Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@13:59:26 GMT

جریمه سنگین در انتظار محتکران کالاهای اساسی

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۰۸۳۶۵

به گزارش اکوفارس، محمد راستاد در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه موجودی انبارهای بنادر کشور چقدر است و در راستای دستور معاون اول رئیس جمهور برای تسریع در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر کشور چه برنامه‌ای دارید؟ اظهار کرد: در زمینه کالاهای وارداتی به بنادر، مسئله موجودی کالاها مطرح است نه رسوب آن؛ در همین زمینه هم کاری که هم اکنون انجام می‌دهیم و مترصد تسهیل آن هستیم، تسریع خروج کالا از بنادر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته موجودی انبارهای مختلف در بنادر کشور خیلی بالا نیست و تنها موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی بالاست چرا که در حال حاضر میزان موجودی کالاهای اساسی در این بندر به حدود سه میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که کالاهای اساسی در بندر امام خمینی یا بنادر دیگر تا چه مدت زمانی باقی می مانند؟ گفت: کالاهای اساسی دائماً در بنادر مختلف از جمله بندر امام خمینی وارد و خارج می‌شوند و این تخلیه و بارگیری در کنار خروج، به صورت مستمر صورت می‌گیرد. اما به طور میانگین کالاهایی که وارد بنادری از جمله بندر امام خمینی می‌شود، حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد که فرآیند ترخیص و خروج آن ها طی شود. در این راستا به دنبال این هستیم تا فرآیند ترخیص و خروج کالا از بنادر تسریع شود که موجودی کالاهای اساسی در این بنادر کاهش یافته و ظرفیت انبارها با مشکل مواجه نشود.

راستاد ادامه داد: البته موجودی کالا در بنادر مختلف متعارف است و خارج از وضعیت طبیعی و عرف نیست اما موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی بالا بوده و ماندگاری آن‌ها بیش از حد معمول شده است که در این راستا تلاش می‌کنیم تا روند ترخیص آن‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مسئله صحت دارد که برخی از واردکنندگان به صورت تعمدی کالای خود به ویژه کالاهای اساسی را در بنادر نگه می دارند تا بتوانند از کمبود مقطعی آن در بازار سوء استفاده کرده و کالای خود را گرانتر بفروشند؟ تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که در این زمینه درخواست کرده‌ایم و به زودی اعمال خواهیم کرد، مکانیزم تنبیهی از نظر هزینه انبارداری است. یعنی اگر کالایی فرآیند قانونی‌اش را برای ترخیص طی کرده باشد و کماکان آن را در انبارهای بنادر مختلف نگهداری کند، قطعاً مشمول هزینه های انبارداری تصاعدی و تنبیهی می شود تا شاهد نگهداری این کالاها در بنادر نباشیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: البته اگر کالایی بنا به یکسری مسائل و مشکلاتی که خارج از اراده تاجر و وارد کننده آن کالاست، در بنادر بماند این هزینه‌های تصاعدی و مکانیزم‌های تنبیهی مشمول آن نخواهد شد و چنین مکانیزمی تنها کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم.

راستاد اعلام کرد: در زمینه ترخیص کالا بالاترین نرم را داریم اما برای تسریع ترخیص و خروج کالا از انبارهای بنادر تنها مکانیزمی که سازمان بنادر در حوزه وظیفه خودش می‌داند، هزینه های انبارداری و بالا بردن آن در راستای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی است البته دستگاه‌های دیگر نیز وظیفه‌ای در این زمینه دارند اما این مکانیزم می‌تواند عاملی باشد که صاحبان کالا هرچه سریعتر محصولات‌شان را از بنادر خارج کنند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۸۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به گونه‌ ای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود، از ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش تین نیوز از اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان قاسم عسکری نسب در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی چابهار گفت: با اضافه شدن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت این بندر به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابه‌جایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.

عسکری نسب با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی‌الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز ضمن اشاره به سرعت بالای اجرای پروژه ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: پروژه خط ریلی استان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهره‌برداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است.

هادی مؤمنی اضافه کرد: مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار توسط سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده است و مطابق زمان‌بندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • محرومیت سنگین در انتظار ستاره اینتر
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد