Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@00:35:27 GMT

علائم فقر آهن را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۰۱۷۲

علائم فقر آهن را بشناسیم

فوق تخصص گوارش ‌و ‌کبد بزرگسالان برخی از علائم افراد مبتلا به فقر آهن را تشریح کرد.

محسن شریفی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خانم‌هایی که درسنین باروری هستند و قاعدگی ماهیانه دارند در معرض فقر آهن هستند، اظهار کرد: استفاده از قرص و کپسول آهن می‌تواند به این گروه از افراد برای جبران آهن مورد نیاز بدن کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سرطان‌های گوارشی نیز منجر به فقر آهن در بدن می‌شود، ادامه داد: هنگامی که جذب آهن در بدن فرد روند خوبی دارد و ‌خونی ‌هم از دست نمی‌دهد دلیلی وجود ندارد که با قاعدگی ماهیانه دچار کمبود آهن شود؛ بنابراین سرطان‌های گوارشی است که زمینه بروز کم خونی و فقر آهن در بدن را ایجاد می‌کند.

این متخصص داخلی ‌با اشاره به علائم کمبود آهن در بدن  ‌اظهار کرد: با مشاهده علائم کمبود آهن در بدن مراجعه به پزشک ضروری است. ‌"‌پیکا" ‌علاقه و ولع و اعتیاد به چیزهای غیرمعمول مثل خاک، مهر نماز، گل و بوکردن کاهگل است ‌و این اتفاق در هر فردی می‌تواند از علائمی از کم خونی و فقر آهن باشد.

وی ‌اضافه کرد: همچنین ‌خوردن یخ، رنگ پریدگی، ‌بیحالی، ضعف عمومی و خستگی زودرس، نبود تمرکز، حساسیت ‌و زود ‌رنجی ‌شخص ‌که ‌با ‌کوچکترین مشکلی آزرده خاطر، عصبی و پرخاشگر می‌شود نیز از علائم فقر آهن ‌است.

شریفی ‌بروز سرگیجه ‌و تاری دید و سیاهی ‌چشم را در هنگام نماز خواندن را از علائم فقر آهن در بدن افراد دانست و گفت: ‌زمانی ‌شخص ‌در نماز خواندن موقع رکوع و سجده و بلند شدن دچار سرگیجه و تاری دید می‌شود که این امر بیانگر فقر آهن است.

وی یادآور شد: در موارد پیشرفته فقر آهن ممکن است ناخن‌ها تغییرشکل پیدا کرده ‌و شکل قاشقی به خودشان بگیرند. بروز تنگی نفس ‌با انجام کمترین فعالیت فیزیکی و توقف حرکت و فعالیت‌های جسمانی و شایع بودن ریزش مو در بین خانم‌هایی که در سنین باروری هستند حاکی از وجود درجاتی از کم خونی و فقر آهن است که با انجام آزمایش این مشکل اثبات می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان اظهار کرد: گیاه خواری و خام خواری نیز از دیگر دلایل فقر آهن  است،  برای جلوگیری از بروز کم خونی ‌و فقر آهن بایستی رژیم غذایی را متعادل کرد و استفاده از قرص آهن برای خانم‌هایی که در سنین باروری هستند توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بروز فقر آهن را باید درهر سنی در بین مردان و زنان در دوره یائسگی مورد بررسی قرار داد، ممکن است ‌که جذب آهن در بدن روند خوبی ‌داشته باشد و بروز فقرآهن در اثر بیماری سلیاک و بروز انگل‌ها و بیماری‌های سوء جذبی اتفاق بیفتد.

کد خبر 387952

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علل کم خونی مواد غذايي زنان مردان علائم بیماری گیاه خواری سرطان درمان فوق تخصص گوارش و کبد فقر آهن شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۰۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجموع فروش این فیلم در روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

فیلم «مست عشق» درباره سیر زندگی مولانا و مواجهه او با شمس تبریزی است که حسن فتحی آن را در ایران و ترکیه ساخته است.  

مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بوده‌اند که آمار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.

دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.

استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.

دیگر خبرها

  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • «انقلاب میخک» پرتغال که منجر به دموکراسی در این کشور شد را بشناسیم
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل