Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@06:49:38 GMT

روایت دیلی‌بیست از طرح ماکرون برای حفظ برجام

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۱۸۵۲

روایت دیلی‌بیست از طرح ماکرون برای حفظ برجام

به گزارش فارس، نشریه آمریکایی دیلی‌بیست مدعی‌‌ است طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر راه‌اندازی خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تضمین شده با نفت ایران، شامل تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای در آینده است.

در شرایطی که پیش از این، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و از افراد نزدیک به وزیر خارجه آمریکا گفته بود که فرانسوی‌ها طرح ملموسی را به آمریکا ارائه نکرده‌اند و معافیتی برای فروش نفت ایران در کار نیست، دیلی‌بیست به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه ایالات متحده چندان با این طرح مخالف نبوده و در حال ارزیابی آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیلی‌بیست در توصیف طرح ماکرون می‌نویسد: «در برابر پول (اعتبار 15 میلیارد دلاری)، ایران باید به پایبندی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی که در سال 2015 منعقد شد (برجام) بازگردد. تهران همچنین باید با عدم تهدید امنیت خلیج فارس و عدم ممانعت از دریانوردی در این منطقه موافقت کند. در نهایت، تهران باید متعهد به گفت‌وگوهای منطقه‌ای خاورمیانه‌ای در آینده شود.»

منظور منابع دیلی‌بیست از بازگشت ایران به پایبندی به برجام، احتمالا لغو گام‌هایی است که ایران یک‌سال پس از خروج واشنگتن از برجام برداشته است. ایران تاکنون در سه گام برخی تعهدات هسته‌ای خود را بر اساس بندهای 26 و 36 برجام کاهش داده که آخرین آنها لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای بود.

تحقق طرح رئیس‌جمهور فرانسه در صورتی ممکن است که واشنگتن برای خط اعتباری مدنظر او «معافیت از تحریم» صادر کند. در اظهارات رسمی، تاکنون مقامات آمریکایی نسبت به صدور چنین معافیتی ابراز آمادگی نکرده‌اند.

دیلی‌بیست در ادامه ادعاهایش می‌نویسد: «منابع متعددی به دیلی‌بیست گفته‌اند که مقامات خارجی پیش‌بینی می‌کنند ترامپ یا با همکاری با طرح ماکرون موافقت می‌کند یا اینکه برخی تحریم‌ها علیه تهران را تسهیل می‌کند. در همین حال، ترامپ دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان مل مدنظر دارد.»

تکرار ادعای تمایل ترامپ به دیدار با رئیس‌جمهور ایران در شرایطی طی روزهای اخیر صورت گرفته که تهران تاکید دارد با چنین دیداری موافق نیست.

روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور فرانسه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر با رئیس‌جمهور ایران تلفنی گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این گفت‌وگو بار دیگر تاکید کرد که «از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.»

دیلی‌بیست توضیح بیشتری در خصوص آنچه لزوم تعهد ایران به گفت‌وگوهای منطقه‌ای ذیل طرح رئیس‌جمهور فرانسه خوانده، ارائه نکرده است. این نشریه همچنین می‌گوید سخنگویان وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید در خصوص آنچه منابع آن گفته‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

امانوئل ماکرون در شرایطی برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا تلاش می‌کند که فرانسه در گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به‌عنوان دارنده نقش پلیس بد شناخته شده بود. تحلیل‌گران، آینده طرح ماکرون و امکان موفقیت آن را مبهم ارزیابی می‌کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۱۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قصد خودکشی داشت!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» بایدن در این مصاحبه که عمدتا با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست جمهوری او برگزار شد درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «من می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم.»

به نقل از ایسنا بایدن در ادامه با گفتن اینکه فکر خودکشی نیز به سرش زده بود، گفت: «برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.»

او ادامه داد: «من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.»

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها گاف‌ها و رفتارهای غیرعادی و عجیب از او در برابر انظار عمومی سر زده و سلامت جسمی و روانی خود را زیر سوال برده در این مصاحبه مدعی شد کسانی که فکر خودکشی دارند را تشویق به روان درمانی می‌کند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

نشریه سان در این مطلب با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی ‌نوشت:«بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارها است. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900091

دیگر خبرها

  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد
  • درخواست بلینکن از رئیس جمهور چین درباره ایران
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است