Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@20:51:43 GMT

۷۰ کانون سلامت در استان قزوین راه اندازی شده است

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۱۶۰۲

۷۰ کانون سلامت در استان قزوین راه اندازی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، علی عزیزخانی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد اظهار داشت: امروزه سلامت به عنوان یکی از شاخص‌های مهم امید به زندگی محسوب می‌شود که برای تأمین آن هزینه‌های زیادی از سوی دولت برای آن پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: سه شاخص مهم توسعه یافتگی شامل سلامت، درآمد و سواد است که برای تحقق آن همه باید مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید به زندگی در ایران بالا رفته است

عزیزخانی تصریح کرد: امید به زندگی در ایران قبل از انقلاب ۵۵ سال بود که با اقدامات انجام شده در حال حاضر با ارتقای شاخص‌های سلامت این میزان به ۷۶ سال رسیده است.

وی گفت: میانگین دنیا در شاخص امید به زندگی حدود ۷۱ سال و در کشورهای توسعه یافته و اسکاندیناوی حدود ۸۵ سال است که نشان می‌دهد موفقیت ما خوب بوده و در قزوین متوسط ۷۸ سال مشخص شده و دو سال بیشتر از میانگین کشوری است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در امور مشارکت‌های مردمی یادآور شد: البته یکی از ویژگی‌های شاخص سلامت در ایران این است که متأسفانه ۱۶ سال این دوره توأم با بیماری است که باید برای آن تدبیر کرد.

عزیزخانی تصریح کرد: ۲۰ درصد عوامل سلامت مربوط به ژنتیک و جنسیت، ۳۰ درصد مربوط به رفتار مردم شامل تغذیه و تحرک بدنی، استعمال دخانیات و استرس و ۵۰ درصد ناشی از عوامل اجتماعی است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر یک سری بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان، سرطان، چاقی، دیابت، فشارخون، تحرک بدنی، افزایش یافته که باید برای آن تدبیر کرد.

مشارکت مردم در تأمین سلامت ضروری است

عزیزخانی گفت: رفتارهای ما هم تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد در تأمین سلامت نقش دارد لذا باید مردم را در کارها دخالت دهیم به همین دلیل اجتماعی شدن سلامت از سال گذشته مطرح شد که یک راهکار راه اندازی کانون‌های سلامت شهری و روستایی است.

وی اظهار داشت: کانون‌های سلامت از تشکل‌های اجتماع محور است که با هدف ارتقای سلامت ساکنان محلات تشکیل شده و مشارکت مردم را محقق می‌کند که غیر دولتی و غیر انتفاعی و داوطلبانه است برای ارتقای سلامت محلات تلاش می‌کند.

راه اندازی ۷۰ کانون سلامت در قزوین

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ کانون سلامت در استان راه اندازی شده که تعداد ۲۴ کانون در قزوین، ۲۰ کانون در تاکستان، ۹ کانون در شهرستان البرز، تعداد ۸ کانون در بوئین زهرا، همچنین ۳ کانون در شهرستان آبیک و ۶ کانون در شهرستان آوج شکل گرفته است.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: پیش بینی کرده‌ایم تا امسال بیش از ۱۲۰ کانون در استان راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کند.

وی گفت: محل استقرار کانون‌های سلامت می‌تواند خانه بهداشت، خانه سلامت شهرداری‌ها و هر مکانی باشد که در محلات اختصاص داده می‌شود که در این راستا ابتدا محله مشخص شده و با محور مرکز درمانی هسته اولیه شکل گرفته و رابطان و سفیران سلامت، گروه‌های خودیار و داوطلب حضور دارند.

عزیزخانی یادآور شد: همچنین مجمع محلات با حضور مردم، دولتی‌ها و افراد خیر شکل می‌گیرد و موضوعات مربوط به سلامت پیگیری و مشکلات سلامت محله توسط کانون‌ها شناسایی و برای عضویت و ثبت نام اقدام می‌شود و افراد داوطلب برای فعالیت در این عرصه‌ها مشخص می‌شوند.



وی بیان کرد: در این کانون‌های سلامت خدماتی مانند آموزش، مشاوره پزشکی و مداخله‌های محلی ارائه می‌شود و اجتماعی شدن این کار نیازمند همکاری رسانه هاست و از شما انتظار مشارکت بیشتری داریم.

عزیزخانی تصریح کرد: برای تداوم فعالیت‌ها یک کمیته راهبری تشکیل شده تا کارها رصد شود که در این میان محتوای علمی هم تولید و اگر ضعفی باشد برطرف می‌شود.

وی گفت: توانمند سازی محلات برای تأمین سلامت خود و محلات از سیاست‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که در کشور اجرا می‌شود.
 

کد خبر 4713442

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی قزوین سلامت روان هفته دولت بوشهر ماه محرم قزوین شیراز ایلام گرگان شهرکرد استانداری سمنان اربعین حسینی خرم آباد خطبه های نماز جمعه مشهد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۱۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام «رضا دیلمی» در گفت و گو با خبرنگاران در خصوص عفاف و حجاب، اظهار کرد: خانواده ای که ارزش ها و فضائل در آن دیده نمی شود نمی تواند منشأ تعالی و توسعه جامعه شود.
 
به گفته وی؛ عفاف، حجاب و سلوک توحیدی حقیقتا یک ارزش تمدن ساز بوده به همین خاطر اسلام به دنبال تعالی و تربیت فرزند صالح در کانون گرم خانواده است.
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با عنوان اینکه آنهایی که حافظ ارزش های دینی هستند حجاب و عفاف را عامل پیشرفت جامعه می دانند، تصریح کرد: ارزش ها منطبق با فطرت انسان است و نگاه اصلی ایجاد یک خانواده تمدن ساز با داشتن ارکان مهمی چون پدر و مادر است که مروج ارزش ها در کانون خانواده و در گام بعدی در جامعه هستند.
 
وی افزود: جامعه ای که ارکان تربیتی اش دچار بی بند و باری و فحشا شوند نمی تواند دارای ارکان پیشرفت و تعالی باشد.
 
به گفته وی؛ انسان فطرتا عفت و حجاب را دوست دارد، از نظر اسلام عفاف و حجاب یعنی حفظ کرامت زن، عامل آرامش و امنیت  و مولفه استحکام و ثبات کانون خانواده است.
 
حجت الاسلام دیلمی با اذعان بر اینکه دشمن با به ابتذال کشاندن بانوان به دنبال تخریب و خدشه به جایگاه آنان است، ابراز کرد: امروز دشمن برای تخریب کانون مقدس خانواده و جلوگیری از تعالی جامعه اسلامی تلاش می کند ابتدا با دو قطبی سازی بین مردم شکاف ایجاد کرده و با ایجاد گره های ذهنی صفوف همبستگی و وحدت جامعه را مورد تخریب قرار دهد تا در کانون مقدس خانواده افراد صالحی نتوانند تربیت شوند.
 
وی ادامه داد: جهان غرب برای رسیدن به اهداف شیطانی خود با ترویج فحشا، بدحجابی، بی بندباری و خدشه به جایگاه و منزلت زن بزرگترین خیانت را به بشریت و کانون خانواده ها کرده است.
 
به گفته وی؛ نگاه غرب به زن نگاه ابزاری، شهوانی و شیطانی است، نابودی کانون خانواده و ایستادگی در مقابل فطرت انسانی و عفت عمومی دستاورد فرهنگ منحط غربی است.
 
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به اجرای طرح نور در کشور، اظهار کرد: نیروهای خدوم انتظامی  در بسترسازی طرح نور در جامعه و ترویج تذکر لسانی موفق بوده اند.
 
وی افزود: مردم نیز از طرح نور بسیار استقبال کرده اند و با حضور حداکثری خودشان در سنگر دفاع از ارزش ها، قداست ها و فضیلت ها می توانند یاریگر نیروهای انتظامی باشند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • راه اندازی دفتر تجاری اتاق بازرگانی قزوین در اقلیم کردستان عراق
  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن افراد مستعد در کرمانشاه
  • همایش مشترک رادیو تهران برای پیدا کردن  افراد مستعد در کرمانشاه
  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت