Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@02:23:48 GMT

فعالان گردشگری یکی به نعل می زنند و یکی به میخ

تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۹۳۳۵۲

فعالان گردشگری یکی به نعل می زنند و یکی به میخ

به گزارش خبرنگار مهر، با انتخاب علی اصغر مونسان به عنوان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور و معرفی او به مجلس، امروز سه شنبه نمایندگان می‌بایست به او رأی اعتماد دهند. در این چند روز تشکل‌ها و فعالان گردشگری که همیشه از این سازمان انتقاد می‌کردند حالا از حامیان مونسان شده‌اند.

جامعه هتلداران کشور امروز یکی از موافقان انتصاب علی اصغر مونسان به عنوان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که در دو سال اخیر هتلداران بیشتر به نقد سازمان میراث فرهنگی وقت پرداخته‌اند و بابت موضوعات مختلف هر زمان فرصتی می‌یافتند از آن انتقاد می‌کردند.

به عنوان مثال آبان ماه سال ۹۶ هتلداران با مونسان نشستی را برگزار کردند که بیشترین نقدشان درباره مالیات بر ارزش افزوده و خانه مسافرها بود.

اعضای هیأت مدیره جامعه هتلداران کشور، عامل اصلی ضریب اشغال پایین هتل‌های کشور را صدور مجوزهای بی رویه برای خانه‌های مسافر دانستند.

هتلداران همیشه از اینکه دولت بسته حمایتی به آنها نداده گلایه داشتند و از روند صدور مجوز به بوم گردی‌ها و ایجاد پدیده‌ای به نام خانه مسافرها معترض بوده‌اند.

در زمانی که مونسان وزیر پیشنهادی رئیس جمهور خبر از احداث هتل‌های جدید در ایران می‌دهد اما اعضای جامعه هتلداران ایران همواره از ساخت هتل‌های جدید ابراز نگرانی کرده و می‌گویند وقتی هتل‌های ایران در حال ورشکستگی است چرا هتل جدید ساخته می‌شود.

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در نشست اعضای جامعه هتلداران با رئیس کمیسیون امنیت مجلس و مسئولان اداره اماکن که ۲۰ اسفند ۹۶ برگزار شده بود گفت: با وجود اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره مستقیم به رشد گردشگری شده و سران سه قوه به دنبال توسعه گردشگری ایران هستند اما در عمل شاهدیم که در راستای منافع ملی و توسعه گردشگری در بین دستگاه‌ها نگاه واحدی وجود ندارد و سلیقه‌ای عمل می‌شود. همچنین بیشتر سازمان‌ها منافع سازمانی را به منافع کلان کشور ترجیح می‌دهند.

حمزه زاده همچنین گفته است: در سی سال گذشته هیچ زمانی مثل الان با مشکلات گوناگونی مواجه نبودیم این موضوع به عوامل مختلفی برمی‌گردد این موانع باعث شده هتل‌ها به سمت ورشکستگی پیش بروند.

البته رئیس جامعه هتلداران ایران در جایی گفته که تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، فایده چندانی برای این حوزه‌ها نخواهد داشت؛ تنها فایده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در درجه نخست این حوزه‌های تخصصی از حیاط خلوت خارج می‌شوند و از دیگر سو وزیر ملزم به پاسخگویی خواهد بود.

حمزه‌زاده چند روز پیش در مراسم افتتاح یکی از هتل‌هایی که مجوز ۵ ستاره را دارد اما درحد هتل ۴ ستاره است گفت: مسئولان وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط با الفاظ بازی می‌کنند. همیشه حرف از تفویض اختیارات به بخش خصوصی گردشگری مطرح می‌شود اما در نهایت عملیاتی نمی‌شود.

عباس بیدگلی از اعضای جامعه هتلداران ایران هم گفته است: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نه ابزار نظارتی دارد و نه پاسخگوی مشکلات هتلداری و افزایش قیمت‌هاست. وقتی این سازمان آزادسازی نرخ را اجرا نمی‌کند در نتیجه این مردم کشور هستند که متضرر می‌شوند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیشتر از آنکه متولی و حامی تأسیسات گردشگری باشد به صورت عام خود را متولی سفر برای همه اقشار جامعه می‌داند در شرایطی که اگر تأسیسات گردشگری وجود نداشته باشند، مردم هم نمی‌توانند به سفر بروند. این سازمان تا این لحظه چقدر تلاش کرده تا مشکلات تأسیسات گردشگری را حل کند؟ چرا این سازمان به عنوان متولی سفر در کشور برای حل مشکلات ریشه‌ای وارد عمل نمی‌شود؟

حالا در زمانی که قرار است مونسان از سوی مجلس رأی اعتماد بیاورد، این جامعه اعلام کرد که به مدیریت مونسان خوش بین است.

در حوزه آژانس‌های مسافرتی نیز انجمن دفاتر مسافرتی تهران از انتخاب مونسان اعلام حمایت کرده است.

انجمن صنفی دفاتر مسافرتی کشور نیز همیشه به عملکرد این سازمان نقد داشت. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره این انجمن انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نوروز ۹۸ بی‌نظیر اعلام کردن سفرهای نورزی از سوی معاونت گردشگری را در شرایط بد اقتصادی و وضعیت بد آب و هوایی و وقوع سیلاب در کشور موجب شگفتی خواند و گفته بود که اعلام چنین موضوعاتی با توجه به آنکه همه از وضعیت آب و هوای کشور اطلاع داشتند برای سازمان میراث‌فرهنگی و حتی مدیران این سازمان خوب نیست.

به گفته وی، رئیس سازمان میراث فرهنگی می‌خواهد سفر را ارزان کند اما بسته سفر چگونه باید ارزان شود؟ آنها اعلام کردند که بخش گردشگری از مالیات معاف شده درحالی‌که اصلاً این اتفاق نیفتاده است. وقتی هم این حرف‌ها را به آقای مونسان و معاون گردشگری او می‌گوئیم فکر می‌کنند مخالف آنها هستیم.

مصطفی شفیعی شکیب عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان نیز یکی از منتقدان به سازمان میراث فرهنگی بوده است او گفته که «آن ها راست نمی‌گویند که می‌خواهند تعداد گردشگران بیشتر شود، چون ما اراده‌ای برای حل مشکلات و ساماندهی گردشگری نمی‌بینیم.»

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در سال گذشته گفته بود: باید وزارت گردشگری تشکیل شود و یک وزیر توانمند با طرح و برنامه در آنجا مستقر شود و اگر خطا کرد مجلس بتواند از او توضیح بخواهد. وقتی سازمان است مجلس یا هرکس دیگر روی آن نظارت ندارد و رئیس جمهوری هر آدمی که می‌خواهد را رئیس این سازمان می‌گذارد. رئیس این سازمان باید اقتصاد، فرهنگ و روابط بین الملل را بفهمد و باید ارتباطات داشته باشد.

او همچنین سال گذشته گفت که از آقای مونسان و سازمان میراث فرهنگی بپرسید که در مدت حدود ۲ سال که به این سازمان آمده است چند نشست با بخش‌های مختلف گردشگری برگزار کرده و حرف‌های آنها را شنیده است؟ اصلاً بپرسید که حرف بخش خصوصی در صنعت گردشگری را شنیده است؟ اگر مسائل سازمان میراث فرهنگی با این حرف‌ها حل می‌شد که دیگر بخش خصوصی درخواست تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را مطرح نکرده بود.

رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران از مجلس درخواست کرد که وزیری را برای هدایت سکان وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بگمارد که به اقتصاد کشور و روابط بین‌الملل آگاه باشد و ارتباط داخلی‌اش با دولت و سایر وزارتخانه‌ها قوی باشد. فردی توانمند، دارای دانش و علم. وگرنه اگر قرار باشد وزیری که انتخاب می‌شود مانند همانی باشد که امروز هست، این سازمان تبدیل به یک وزارتخانه بی‌خاصیت می‌شود. بنابراین امیدواریم وزیر آینده میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با برنامه وارد صنعت گردشگری شود، از متخصصین این صنعت مشاوره بگیرد و تصور نکند که همه‌چیز را می‌داند.

وی تصریح کرد: با وزارتخانه شدن میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تکلیف مدیریت آن تا حدودی مشخص خواهد شد. چراکه نمایندگان مجلس باید به شخصی که قرار است سکاندار این حوزه‌ها شود رأی دهند و برنامه‌ها و تجربیات او را مورد بررسی قرار دهند. از این‌رو قطعاً کسی برای ریاست این بخش‌ها معرفی خواهند شد که در حد وزارت باشند.

پور فرج گفته حداقل فایده‌ای که وزارتخانه شدن میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای بخش خصوصی دارد این است که اگر وزیر در حوزه‌های تخصصی کم‌کاری کرد، بخش خصوصی می‌تواند با رایزنی با نمایندگان مجلس خواستار پاسخگو بودن وزیر شود. مجلس این اختیار را دارد که از وزیر سوال بپرسد این در حالی است که نمی‌توان معاون رئیس جمهور را ملزم به پاسخگویی کرد.

تورگردانان همیشه از ارزی شدن نرخ هتل‌ها و گرانب نرخ بلیت موزه‌ها انتقاد می‌کردند.

کد خبر 4709607 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی علی اصغر مونسان کتاب و کتابخوانی ترجمه گردشگری معرفی کتاب ادبیات نشر نو بازار نشر رونمایی کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور بنیاد ملی بازی های رایانه ای رایزنی فرهنگی ادبیات جهان نقد کتاب تجدید چاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۹۳۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، گفت: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است و اختتامیه این جشنواره نیمه دوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سعید شاهرخی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شورای توسعه گردشگری استان کرمان راه‌اندازی شده است و دبیرخانه کرمان 1404 در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان مستقر شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مکمل جهش تولید را مشارکت مردم می‌دانند، گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مجموعه‌های خصوصی همکاری خوبی را در پیش گرفته که یکی از این نهادها اتاق بازرگانی استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه جشنواره ملی چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سطح کشور برگزار می‌شود، افزود: کرمان میزبان سومین جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان نیز در این زمینه به صورت کتبی اعلام آمادگی کردند و اتاق بازرگانی نیز در انتخاب استان کرمان موثر بوده است، ادامه داد: اختتامیه این جشنواره قرار است در نیمه دوم آبان‌ماه در کرمان برگزار شود.

شاهرخی با اشاره به اینکه جلسات برنامه‌ریزی این جشنواره در تهران و کرمان برگزار خواهد شد، گفت: این امکان وجود دارد که از تمام مفاخر علمی، فرهنگی، هنری و غیره در زمان این جشنواره استفاده شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان امسال میزبان چند رویداد بزرگ فرهنگی هنری است، افزود: همایش بین‌المللی راه ابریشم نیز مهرماه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهرستان بم برگزار می‌شود، بیان کرد: سمینار باستان شناسان ایران اسفندماه در جیرفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در هفته میراث فرهنگی اشیا و آثار تاریخی استان کرمان که در موزه ملی کشور نگهداری می‌شود برای بازدید عمومی مردم به کرمان منتقل می‌شوند، گفت: بالغ بر 4 هزار شی تاریخی از استان کرمان در موزه ملی نگهداری می‌شود.

سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه کرمان آنگونه که باید معرفی نشده و انعکاس مطلوبی از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان کرمان در رسانه‌ها نبوده است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز کرمان به‌عنوان مقصد گردشگری در کشور نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد تا کرمان در حلقه گردشگری گردشگران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصاد گردشگری استان کرمان مستلزم ورود گردشگران داخلی و خارجی است که لازمه آن معرفی خوب کرمان است، ادامه داد: کرمان 10 اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد که حتماً باید این آثار به جهانیان معرفی شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه جشنواره چندرسانه‌ای وزارت میراث یک ظرفیت خوب برای معرفی کرمان است و اتاق بازرگانی از آن حمایت می‌کند، افزود: جدای از این جشنواره وزارت میراث فرهنگی حتماً باید به وظیفه قانونی خود برای معرفی استان کرمان که یک خاستگاه تمدنی دارد اقدام کند.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است