Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «معجزه عاشورا» شامل درس‌گفتارهای دکتر حسین غفاری، استاد تمام گروه فلسفه دانشگاه تهران است که رویکردی متفاوت و نو را در بررسی نهضت عاشورا در برابر خواننده قرار می‌دهد.

در این کتاب به مباحث متنوعی درباره جوانب گوناگون حادثه عاشورا پرداخته شده است؛ معجزه بودن واقعه عاشورا به معنایی حقیقی و نه استعاری، تحلیل جامع نهضت عاشورا در مقام حرکتی فردی و عرفانی و در عین حال اجتماعی و انقلابی، تبیین مسئله دشوار «علم امام به حوادث آینده» و تحلیل رفتار ایشان بر این مبنا (که در ضمن آن از ماهیت «علم امام» و نسبت علم حضوری و حصولی با رفتار و تکالیف آدمی سخن رفته است)، مقایسه قربانی حضرت ابراهیم (ع) با فداکاری و جانبازی امام و تبیین مسئله گریه بر مصائب عاشورا و نقش آن در سلوک معنوی انسان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین بر اساس تحلیل ارائه شده از واقعه عاشورا و نقش و معنای عزاداری به آسیب‌شناسی مراسم عزاداری و ترسیم چارچوب صحیح برگزاری آن پرداخته شده است. در نهایت به‌عنوان «ختامه مسک» غزلی از عارف والامقام، حافظ، در توصیف واقعه عاشورا شرح داده شده است.

این کتاب از دوازده فصل (مجلس) تشکیل شده است که به جز مجلس نخست و پایانی آن، بقیه فصل‌ها از استقلال مباحث برخوردارند، طوری که در مجلس نخست با رویکردی پدیدارشناسانه و جدید، واقعه عاشورا معجزه‌ای انسانی در اثبات حقیقت متعالی نظام هستی قلمداد می‌شود و از این منظر، ضمن تحلیل عقلانی پدیده معجزه در تاریخ بشر، ویژگی‌های اصلی امور اعجازآور با قالب رفتاری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و اصحاب بزرگوارشان تطبیق می‌یابند و مجلس دوازدهم نیز تفسیر غزلی از حافظ است که انطباق آن با حادثه عاشورا به سبکی بدیع، شرح و ارائه شده است.

نویسنده در ۱۰ مجلس که حاوی مباحث متنوع، گسترده و تحلیلی است، تفسیرهای متضاد صاحب‌نظران گذشته و کنونی امت اسلامی را در تفسیر علل، اهداف و ماهیت نهضت عاشورا بیان می‌کند و با نارسا دانستن تفسیرهای یک‌جانبه (فردی و اجتماعی)، تفسیری جامع را براساس مبانی بنیادین انسان‌شناسی الهی و شیعی و مستند بر تحلیل‌های عمیق فلسفی، عرفانی و نیز اصول معارف قرآنی و وحیانی به مخاطب ارائه می‌دهد.

از جمله مباحث خواندنی کتاب، تحلیلی فلسفی بر مساله گریه و نقش آن در سیر معنوی و تعالی روحی انسان است که در مجالس مختلف از زوایای متفاوت به آن پرداخته شده است. همچنین بحث عمیق و گسترده‌ای درباره «علم امام» و شبهات و اشکالات ناشی از این بحث در تفسیر نهضت عاشورا ارائه می‌شود که در ضمن آن به‌طور خاص درباره نقش، معنا و کارکرد مسأله «علم حضوری» و تفاوت ماهوی و کارکردی آن با «علم حصولی» بحث شده است.

همچنین کتاب «معجزه عاشورا» در مجلسی مستقل، به بحث درباره مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) و نقش و اهمیت هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده این مجالس می‌پردازد و آسیب‌شناسی آن‌ها و امور ناشایسته داخل در این مجالس نیز بررسی می‌شوند.

کتاب «معجزه عاشورا» در هفته نخست ماه محرم سال ۱۳۹۲ در ۵۰۰ صفحه بنه همت انتشارات حکمت به بهای ۲۴,۰۰۰ تومان منتشر شد.

کد خبر 4713752

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین غفاری عاشورا کربلا انتشارات حکمت عاشورا امام حسین ع کربلا کنفرانس بین المللی ماه محرم معرفی کتاب امام موسی صدر فعالیت های قرآنی شبکه چهار سیما مراسم عزاداری رادیو گفتگو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی اسلامی نشست علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۸۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!

سروده‌ی رهبر معظم انقلاب که در آستانه‌ی عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی یک بیت از آن در جلسه‌ای توسط ایشان خوانده شد.

دریافت 14 MB

دیگر خبرها

  • تاکید نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری بر باشکوه برگزار کردن اجلاسیه شهدای استان
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • بررسی اندیشه های فلسفی شهید مطهری در برنامه رادیویی سوفیا
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!