سختی زندگی انسان وقتی می فهمد دیگر رفتنی در کار نیست/ درس چگونه زیستن در مکتب حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۷۸۲
به گزارش ایکنا؛ رسول رسولیپور، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی؛ در ادامه سلسله نشستهای «عاشورا و امروز ما» که به مدت هفت شب در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجاتاللهی برگزار میشود با موضوع «عاشورا الگوی چگونه زیستن» به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن قرائت سخنرانی امام حسین(ع) در آغاز مسیر حرکت به سمت مکه، گفت: امام حسین(ع) در آغاز حرکت از مدینه به سوی مکه وضعیت، مسیر و هدف حرکتشان را اعلام میکنند و با اشاره به اینکه مرگ برای فرزندان آدم حتمی و قطعی است میزان اشتیاقشان برای پیوستن به جد و پدر بزروگوارشان را توصیف میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: امام حسین(ع) میفرمایند: من میبینم که استخوانهایم بین گرگانی قطعه قطعه شده و شکمهای تهی پر میشود و مَشکهای خالی پر میشود و هیچ رهایی و فراری از آنچه مقدر شده نیست. رضای خدا رضای ما اهل بیت است و ما بر بلا و ابتلای به آن صبر میکنیم و خداوند به ما اجر صابران عطا خواهد کرد. پاره تن حضرت رسول از او جدا نیست و ما به دیدار حضرت رسول میرویم. اگر کسی حاضر است که خونش را بدهد و جانش را ببخشد و آماده است برای دیدار با خداوند پس با ما راهی شود.
عاشورا لحظهای از زندگی و دعوت انسانها به حیات است
این استاد فلسفه کشورمان ضمن تشریح این مسئله که جملات و عبارات زیادی در طول تاریخ در مورد امام حسین(ع) گفته شده و این باور را ایجاد کرده که امام حسین(ع) امام مرگ و الگوی رفتن است نه ماندن و زیستن، گفت: به باور من همه انبیاء و اولیای الهی به ویژه امام حسین(ع) امام حیات و زندگی هستند و عاشورا صحنهای نه برای دعوت به رفتن و مردن بلکه صحنهای از زندگی است که حضرت از لحظه لحظه این واقعه برای ادامه حیات و دعوت انسانها به حیات کمک می گیرد.
رسولی پور ادامه داد: امام حسین(ع) روز عاشورا در خطبهای در مقابل لشکریان عمر سعد چنین گفت: «این خوانده شده (عبیدالله) فرزند خوانده شده (زیاد بن ابیه) مرا بین دو امر نگاه داشته: شمشیر کشیدن، و یا ذلت و خواری «هیهات منّا الذلّة؛ محال است تَن به ذلّت دهیم» و این سخن نشان میدهد که حضرت در مقامی واقع شده که یا باید مرگ را بپذیرد یا ذلت را که این دوگانه مرگ یا ذلت به جبر بر ایشان تحمیل شده است. به دلیل آمیختگی دین با پیامهای اخرتی و مرگ آگاهی، شاید اینگونه به ذهن ما رسیده که ادیان برای آماده کردن ما برای مرگ آمدهاند یا ادیان دارویی هستند برای پذیرفتن سختی مرگ. اما آیا اساساً انسان آمده است که بماند یا بمیرد؟ انبیاء مشوقان ما به درست زیستن هستند یا فراهم کننده نوشدارویی برای راحت مردن؟
این استاد فلسفه افزود: از شجاعت امام حسین(ع) در رفتن گفته شده اما من میخواهم از شجاعت ایشان در ماندن سخن بگویم. در جامعه کنونی علیرغم ترس از مرگ اصطلاح مرگ یک بار شیون هم یکبار مطرح شده که گویی مرگ میتواند نوعی رهایی باشد. فیلسوفان اگزیستانسیالیست معتقدند انسان به ویژه انسان امروز با سه نوع اضطراب مرگ، بیمعنایی، شک و تردید مواجهه است و افرادی که بتوانند از پس از این اضطرابها بر بیایند کماند.
وی ادامه داد: فیلسوفان رواقی که در دوره بعد از اوج فلسفه یونان و بعد از افلاطون و ارسطو مکتب قابل اعتنایی دارند نیز بیان میکنند که انسانهایی که حاکم بر زیستن هستند و میتوانند بر اضطراب مرگ، گناه، شک، بیمعنایی و ... غلبه کنند اجازه دارند خودکشی کنند. برای این گروه استقبال از مرگ توسط انسانهای ضعیف قابل قبول نیست بلکه انسانهای شجاعی که خود را برای مرگ آماده میکنند و کارشان به این معنی نیست که از پس مشکلات بر نمیآیند و ناچارند به مرگ تن دهند، میتوانند به سوی مرگ بروند.
انتخاب امام حسین (ع) دعوت به زندگی است
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: زیستن هزینه دارد زندگی سخت است و شجاعتی برای زیستن نیاز است که غالب ما نداریم. مواجه شدن با صحنههای بزرگ شجاعت میخواهد. اما انتخاب امام حسین(ع) برای رفتن نه انتخاب مرگ به جای زیستن بلکه دعوت به زندگی و زیستن است البته حضرت جای جای صحبتهایشان تأکید میکنند که زیستن نه در هر شرایطی، با هر کسی و به هر نوعی.
وی به واجب الوجود شدن انسان پس از به دنیا آمدن اشاره و تشریح کرد: به محض اینکه انسان پا به هستی میگذارد ضرورت بودن را یدک میکشد و حتی مردن ما هم به معنی رفتن نیست بلکه انتقال به جهان دیگری است نه پایان کار. وقتی به عنوان انسان میفهمیم که واجب الوجود هستیم و دیگر عدم نخواهیم شد زندگی سخت میشود. اگر بدانیم پایان کوتاهی هست شاید راحتتر با آن کنار بیاییم اما اگر بر اساس آنچه فیلسوفان گفتهاند وقتی به این این دنیا آمدیم دیگر میمانیم و رفتنی در کار نیست باید برای ماندن برنامهریزی کنیم و نه اینکه سادهترین راه را انتخاب و به چگونه رفتن فکر کنیم.
رسولی پور ادامه داد: چگونه زیستن سخت است و ما باید از حسین(ع) درس زیستن بگیریم و از ایشان یاد بگیریم با چه اصول و قواعدی زندگی کنیم به چه چیزهایی در زندگی تن دهیم؛ اساس چگونه زیستن است نه چگونه مردن.
وی در پایان سخنان خود به سخنان امام حسین(ع) در هنگام شهادت که می فرمایند: «بسم الله وبالله ومن الله و الی الله وفی سبیل الله و علی ملة رسول الله، و توکلت علی الله، و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. اللهم انی اسلمت نفسی الیک، و وجهت وجهی الیک و فوضت امری الیک، ایاک اسال العافیة من کل سوء فی الدنیا و الآخرة؛ به نام خدا و به یاد خدا، از خداوند و به سوی او، و در راه او، بر آیین پیامبر او، و بر خداوند توکل کردم و نیرو و قدرتی جز به [اراده] خداوند بزرگ نیست. پروردگارا! جانم را به تو تسلیم کرده و چهره ام را به سوی تو گردانده و کارم را به تو واگذار نموده و از تو سلامتی از هر بدی در دنیا و آخرت را خواهانم» اشاره کرد و گفت: این جملات راضی بودن به مرگ را نشان میدهد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کُرسی آیندهپژوهی یونسکو به قزوین آمد
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) از تخصیص کرسی آیندهپژوهشی یونسکو به این دانشگاه برای نخستینبار در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسمزاده امروز -دوشنبه دهم اردیبهشت- در نشست با محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) اظهار کرد: در حوزههای پژوهشی و علمی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ٰره) رشد خوبی داشته و در آخرین رتبهبندی تایمز این دانشگاه رتبه سوم دانشگاههای جامع کشور و رتبه نهم دانشگاههای کل کشور را کسب کرده است.
وی افزود: در حوزه دانشگاههای قاره آسیا نیز دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ٰره) در رتبههای ۲۰۰ تا ۲۵۰ قرار دارد که رتبهبندی دقیق آن نیز به زودی اعلام خواهد شد و این رتبه در طول دوران فعالیت این دانشگاه کمنظیر بوده است.
نماینده عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان قزوین با بیان اینکه در حوزه بینالمللی رشد خوبی در جذب دانشجویان خارجی و تنوع رشتهها داشتیم، خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیتهای بینالمللی در اتحادیه مختلف علمی به ویژه شبکه آموزشی اروپایی اراسموس، کشورهای جاده ابریشم، اتحادیه خزر و اتحادیه کشورهای اسلامی فعال شدیم. برای نمونه بخش دانشجویی اتحادیه کشورهای خزر را به عهده گرفتیم.
قاسمزاده از تخصیص کرسی آیندهپژوهشی یونسکو به دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر دانشمند یکدرصدی (جزو یکدرصد دانشمندان برتر جهان) در این دانشگاه داریم که چند نفر از مدیران نیز جزو همین دانشمندان یکدرصدی هستند، همچنین در جایزه ملی ثریا در چهار رشته و حوزه جوایز به دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) رسید.
وی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه تحول پژوهشی و علمی در این دانشگاه ادامه داد: در حوزههای توسعه کشاورزی کمآببر، فلزات غیرکانی و شیشه، چشمه نور (شتابگرها)، ایرانشناسی، هوش مصنوعی و فنآوریهای نو مأموریتهای ملی ویژه به دانشگاه بینالمللی امامخمینی واگذار شده است.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) از کسب رتبه دوم کشوری توسط تیم رباتیک این دانشگاه خبر داد و گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰ رشته آموزشی و علمی جدید در این دانشگاه راهاندازی شده که عمده آنها در سطح ارشد و دکتری قرار دارند. رشتههای شتابگر ذرات و علم دادهها هم از رشتههای انحصاری دانشگاه به حساب میآیند.
قاسمزاده با اشاره به توانمندیهای دانشگاه جامع امامحسین (ع) اضافه کرد: دانشگاه امامحسین (ع) در رتبهبندی جایگاه دوم دانشگاههای کشور را به دست آورده که افتخار ارزشمندی برای دانشگاه امامحسین (ع) محسوب میشود که دانشگاه نمونه و تراز انقلاب اسلامی است.
وی با بیان اینکه دانشگاه امامحسین (ع) الگوی دانشگاههای حکمتبنیان به شمار میرود، گفت: بازدید از دانشگاه امامحسین (ع) و تماشای دستاوردهای این دانشگاه در دستور کار ما قرار دارد که یکی از اردوهای دیدنی راهیان پیشرفت ما خواهد بود.
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) اجرای طرح بانوی اسوه را از طرحهای فرهنگی مهم این دانشگاه دانست و تاکید کرد: این طرح برای نخستین بار در سه حوزه دانشجویی، کارمندی و استادی نخستینبار در دانشگاه ما طراحی و به وزارت علوم ابلاغ و در نهایت اجرا شد.
قاسمزاده ادامه داد: امسال هم برای نخستینبار از استادان بینالمللی برتر تقدیر میکنیم که در این برنامه استاد برتر حوزه بینالملل را معرفی میکنیم تا انگیزهای شود که اساتید با توجه به رسالت دانشگاه فعالیت داشته باشند.
وی از فعالیت ۴۰ استاد تمام در این دانشگاه خبر داد و گفت: در واقع ۱۸۰ نفر دانشیار داریم و بقیه اساتید ما استاد تمام به حساب میآیند. پیش از دولت سیزدهم ۱۳ مربی داشتیم که تعداد آنها به چهار نفر کاهش یافته است.
کد خبر 749049