Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مستند داستان اتم درباره برجام را غیرمنصفانه توصیف کرد و آن را «گاندوی دوم» نامید.

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «داستان اتم یا گاندوی دوم» که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: «مستند داستان اتم که روز جمعه از شبکه ۳ سیما پخش شد در واقع تحریف تاریخچه برجام بود. آنچه در مجموع از این برنامه برداشت می‌شد این بود که برجام کلاهی بوده که توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها سر ایران گذاشته شده و در داخل کشور نیز عواملی مانند آقایان روحانی، ظریف و علی لاریجانی با آنها هماهنگ بوده و احیاناً خیانت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه به عوام‌فریبی و مغالطه پرداخته و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات برجام در مجلس را تلویحاً خیانت معرفی کرد، در حالی که اولاً برجام نیاز به تصویب مجلس نداشته و توافقی اجرایی بین دولت‌ها بوده است؛ همان طور که کنگره آمریکا و مجالس کشورهای اروپایی برجام نیز وارد آن نشدند.

ثانیاً تصویب ۲۰ دقیقه‌ای جزئیات آن صرفاً برای اعلام ‌«آری» یا «نه‌»ی مجلس بوده زیرا مجلس هیچ‌گاه وارد جزئیات این گونه توافق‌ها نمی‌شود، اما درباره کلیات آن چند ماه در جلسات علنی و غیرعلنی مجلس بحث شد و کارشناسان فنی و سیاسی و نمایندگان نظر دادند تا هر نماینده‌ای به نقطه آری یا نه رسید. بنابراین حتی ۲۰ دقیقه هم برای تصویب آن زیاد بود.

البته مذاکره کنندگان ما توجه داشتند که برجام یک توافق الزام‌آور نیست و بهتر است مصوبه کنگره آمریکا را داشته باشد، اما چون احتمال تصویب آن در کنگره را ضعیف می‌دانستند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را پشتوانه آن قرار دادند و هرگز فکر نمی‌کردند که آدم بی‌چشم و رویی مثل ترامپ حتی قطعنامه سازمان ملل را هم زیر پا بگذارد.

مستند داستان اتم با زیرکی مذاکره کنندگان برجام را یک طرف قرار داد و مقام رهبری را طرف دیگر. گویی مذاکره‌کنندگان راه خودشان را می‌رفته‌اند و رهبری هم راه دیگری داشته‌اند. این در حالی است که شروع مذاکرات و محتوای آن و امضای برجام همه با نظر مقام رهبری بوده است و نباید حساب ایشان را جدا کرد. اگر رهبر انقلاب توصیه‌هایی داشته‌اند، این، وظیفه یک رهبر و روش رهبری است که همیشه ایده‌آل‌ها و سقف مطالبه را اعلام کند تا مذاکرات به نفع ما پیش برود، و الاّ احتمالا خود ایشان هم می‌دانستند که طرف مقابل زیر بار برخی از این توصیه‌ها نمی‌رود و تا آنجا که زورمان می‌رسد پیش می‌رویم.

نکته سوم در مستند مذکور این بود که این مستند هیچ اشاره‌ای به کارشکنی‌های مخالفان اجرا شدن برجام پس از امضای آن نکرد. همه می‌دانیم که بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرا نشود و برای رسیدن به این هدف خود از هیچ اقدامی نظیر ترساندن متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و موشک‌پراکنی بی‌موقع و مخالفت با قراردادهایی نظیر قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس و معطل کردن قراردادهای نفتی دریغ نکردند. بدیهی است که اگر کل حکومت مصمم به اجرای برجام بود و قراردادهای اقتصادی با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بسته می‌شد خروج ترامپ از برجام نیز به این آسانی نبود. در واقع تندروهای ما شاید ناخودآگاه و شاید برای انتقام‌گیری سیاسی با تندروهای آمریکا و با اسرائیل و عربستان همصدا و همراه شدند تا برجام اجرا نشود.

نکته چهارم این که مستند داستان اتم به این موضوع نپرداخت که اگر برجام کلاهی بوده که بر سر ایران گذاشته شده و به ضرر ایران است چرا آمریکا از آن خارج شد و اکنون نگران ادامه آن است و ترامپ بارها اعلام کرد که کلاه بزرگی سر آمریکا رفته است و حتی وزیر خارجه‌اش بر زبان می‌آورد که اگر برجام ادامه پیدا کند به زودی ایران از تحریم خرید و فروش سلاح خارج می‌شود و در سال ۲۰۲۵ مانند سایر کشورهای هسته‌ای می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد و قید و بندهای فعلی از بین می‌رود، ضمن این که کسانی که می‌گفتند برجام صنعت هسته‌ای ما را نابود کرد دیدند که ایران ظرف چند روز غنی‌سازی را از سطح ۶۷/ ۳ افزایش داد و صنعت هسته‌ای سر جای خودش است.

به هرحال مستند داستان اتم از انصاف به دور بود و می‌توان گفت گاندوی دوم بود.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علي مطهري شبکه 3 سیما برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۰۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خودداری از اظهارنظر درباره کانال‌های ارتباطی میان واشنگتن – تهران گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.

 «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم‌ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: «من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم، اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفتگو با ایرنا درباره برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق‌های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرف‌هایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می‌شود، دیدگاه‌ها شنیده می‌شود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌گردد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی
  • منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند
  • ۴۰۰برنامه هفته معلم در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود
  • شبکه سه؛ پربازدیدترین شبکه تلویزیون
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم