Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@01:09:02 GMT

شبکه های گسترده آبی در زیر زمین میدان نقش جهان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۲۱۱۰

شبکه های گسترده آبی در زیر زمین میدان نقش جهان

آثار تاریخی زبان زنده ای از دوره خود هستند از درون آن ها می توان دریافت که گذشتگان چگونه زیسته اند و برای زندگی چه راهکارهایی داشته اند؟ آبراهه ها نیز یکی از مسیر هایی است که گذشتگان طراحی و از خود به جا گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان: کشف آبراهه جدید در مسجد امام اصفهان نشان می دهد که در زیرزمین این مسجد، تاریخی وجود دارد که با بررسی و باستان شناسی راه های آب این مسجد شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

»علی شجاعی اصفهانی» در گفت و گویی اظهار کرد: آشکار شدن شواهدی از مسیر آب که اخیراً در بخش جنوبی میدان نقش جهان و محدوده سرویس بهداشتی مسجد امام به دست آمد، بخشی از مسیرهای انتقال آب یا فاضلابی است.

 

این عضو گروه باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهان، ادامه داد: این موضوع در چند سال پیش نیز به صورت اتفاقی و در بخش دیگری از میدان دیده شد و همگی نشان از آن دارد که با شبکه گسترده ای از چنین ساختارهایی مواجه هستیم. کانال‌هایی که در ابعاد و بخش‌های مختلف میدان نقش جهان و دولت‌خانه صفوی امکان وجود آن هست.

 

وی افزود: اهمیت مجموعه نقش‌جهان و دولت‌خانه صفوی و جمعیت کثیری که برای امور مختلف با آن مرتبط بوده‌اند در کنار شأن بالای این مکان لزوم چنین تاسیساتی در زیرزمین را نشان می‌دهد که تا کنون شواهد آن تنها به صورت اتفاقی به دست آمده است. با انجام مطالعات باستان‌شناسی میتوان در کنار فهم بهتر عملکرد مجموعه میدان، جنبه‌های دیگری از زیبایی‌های آن را به گردشگران عرضه کرد. موضوعی که در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان قرار دارد.

 

منبع: ایمنا

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عزاداری محرم محرم شیرخوارگان حسینی مسجد همایش شیرخوارگان حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس کانون های مساجد حضرت علی اصغر ع میدان نقش جهان مسجد امام اصفهان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۲۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که سفر اخیر دیپلمات‌ها و هیأت‌های خارجی به کابل نشان‌دهنده‌ آن است که این گروه به سطح گسترده پذیرفته‌ شده و منزوی نیست.

مجاهد در پیامی در ایکس نوشته است که در این اواخر کابل شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی است.

او افزوده است که از این میان، دیدار معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیأت همراه‌اش و همچنین دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقام‌های طالبان قابل توجه است.

سخنگوی طالبان گفته است: «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش در حال خراب‌شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، این همه نادرست ثابت شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های محلی و بین‌المللی
  • هر جا نامی هست، داستانی دارد