Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@01:44:21 GMT

تخت روانچی:آمریکا چاره‌ای جز خروج از افغانستان ندارد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۹۷۷۲

تخت روانچی:آمریکا چاره‌ای جز خروج از افغانستان ندارد

مجید تخت روانچی روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت در افغانستان برگزار شد، افزود: افغانستان در حال عبور از یک نقطه بحرانی است و روندهای نگران کننده‌ای در حوزه های سیاسی و امنیتی آن وجود دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌های بی شماری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موفق در 28 سپتامبر 2019 انجام می شود؛ در عین حال، تلاش‌هایی برای تضعیف این رویداد مهم هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و منصفانه می‌تواند نهادهای دموکراتیک این کشور را تقویت کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از این سازمان و جامعه جهانی خواست از برگزاری انتخابات افغانستان، طبق برنامه ریزی حمایت کنند و اضافه کرد: ایران همچنین از همه احزاب و گروه‌های سیاسی افغانستان و همچنین همه افغان‌های واجد شرایط رای دادن می‌خواهد تا به طور فعال در انتخابات شرکت کنند زیرا این امر برای بهبود شرایط امنیتی و اجتماعی- اقتصادی افغانستان ضروری است.

تخت روانچی تاکید کرد: شمار زیاد حوادث در حوزه امنیتی، همانطور که در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به آن اشاره شد، نشان می‌دهد که وضعیت امنیتی، متغیر است. افزایش حملات داعش باعث نگرانی شدید شده و نیاز به مبارزه جدی و قاطعانه را طلب می کند.

وی یادآور شد: بدیهی است که این مسایل، با کمک برخی از کشورها از جمله انتقال آنها از سوریه و عراق به افغانستان، توانایی تهاجمی داعش را افزایش داده اند.  بنابراین ، آن کشورها همچنان مسئول جنایات انجام شده توسط داعش هستند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تاکید کرد و گفت: همانطور که بارها و بارها بیان کردیم ، خروج مسئولانه و در محدوده زمانی مشخص همه نیروهای خارجی، خواست قوی ملی مردم افغانستان است. ما از دولت افغانستان و همه طرف‌های افغانستان می خواهیم که هوشیار باشند و از نزدیک با هم همکاری کنند تا با موفقیت بتوانند از اوضاع بحرانی فعلی امنیتی عبور کنند.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: هرگونه درگیری و برادرکشی به کسانی که مایل به دیدن افغانستان امن و پایدار نیستند ، کمک خواهد کرد. ما از همه طرف‌ها می خواهیم تا برای رسیدن به توافق آشتی ملی و آتش بس دائمی، حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند و از وخامت اوضاع امنیتی و هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنند.

وی تصریح کرد: نه افغانستان و نه منطقه ما، نمی توانند دور جدیدی از درگیری را تحمل کنند. صلح قویترین خواسته مردم افغانستان است و باید توسط همه گروه های افغانستان اجابت شود؛ به جای رویارویی، باید برای صلح همکاری کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: هر روند صلح باید با تسهیلگری سازمان ملل و تحت مدیریت و نظارت خود افغانها انجام شود. ما از بازیگران منطقه‌ای و بین المللی می‌خواهیم تا از چنین روند صلحی حمایت کنند و اجازه دهند آینده افغانستان به طور انحصاری توسط خود افغانها تعیین شود. دولت جمهوری اسلامی افغانستان باید در تمام تلاش‌های صلح، نقش اصلی را داشته باشد و هرگونه توافق صلح باید با مشارکت آن منعقد شود.

تخت روانچی با تاکید بر حفظ قانون اساسی افغانستان و نهادهای برآمده از آن، گفت: در صورت توافق برای اصلاح قانون اساسی ، باید طبق روال پیش بینی شده در خود قانون اساسی و زیر نظر دولت مشروع افغانستان انجام می شود.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری حق ندارد برای آینده افغانستان تصمیم بگیرد و هرگونه مذاکره صلح در غیاب دولت افغانستان و جناح های سیاسی آن کشور یا به شکلی یک جانبه ، اختصاصی و غیر شفاف، محکوم به شکست است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر تلاش های واقعی و بی‌طرفانه، اظهار کرد: ایران ضمن احترام به حاکمیت افغانستان و تاکید بر لزوم مالکیت و رهبری هرگونه روند صلح توسط مردم آن کشور، آماده است در یک ابتکار عمل منطقه ای به همراه کشورهای همسایه خود و همچنین دولت افغانستان و همه گروه ها، وارد شود تا با همه طرفین درگیری به منظور جلوگیری از خونریزی بیشتر و تسهیل نتیجه گیری از توافق پایدار رایزنی و مذاکره کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای امنیت سازمان ملل افغانستان مجید تخت روانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد که در ماه جاری میلادی به ۸۱۲ هزار نفر در افغانستان خدمات بهداشتی و درمانی ضروری ارائه کرده است. 

سازمان جهانی بهداشت با انتشار گزارش ماه جاری میلادی(فروردین-اردیبهشت) بیان کرد: این خدمات در ۹۳۳ مرکز بهداشت مستقر در سراسر افغانستان ارائه شده است.

این گزارش ضمن تاکید بر تعهد این سازمان نسبت به رسیدگی به نابرابری جنسیتی در زمینه ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی، اعلام کرد که ۴۴ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند. ۳۳ درصد دیگر را کودکان و سایر افراد آسیب پذیر تشکیل می‌دهند تا این سازمان نسبت به نادیده گرفته نشدن این جمعیت در معرض خطر اطمینان حاصل کند.

بر اساس این گزارش، در این بازه زمانی، عفونت‌های حاد تنفسی، مشکلات گوارشی و سرخک در میان مردم افغانستان بیشتر شایع بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است که ۳۴۱ کادر درمان در یک ماه اخیر در بخش‌های سلامت روان، حمایت روانی-اجتماعی، آموزش، مراقبت و درمان استاندارد خدمت رسانی کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کشته و زخمی شدن ۱۵۴ نفر در حملات داعش در افغانستان
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • هیچ فرصت سرمایه‌گذاری در شهر نباید از دست برود/ چاره‌ای جز مشارکت مردم در توسعه شهر نداریم
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • حضور ویرانگرِ آمریکا در افغانستان + فیلم
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان