانایی می‌دانیم.

حدیب گفت: تحولی که دنبال می‌کنیم، حرکت از دانشگاه مدرک گرا که استاد بر اساس تعداد مقاله ارزیابی شود و دانشجو هم علاقمند به گرفتن مدرک باشد به سمت دانشگاه تعاملی یاد دهی، یادگیری، ارزش آفرین، دانایی و توانایی است.

وی با بیان اینکه گروه‌های معماری و شهرسازی به واسطه اینکه در سبک زندگی مردم تأثیرگذار هستند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند، گفت: برای اینکه بتوانیم تأثیر فرهنگ ساز دانشگاه را داشته باشیم تلاش داریم که تعامل بین استاد به عنوان رابط با دانشجویان، گروه‌ها و دانشکدگان را تقویت کنیم.

مدیرگروه کشوری گردشگری و میراث با بیان اینکه ۸۷۶ هیأت علمی در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاه آزاد کشور مشغول به تدریس و فعالیت علمی هستند، تاکید کرد: ۱۹۲ دانشگاه آزاد کشور رشته معماری و شهرسازی را دارد و در این رشته‌ها ۴۸ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند همچنین سرانه هیأت علمی به دانشجویان ما در رشته معماری و شهرسازی ۵۶ نفر به یک عضو هیأت علمی است.

حدیب با بیان اینکه ۴۲ درصد اساتید معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد کشور خانم و مابقی آقایان هستند، تاکید کرد: رشته معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد در کشور، دارای شش استاد تمام، ۲۲ دانشیار و ۴۶۸ استاد یار است.

وی با بیان اینکه در گروه کشوری گردشگری و میراث دانشگاه آزاد مجلات بسیار خوبی نیز به لحاظ علمی داریم، تاکید کرد: ۱۴ مجله امروز در این رشته‌ها فعال هستند که از بین آنها چهار مورد مرتبط با علمی، پژوهشی وزارت علوم و مقالات آی اس سی هم می‌شوند و هشت مورد دیگر هم گرید آ دانشگاه آزاد را دارند و دانشجویان دکترای ما می‌توانند برای پیش دفاع‌ها و گرفتن مجوز دفاع از آنها استفاده کنند.

کد خبر 6098438

دیگر خبرها

  • افزایش قدرت معیشتی خانوار در آذربایجان‌شرقی مورد توجه خواهد بود
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • تقلب و تقلای پادشاهان عریان لیبرال دموکراسی
  • ملکه اردن آمریکا را محکوم کرد/ زندگی ما بی‌ارزش است/ غزه نمونه‌ای از فروپاشی استانداردهای جهانی است
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • الگوهای نظارت همگانی و مردمی سازی در مجالس قانونگذاری دنیا
  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار لغو روادید دانشجویان معترض شد
  • ابراز شادمانی اد شیرن در اینستاگرام پس از صعود ایپسویچ تاون به لیگ برتر
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان