Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@13:29:56 GMT

عزاداری سنتی عاشورا در گناوه برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۵۳۷۸

عزاداری سنتی عاشورا در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مردم مومن و ولایتمدار شهر گناوه در عاشورای حسینی و همپای مردم سراسر ایران اسلامی به یاد شهدای کربلا با حضور در مساجد، تکایا، هیت‌ها و مکان‌های عزاداری و با قرائت زیارت عاشورا و قرآن‌خوانی و با سینه‌زنی به شهدای کربلا اظهار ارادت کردند.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در آیین ویژه عاشورا در حسینیه بیت العباس گناوه با بیان وقایع عاشورا اظهار داشت: امام حسین (ع)  در شب عاشورا برای جنگ از دشمن مهلت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از علل مهلت خواستن شب عاشورا از دشمن این بود که با توجه به آمادگی و تسلیحات دشمن  در جنگ در شب عاشورا تمام افراد حتی زنان و کودکان در لشکر امام حسین (ع)  به شهادت می رسیدند و نام و هدف امام حسین و نهضت عاشورا برای همیشه در کربلا دفن می شود و هیچ کس پیام رسان خون شهدای کربلا بعد از این حادثه باقی نمی ماند و امام سجاد (ع) به عنوان امام بعدی شیعیان نیز کشته می شود و راه امامت ادامه نمی یافت و لذا امام حسین (ع) با اتخاذ این تصمیم دشمن را وادار کرد تا جنگ را به ظهر عاشورا بکشاند.

 امام جمعه گناوه گفت: از دلایل دیگر این مهلت خواستن جنگ در روز روشن با دشمن بود تا چهره این دشمنان برای همه جهانیان شناخته شود و مشخص باشد که چه کسانی با خاندان اهل بیت (ع) جنگیدند لذا انداختن زمان جنگ به روز چهره تک تک این افراد را مشخص کرد و امروز نام همه این جنایتکاران در تاریخ ثبت شده است.

وی بیان کرد: از دیگر دلایل این مهلت خواستن این بود که از آنجا که امام  مخزن و منبع هدایت است و این مهلت باعث می شود کسانی مانند حر بن یزید ریاحی که امکان بازگشتش  به سوی راه حق وجود دارد به این راه برگردد و نجات یابد .

امام جمعه گناوه گفت:شب عاشورا، شب عاشقان و عارفان است و حادثه عاشورا  دارای ابعاد مختلف است  که بعد عقلانی و عرفانی حادثه عاشورا باید نظاره شود.

وی گفت:امام حسین (ع) در شب عاشورا اصحاب خود را جمع کرد و پس از شکرگزاری چهار نعمت مادی و معنوی، در شب عاشورا فرمود که من اصحابی باوفاتر از اصحاب خود سراغ ندارم.

رکنی حسینی بیان کرد: اولین کسی که در شب عاشورا اعلام وفاداری کرد حضرت ابالفضل (ع) بود و بعد از ایشان بقیه اصحاب و یارانشان اعلام وفاداری کردند و تا آخرین لحظه در کنار امام خویش پابرجا و ثابت قدم ماندند.

در این اجتماع دسته‌جات عزاداری و هیئت‌های مذهبی از نقاط مختلف شهر گناوه در این مکان مقدس اجتماع کرده و به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختند و عزا و ماتم خاندان آل محمد (ص) را به سوگ نشستند.

در ادامه این مراسم با اجتماع هیئت های عزاداری  آیین های مداحی واجرای تعزیه در سوگ شهدای کربلا برپا شد.

بعد از ظهر  روز عاشورا  نیز حرکت دستجات عزاداری و هیئت های مذهبی از خیابان‌های اصلی شهر و بلوار امام خمینی، بلوار پاسداران و بلوار امام حسین علیه السلام   شروع می شود و  تجمع بزرگ عاشورائیان به رسم و سنت هر سال در محل امامزاده سلیمان بن علی (ع) در ساعت ۱۸ انجام خواهد شد.

کد خبر 4715206

منبع: مهر

کلیدواژه: گناوه ماه محرم ماه محرم بوشهر قزوین شیراز هفته دولت ایلام مراسم عزاداری گرگان شهرکرد خرم آباد اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه استانداری سمنان ماه محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی عصر دوشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) گناوه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات این مدرسه با تسلیت پیشاپیش ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا در راستای مکتب امام صادق (ع) گام برداریم و وظیفه سنگینی که در این مقطع حساس تاریخی بر عهده ما به عنوان مشعل داران هدایت جامعه قرار دارد به نحو شایسته انجام دهیم.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه امروز وظیفه همه ما به عنوان طلاب و حوزویان معرفی بیشتر امام صادق (ع) به جامعه است، افزود: دین اسلام مدیون زحمات و تلاش های علمی امام صادق (ع) و حوزه علمیه آن امام همام است که هزاران شاگرد و راوی پرورش داد و یک دانشگاه فرهنگی را ایجاد کردند.

امام جمعه گناوه افزود: امروز در تاریخ انقلاب اسلامی روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و شهدای بسیاری از جمله شهید مهدوی و شهدای والامقامی در راه حفظ این آب و خاک جان خود را فدا کردند که امروز عزت و اقتدار و امنیت ما مدیون ایثرگری ها، فداکاری ها و ازخودگذشتگی های این شهیدان است.

وی با اشاره به هفته گرامیداشت مقام معلم و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری افزود: استاد شهید مرتضی مطهری عالم و فیلسوف که از زمان خود جلوتر بود و سرانجام در اثر جهل مردم و گروه فرقان در سال ۵۸ به درجه رفیع شهادت نائل شد.

امام جعه گناوه یادآور شد: استاد شهید مطهری اسلام شناس، جریات شناس، زمان شناس و دشمن شناس بود و آثار این شهید والامقام برای نسل جوان راهگشا است.

حجت الاسلام رکنی حسینی با بیان اینکه امام خمینی (ره) به مطالعه آثار ارزشمند شهید مطهری توصیه فرموده و بر آنها صحه گذاشته اند، گفت: شهید مطهری از زمان خود قرن ها جلوتر بوده است و کتاب هایی نوشته که امروز پاسخ بسیاری از سوالات جوانان در این کتاب ها وجود دارد.

وی گفت: نسل جوانان باید با آثار و کتب شهید مطهری آشنا شود و این آثار بیشتر در جامعه و برای جوانان معرفی شود.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه هدف انبیا و کتب الهی هدایت و راهنمایی بشر بوده است، بیان کرد: ما هم باید سعی کنیم بر حسب وظیفه ای که بر عهده داریم در این زمینه گام های موثری برداریم.

وی با تقدیر از زحمات و تلاش های بی شائبه مدیریت پیشین حوزه علمیه الزهرا (س) و آرزوی توفیق برای مدیریت جدید این حوزه، افزود: مدرسه علمیه دارای خیرات و برکات فراوان است و نمونه بارز آن را در دوران شیوع کرونا شاهد بودیم و امروز نیز این حوزه در برنامه های مهم از جمله طرح مهم نور در کنار نیروی انتظامی ایفا نقش می کند.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه امروز حضور طلاب در همه عرصه ها، بسیار ارزشمند، پررنگ و پرمعنا است، گفت: وظیفه امرور ما حوزویان در امر فرهنگی بسیار سنگین است و اگر ما منفعلانه حرکت کنیم دشمن از این فرصت سوء استفاده خواهد کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بوده و اقتصاد و سیاست ذیل فرهنگ است لذا وظیفه ما در عرصه فرهنگ جامعه بسیار مهم و حساس است.

حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: بیش از هزار سال از عمر حوزه های علمیه تشیع می گذرد و این حوزه ها منشا خیرات و برکات زیادی در جامعه بوده اند.

وی با بیان اینکه باید معنویات را در بین خود بیشتر کنیم، گفت: اگر بتوانیم دو بال علم و عمل را در بین خود برجسته تر کنیم قطعاً با توفیق الهی وظیفه سنگین خود را به نحو احسن انجام خواهیم داد.

کد خبر 6092550

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود