عوامل اصلی شکلگیری واقعه عاشورای سال 61 هجری قمری
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۴۲۱۲
به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجتالاسلام محسن قرائتی شنبه شب در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام کرمان با طرح این پرسش که عواملی که کربلا را بهوجود آورد چه بود؟ و تفسیر آیه ۱۵۵ سوره بقره اظهار داشت: چرا خداوند امتحان میکند وقتی میداند ما چهکاره هستیم؟ ابزار امتحان الهی چیست؟ مردم در این امتحانات چند دستهاند و چه کنیم که رفوزه نشویم؟
رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه میفرماید؛ حتما حتما خدا شما را امتحان میکند و سپس میگوید کمی شما را میترساند نه آنقدر که سکته کنید، شما را کمی میترساند و با ترس و گرسنگی و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ابزار امتحان را در این آیه تلخی دانست و بیان کرد: گاهی این امتحان با شیرینی یعنی پست، مقام و فرزند خوب و... است و خداوند میفرماید؛ «اگر گرفتند سکته نکنید، اگر دادند بدمستی نکنید، اگر اینطور بودید زندگیها آرام میشود».
قرائتی در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند امتحان میکند؟ افزود: چون اجر و پاداش بر دانستن خدا نیست و بر تلاش ما است، انسان ممکن است در یک امتحان دستش پاک باشد اما در امتحانی دیگر ببازد.
وی با اشاره به دو نوع بشارت در قرآن کریم عنوان کرد: صابرین کسانی هستند که میگویند «انا لله و انا الیه راجعون»، حضرت ابراهیم (ع) پنج امتحان را رد کرد و وقتی همه امتحاناش خوب شد رهبر شد.
مفسر قرآن کریم در چرایی وقوع ماجرای کربلا گفت: این ماجرا برای ما هم پیش میآید و علت آن هم پیمانشکنی بود، انسانی که پیمان بشکند راه خلاف برایش باز میشود و او را بدعاقبت میکند.
قرائتی با بیان اینکه بر اساس روایات هر کسی که دو روزش مثل هم باشد، خسارت است، گفت: پیمانشکنی و لقمه حرام انسان را فاجر و بعد کافر میکند و لقمه حرام روی نسل و رشد و نمو تاثیر گذاشته و برکت را میگیرد.
وی با بیان اینکه سنگدلی عامل دیگر حادثه کربلا بود و خداوند به دلیل گناهانشان بر دلشان مهر زده بود، اظهار کرد: دعای واجب «اهدناالصراط المستقیم» برای این است که انسان خط را گم نکند.
مفسر قرآن کریم به فرقه واقفیه یعنی «هفت امامیها» اشاره و خاطرنشان کرد: در انقلاب هم واقفیه داریم و هستند کسانی که امام را قبول دارند اما نسبت به رهبری سنگین هستند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رشد قرآن کریم کربلا محسن قرائتی مسجد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۴۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ ویژگی منحصربهفرد در کتابهای تاریخ شفاهی
کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناداز تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمعبندی میتوان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاشهایی است که با بهرهگیری از فنون و ابزارهای خاص خود به جمعآوری و حفظ دادههای حاصل از تجارب شخصی افراد و گروههای اجتماعی میپردازد. این دادههای تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفتهشده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبهشونده و مصاحبهگر پرسا در یک گفتوگوی طرفینی حاصل میگردد؛ بنابراین تاریخ شفاهی، تکنیک، روش و شیوهای است که با استفاده از ابزاری چون ضبطصوت و دوربین فیلمبرداری (صوتوتصویر) خاطرات، مشاهدات و مسموعات عامل هدایتکننده، مجری و نقشآفرین یا شاهد و حاضر یک صحنه، رویداد و واقعه تاریخی را در قالب کلام و سخن (گفت) ثبت و ضبط مینماید.
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نهچندان دوراست که تلاش میکند با روشهای دقیق علمی تمام رویدادهای مختلف و جنبههای وقایع دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دستیافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیکسو با واقعهای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف، توضیح، تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاعمقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساساتوعواطففردیوجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمیناساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگیمنحصربهفرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام میرسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقشآفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیمقرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصفناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهیشان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بیبدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم میکند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفتوگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار میشود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ شأن افراد و سازمانها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفهای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی بهخوبی میدانند که رعایت پروتکلهای مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفهای و الزامآور است.
یادآوری چند نکته:
۱- مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آمادهسازی برای انتشار است، که امروز به گنجینهای گرانبها و کمنظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.
۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفهای و با بهرهگیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام میشود و در مرحله گفتوگو هیچ موضوعی از قلم نمیافتد.
۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربهفرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.
۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذیقیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیقترین مجموعههای تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.
۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشتهای حاشیهدار برای دیدهشدن روی نیاورند.