Web Analytics Made Easy - Statcounter

اورانی گفت: در سال ۹۸ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کشت گلخانه‌ای در سطح استان پرداخت می‌شود که رقم آن به نسبت سال ۹۷ که ۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود حدود ۱۰ برابر رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمدرضا اورانی» امروز(۱۶ شهریور) در جریان بازدید اصحاب رسانه از گلخانه‌های فریمان در نشست خبری اظهار داشت: در ۳ جلسه اخیری که در حوزه کشاورزی با حضور استاندار برگزار شد بسیاری از موانع بر سر راه برداشته شد و کسانی که به دنبال ایجاد گلخانه هستند مجوزهای آن ظرف مدت ۵ تا ۱۵ روز صادر می‌شود‌ و همچون گذشته معطلی‌های بیش از ۳ ماه را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: موضوع دیگر در بحث تسهیلات اشتغال بود که موانع آن کنار گذاشته شده بانک‌ها متناسب با شرایط تورم در پرداخت‌ها تجدید نظر دارند و با داریت استانداری به‌گونه‌ای تدوین شده که بانک و فعال گلخانه‌ای متضرر نشوند، ما در بخش کشاورزی با موجود زنده اعم از گیاه و دام سروکار داریم و تجربه نشان داده افرادی که از کار کوچک شروع کرده‌اند موفق‌تر بودند.

 

وی با بیان اینکه گلخانه‌ها روزبه‌روز مدرن‌تر می‌شوند، ادامه داد: این به‌روزرسانی‌ها بدون استفاده از برق، گاز و سوخت بوده و هر چه‌ قدر که در هزینه تولید مدیریت بهتری داشته‌ باشیم سوددهی بیشتر را برای تولیدکننده و قیمت تمام‌شده کمتر را برای مصرف‌کننده داریم و از جمله فواید ایجاد گلخانه‌ می‌توان به کاهش ۹۰ درصدی آب مصرفی، افزایش ۱۰ برابری میزان تولید و کاهش بیش از ۵۰ درصدی ضایعات محصول اشاره کرد.

 

اورانی تصریح کرد: از زمانیکه اقدام که پرداخت تسهیلات بانکی در بحث توسعه گلخانه‌ها شده شاهد افزایش ۱۸ هکتاری این فضاها در سطح استان بودیم، در سال ۹۸ بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کشت گلخانه‌ای در سطح استان پرداخت می‌شود که تا این لحظه ۲۱۶ میلیارد تومان آن در قالب ۵۸ طرح و ۷۲.۶ هکتار به تصویب رسیده است همچنین در سال ۹۷ تعداد ۷۶ طرح با ۱۶۳ هکتار و اختصاص ۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی شد و رقم امسال به نسبت سال قبل حدود ۱۰ برابر رشد داشته است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در بحث توسعه گلخانه‌ها با مجموعه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی و اوقاف و امور خیریه همکاری داریم، تاکید کرد: گلخانه‌های استان مجهز سیستم‌های هیدروپونیک بوده و در این مراکز محصولاتی سالم و اورگانیک اعم از گل و گیاه دارویی، خوراکی و زینتی و انواع میوه، سبزی و صیفی تولید شود و میزان تولیدات هم در هر یک از این محصولات قابل توجه بوده، به‌طور مثال در قسمت گل و گیاه روزانه هزار شاخه گل در هر گلخانه تولید می‌شود؛ همچنین در بحث صادرات تولیدات و محصولات گلخانه‌ای نیز به‌صورت ویژه کار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در گلخانه‌های استان اولویت با تولید و پرورش محصولات پرمصرف است، بیان کرد: به‌طور مثال قارچ یکی از محصولات پرکابرد بوده که در گلخانه‌های استان به پرورش این محصول توجه ویژه شده و به‌طور میانگین در هر مجموعه ۱۵ تا ۲۰ اشتغال ایجاد شده و میزان تولید سالانه این محصول هم که در مدت زمان ۳۵ روز و ۳ مرحله بوده، ۱۹۸ هزار تن در ۲۰ واحد فعال در سطح استان است که خراسان رضوی رتبه چهارم تولید و اشتغال این محصول پس از استان‌های تهران، البرز و اصفهان را دارد.

 

اورانی گفت: میزان فضای گلخانه‌ای استان از ۱۷۴ هکتار سال ۹۲ به ۳۸۶ هکتار در سال ۹۸ رسیده و ۱۸۶ هکتار دیگر هم در حال ساخت است و در برنامه جدید تدوینی نیز ۲۸۵ هکتار فضای گلخانه‌ای در استان ایجاد می‌شود، خراسان رضوی جزء استان‌هایی بوده که با بحران کم‌آبی مواجه است و تنها راه خروج از این بحران توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بوده و در برنامه ششم توسعه باید سالانه ۲ هزار هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود که بخش قابل توجهی از آن در خراسان رضوی است و با توجه به حجم بالا و بیش از ۳۰ میلیونی زائران امام رضا(ع) در طول سال فرصت بسیار مناسبی برای خرید محصولات گلخانه‌ای است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم عزاداری محرم شیرخوارگان حسینی همایش شیرخوارگان حسینی حضرت علی اصغر ع خبرگزاری شبستان مسجد عزاداری امام حسین ع محرم حسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی کشت گلخانه ای تسهیلات نشست خبری بازدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • انعقاد ۴۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت
  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان