تحقق آموزههای تربیتی دین در قالب جامعهسازی و تشکیلاتسازی
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۲۵۷۹
به گزارش ایکنا از خوزستان، حجتالاسلام سیدمنصور موسوی، مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز در «نشست تشکیلات ولایی مدیریت انقلابی» که ظهر امروز 18 شهریورماه در مسجد الغدیر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حادثه عاشورا یک مدل کوچک و در عین حال جامع از جامعه اسلامی و تشکیلات ولایی و مدیریت انقلابی و جهادی بود.
وی ادامه داد: متاسفانه دینشناسی ما تا به الان دینشناسی فردمحور بوده است؛ خیلی اندک در تاریخ هزارساله حوزه علمیه امثال امام راحل، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی و سیدحیدر آملی توانستند بُعد اجتماعی دین را برجسته کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
موسوی با تأکید براینکه باید اندیشه اجتماعی امام راحل و مقام معظم رهبری را مورد کنکاش قرار دهیم، افزود: آموزههای تربیتی دین در قالب جامعه سازی و تشکیلات سازی اتفاق میافتد؛ اگر تمدن غرب توانسته است بر دنیا چیرگی یابد از همین اکسیر استفاده کرده و فلسفه خود را در بستر اجتماع تولید کرده است یعنی به عبارت دیگر تمدن غرب نظام اجتماعی خود را برتری داده و لایه پنهان آن فلسفه و فکری است که این نظامات اجتماعی را تولید میکند.
مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز با اشاره به اینکه تفقه در دین باید با نگاه اجتماعی بازتولید شود، گفت: با مطالعه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» متوجه میشویم که مقام معظم رهبری به ما میگویند دولت اسلامی مقدم بر جامعه اسلامی است؛ وقتی میگویم دولت منظور قوه مجریه نیست بلکه همه ارکان مثل نهادهای مذهبی، شهرداریها، قوه قضاییه و هر کسی که مسئولیتی دارد را شامل میشود.
وی افزود: دغدغه اصلی مؤمنان باید مذهبی بودن تشکیلات اجتماعی و دولت اسلامی باشد. بزرگترین مظلومیت اهل بیت(ع) این است که قدرت تحلیل اجتماعی یارانشان اندک بود.
موسوی با تأکید بر اینکه ویژگیهای یاران امام زمان(عج) با یاران امام حسین(ع) قطعا متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: جانفشانی، ایثار، از خودگذشتگی و ... از ویژگیهایی است که برای یار امام زمان(عج) خوب است اما آنچه مهم و نیاز اصلی این است که یاران صاحب الزمان(عج) مدیریت ولایی و انقلابی را میدانند و در اوج کار تشکیلاتی و مدیریتی هستند؛ مدیریت در تراز توحیدی اباصالح المهدی(ع) ویژگی یاران امام زمان(عج) است.
مدیر مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز افزود: امام به انسانهای پاکدست، مدیر و کارآمد مثل، ابوالفضل العباس(ع)، حبیب بن مظاهر و مسلم نیاز دارد که بتوانند تشکیلات او را اداره کنند. از این بابت است که باید درسهای مدیریتی کربلا را مورد کنکاش قرار دهیم.
وی بزرگترین آفت جامعه ایمانی را عدم هماهنگی میان دغدغههای آن جامعه با مسائل و دغدغههای امام زمان دانست و گفت: «شبی که امام حسین(ع) فردای آن عازم عراق بود، محمدبن حنفیه به ایشان گفت که به این سفر نرو. از مکر کوفیان نسبت به برادر و پدرت خبر داری؛ میترسم که با تو نیز چنین کنند. امام حسین(ع) پاسخ گفت باید باید در اینباره فکر کنم؛ سحرگاه آن شب که امام تصمیم سفر به عراق را عملی ساخت، محمد گفت: وعده داده بودی که فکر کنی چرا بدین زودی عازم سفر شدی؟ امام(ع) فرمود: چون تو رفتی، جدم ـ پیامبر(ص) را در خواب دیدم. فرمودند : یا حسین اُخْرُجْ فإنّ اللهَ شاءَ أن یَراکَ قَتیلا ؛ ای حسین بیرون برو که خدا می خواهد تو را کشته ببیند. محمد حنفیه گفت: چرا زنان را با خود می بری ؟ حضرت فرمودند : إنَّ الله شاءَ أنْ یَراهُنَّ سَبایا ؛ خدا می خواهد ایشان را اسیر ببیند.»
موسوی ادامه داد: حرف حق همیشه یارانش کم هستند پس نترسید. بسیاری از اشکالاتی که در انقلاب اسلامی ایجاد شد به این دلیل بود که خوبان ما علم مدیریت را نداشتند و بالعکس. تا کی باید در دهه محرم بر سر خود بزنیم و وااماما و واغربتا بگوییم در حالی که امام حی و حاضر ما در غربت است. چرا امام حسین(ع) پس از شهادت حضرت عباس(ع) گفت: «الْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری» چون مدیرش را از دست داد.
مرکز فرهنگی عصر ظهور اهواز بزرگترین مشکل فراگیر میان قشر مذهبی و حزباللهی را ترس از نرسیدن به نتیجه عنوان کرد و توضیح داد: بسیاری از آنهایی که امام حسین(ع) را در کربلا همراهی نکرده و یا میانه راه تنها گذاشتند به دلیل ترس از به نتیجه نرسیدن حرکت امام بود.
وی با بیان اینکه در راه تکلیف گرایی، حوزه تکلیف و نتیجه گرایی ناشناخته مانده است، گفت: حتما انسان باید ناظر به نتیجه اقدام کند اما آنچه که باید برای او مهم باشد حوزه تکلیف است. توضیح آیه شریف «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها» این است که حوزه تکلیف انسان حوزه مقدمات است نه نتیجه و انسان در آماده کردن مقدمات رسیدن به یک نتیجه مطلوب مکلف است و مسئول نتیجه نیست؛ این نکته را از جهان بینی توحیدی آموختهایم. پس در اینجا باید گفت اگر امام حسین(ع) در حرکتش موفق میشد و میتوانست حکومت تشکیل دهد، سرنوشتی همچون حکومت امیرالمومنین(ع) داشت و دیگر ظرفیتی برای حماسه و عزاداری نبود.
موسوی اظهار کرد: مدیر با نگاه توحیدی هیچگاه از نرسیدن به نتیجه ناراحت نمیشود و هرگاه به نتیجه نرسید در آن خیر میبیند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۲۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد معاون استاندار از آپارتمانسازی در قم
معاون عمرانی استانداری قم گفت: معماری ایرانی اسلامی یک موضوع مهم است.سبک آپارتمانسازی آسیبهای مختلفی ازجمله مباحث اجتماعی به دنبال داشته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، مهدی متقیان ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایشهای رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: در کنار تمام تحریمهای جهانی، ولایت و مردم سبب شدهاند که بیش از 45 سال این کشور پایدار باشد.
وی با اشاره به اینکه هر جا مردم در صحنه بودند، جمهوری اسلامی به پیروزی رسیده است، افزود: نماد مردم و تبلور مردم در قانون اساسی شوراها هستند و شهرداران نیز نماد شوراها هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه مؤمنین کارهای خود را با مشورت انجام میدهند، عنوان کرد: نماد مشورت در جامعه اسلامی شوراها هستند که باید از این ظرفیت در پیشبرد اهداف استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه تشکیل شوراها سبب تحکیم پایه و قدرت جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: پایه و محور نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و هرچقدر مردم در صحنه باشند، تابآوری نظام افزایش پیدا خواهد کرد.
متقیان با بیان اینکه شوراهای اسلامی نقطه مقابل نظامهای استبدادی هستند، تصریح کرد: نظام اجتماعی کشورهایی که همچنان پادشاهی است هنوز به سمت مردم نرفته است.
وی حل مشکلات مردم در شوراها را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مردم هر بخش، روستا و شهر بهتر از هر مدیری نسبت به مشکلات آگاهی دارند و استفاده از این ظرفیت در مدیریت آن منطقه بسیار مؤثر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه اگر شوراهای شهری الگو باشند شوراهای دولتی نیز از آنها پیروی خواهند کرد، گفت: هر زمانی که شوراها همدل باشند، اقدامات پیش رفته است.
وی با اشاره به اینکه وضع عوارض سنگین مشارکت مردم در ساختوساز را کاهش میدهد، تصریح کرد: این اتفاق همچنین سبب افزایش تخلفات ساختوساز میشود.
متقیان با بیان اینکه معماری ایرانی اسلامی یک موضوع مهم است، اظهار داشت: سبک آپارتمانسازی آسیبهای مختلفی ازجمله مباحث اجتماعی به دنبال داشته است.
انتهای پیام/