Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@21:52:58 GMT

هورمون‌تراپی دلبر ایراد داشت

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۵۶۸۱

هورمون‌تراپی دلبر ایراد داشت

به گزارش گروه روی خط رسانه های برنا؛ شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره انتقادهای مطرح شده نسبت به فرایند لقاح مصنوعی یوزه‌ای پردیسان گفت: باید بپذیریم اقدامی که روی دلبر صورت گرفته است در موعد خودش درست نبوده و متأسفانه آن زمان این اطلاعات به بیرون ارائه نشد؛ باید مشاوره از چند صاحب نظر انجام می‌شد و سپس هورمون‌تراپی صورت می‌گرفت، اما واقعیت این بود که این کار انجام نشد و شان مک‌کویین براساس تجربیات خود اقدام کرده نه براساس پروتکل‌های موجود برای کارهای تخصصی و این حتماً مورد اشکال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتظمی با بیان اینکه طبیعی است که بین صاحب نظران و متخصصان امر یک سری مباحث رد و بدل می‌شود گفت: نه در مورد عوارضی که آن زمان روی دلبر ایجاد شده و نه در مورد اینکه این هورمون‌تراپی بعدها چه مشکلاتی برای دلبر ایجاد کرده است، هنوز ارزیابی نشده و این اشکال بر آن فرایند وارد است.

وی ادامه داد: با این حال بر اساس معاینات اخیر که زمستان سال گذشته (۹۷) روی دلبر انجام شده ما فرض را بر این می‌گذاریم که دلبر شرایط نرمال دارد و قابلیت آن را دارد که به روش‌های فعلاً غیرتهاجمی روی آن کار انجام شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به انتقادهایی که بهرنگ اکرامی دامپزشک و متخصص بیماری‌های تولید مثلی مطرح کرده بود گفت: دکتر اکرامی متخصص و صاحب نظر هستند و به نظرات ایشان در این حوزه احترام می‌گذاریم و در بحث پروژه تکثیر در اسارت یوز از نقطه نظرات تمام متخصصان استفاده خواهیم کرد اما به این موضوع اشاره می‌کنم که اولویت اصلی و قطعی سازمان، حفظ یوز در زیستگاه است و برنامه‌ها و پروژه‌هایی طراحی کردیم هم برای زیستگاه و هم برای گونه با برنامه‌های پایشی که با همکاری استان‌هایی که دارای زیستگاه یوز هستند شروع خواهد شد و امیدواریم فرایندهای حفاظتی جدید برای زیست گاه‌ها خیلی محکم‌تر، قوی‌تر و علمی تر از قبل ارائه شود. این تأکید سازمانی و معاون محیط طبیعی است که تمام انرژی ما روی زیستگاه باشد.

منتظمی ادامه داد: الان سه یوزپلنگ در پارک پردیسان یعنی دو ماده و یک نر داریم که قطعاً هیچ گونه امکان رهاسازی آنها در طبیعت نیست. شرایط این سه یوز بسیار خاص است و باید بتوانیم بحث تکثیر در اسارت را کاملاً علمی و منطقی و خارج از هر گونه شتاب زدگی و روش‌های غیرمعمول جلو ببریم. در خصوص بحث تکثیر در اسارت پیشنهادهای مختلفی از سوی اکولوژیست‌ها، دامپزشکان و صاحبنظران مطرح است که بسیار متفاوت از یکدیگر است. چندین جلسه با حضور معاون محیط زیست طبیعی سازمان، برگزار و این پیشنهادها ارزیابی شد و چندین سناریو ارائه شد. اگر بخواهیم هر کار فنی روی سه یوز انجام دهیم، که باید انجام دهیم و بحث تکثیر در اسارت باید با قدرت جلو برود، بحث سناریوهای مختلف از نظر زیستی وجود دارد که باید بررسی شود مثلاً آیا اینها باید وسط تهران نگهداری شوند؟ آیا اگر موالیدی از اینها به وجود آید، بچه‌های آنها هم باید در تهران باشند؟ یا اینکه حتی اگر در اسارت هم نگهداری می‌شوند در شرایط زیستگاه طبیعی خود باشند که قطعاً مورد دوم دقیق‌تر است.

وی یادآور شد: برای دریافت تجربیاتی که در دو سه کشور و به ویژه در آفریقای جنوبی به دست آمده یک نشست تخصصی برگزار شد و مهمانانی از صاحبنظران آفریقای جنوبی داشتیم که تجربیاتی در بحث نگهداری در زیستگاه‌های طبیعی داخل فنس برای یوزه‌ای در اسارت داشتند. ما قطعاً برای یوزه‌ای در اسارت و موالیدشان برنامه داریم که این یوزها در زیستگاه طبیعی خود زیست کنند نه در تهران. اگرچه تخصص‌ها و امکانات مورد نیاز در تهران است اما زیستگاه طبیعی در تهران نیست. از یک طرف اگر به سمت زیستگاه طبیعی برویم یعنی تکثیر جایگاه‌های طبیعی خودشان و در شرایط نیمه اسارت یعنی مناطق حصارکشی شده بزرگ، آنجا امکانات خوبی برای کارهای دامپزشکی و تکثیر و غیره نداریم که اینها محدودیت‌های ما در این حوزه است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رایزنی‌هایی با متخصصان، دامپزشکان متخصص، اکولوژیست‌ها و مدیران استانی می‌کنیم تا بهترین گزینه را برای این سه یوز در اختیار داشته باشیم به نوعی که هم زمان را برای باروری و بارداری این سه یوز از دست ندهیم و هم اینکه اینها در شرایط زیستگاهی خودشان زیست کنند. مستمرا پیگیر هستیم، نشست‌ها ادامه دارد و امیدواریم شاید بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده تصمیم منطقی بگیریم تا شکل و محل فرایند تکثیر در اسارت این یوزها، قطعی شود.

منتظمی در پایان گفت: از تمام متخصصان و صاحب‌نظران تقاضا دارم از مجادله‌های دو طرفه و غیر رسمی پرهیز کنند چرا که بعضاً از نقطه نظرات جامعه علمی سوء برداشت می‌شود. خواهش می‌کنیم از همه عزیزان که در کنار ما باشند و اجازه بدهند که از ظرفیت‌های آنها استفاده بهینه کنیم. تقاضا می‌کنیم با هر دیدگاه و برنامه و منطق درستی خارج از احساس و فرایندهای بدبینانه، به ما کمک کنند و چرا که این کار متعلق به گونه انحصاری ماست و کار ملی است و از همه دعوت می‌کنم در کنار ما باشند. جای همه متخصصان محفوظ است و از تمام دوستان استفاده خواهیم کرد و چه در خصوص حفظ زیستگاه‌های طبیعی و چه در بحث تکثیر در اسارت درها به روی نقطه نظرات و تجربیات باز است.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه زمستان سازمان حفاظت محیط زیست معاون یوزپلنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گیتا فرشاد اظهارکرد: در انسان تولید تخمک‌ها در طول هفته ۲۰ بارداری ۶ تا ۷ میلیون است و در زمان تولد این مقدار به یک تا ۲ میلیون کاهش پیدا می‌کند، در زمان بلوغ نیز تخمک‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تخمک می‌رسد و در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی تولیدمثلی یک خانم فقط ۴۰۰ تخمک آزاد می‌شود و بقیه تخمک‌ها هدر می‌روند.

بیشتر بخوانید: نرخ موالید در کشور به چه دلایلی کاهش پیدا کرده است؟

وی افزود: در سن ۴۰ سالگی میزان تخمک‌ها به ۲۵ هزار تخمک کاهش پیدا می‌کند و در سن نزدیک به یائسگی به هزار تخمک می‌رسد، پیری تولیدمثلی مدت‌ها قبل از اینکه علائم بالینی خودش را نشان دهد آشکار می‌شود در این مدت قاعدگی‌ها منظم است ولی طول و دوره سیکل‌های قاعدگی به‌مرور کوتاه می‌شود و در سن ۴۲ سالگی به حداقل میزان خودش می‌رسد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: در سن ۴۲ سالگی میزان باروری به انتها رسیده و یا نزدیک به انتها قرار دارد، معمولاً ۴۶ سالگی متوسط یائسگی است که در برخی خانم‌ها در ۴۳ سالگی و در برخی دیگر تا ۵۴ سالگی هم ممکن است یائسگی به تأخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، تصریح کرد: اگر مواردی چون اعمال جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و عوامل محیطی که می‌تواند تخمدان را تخریب کند را کنار بگذاریم ژنتیک در ذخیره تخمدان نقش دارد، حتماً شنیده‌اید در ختر خانم‌هایی که مادرانشان زود یائسه می‌شوند نیز یائسگی زودتر اتفاق می‌افتد و این موضوع نشانگر نقش ژنتیک در ذخیره تخمدان است.

فرشاد ادامه داد: علاوه بر اینکه تعداد فولیکول‌ها در یک خانم با افزایش سن کم می‌شود کیفیت تخمک‌ها هم کاهش می‌یابد البته ممکن است با کم شدن کیفیت تخمک، خانم در سن بالا باردار شود اما این بارداری به انتها نرسیده یعنی بارداری موفق اتفاق نخواهد افتاد و در این شرایط میزان سقط و ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک‌ها افزایش پیدا می‌کند، این خطر اگرچه تا سن ۳۵ سالگی کمتر است اما در سن ۴۰ سالگی این میزان به ۷۰ درصد و در سن ۴۵ سالگی نزدیک به ۱۰۰ درصد می‌رسد یعنی نزدیک به ۱۰۰ درصد تخمک‌های خانم ۴۵ ساله ناهنجاری دارند و این موضوع نقش سن در باروری یک خانم را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های متفاوتی وجود دارد که ذخیره تخمدان را تا حدی به ما نشان می‌دهند یکی از آزمایش مهم و کاربردی آزمایش هورمون AMH است این هورمون از فولیکول‌های بدوی در زمان جنینی ترشح می‌شود تا زمانی که فولیکول به ۲ تا ۵ میلی‌متر می‌رسد و سپس ترشح آن متوقف می‌شود بنابراین هرچه تعداد فولیکول‌های تخمدان بیشتر باشد میزان هورمون بیشتر می‌شود.

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: با افزایش سن وقتی تعداد فولیکول‌ها کم می‌شود میزان این هورمون هم کمتر خواهد شد و این هورمون به خاطر اینکه در طول سیکل قاعدگی خانم تغییرات ناچیزی دارد به‌راحتی می‌توانیم ذخیره تخمدان را حدس بزنیم البته سونوگرافی واژینال، تعیین تعداد و اندازه فولیکول‌ها که توسط متخصصین زنان انجام می‌شود می‌تواند شکست درمان و یا موفقیت درمان و ناباروری را نشان دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229044 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • زنان در چه سنی دیگر توانایی باروری نخواهند داشت؟
  • معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • صدرنشینی استقلال بی دلیل نبوده/ ساختار دفاعی پرسپولیس ایراد دارد
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • ◄ اسارت رانندگان کامیون در کشور آذربایجان به بهانه تصادف + فیلم
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد