Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@12:59:04 GMT

انواع سکته مغزی، سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۸۸۹۰۹

انواع سکته مغزی، سکته ایسکمیک و سکته هموراژیک

سکته مغزی سه نوع است که عبارتند از:

سکته ایسکمیک
سکته هموراژیک
حمله زودگذر ایسکمیک یا TIA

سکته ایسکمیک Ischemic stroke
ایسکمی به معنی کاهش اکسیژن بافت مغزی است که میتواند ناشی از ضعف در جریان خون مغزی باشد. ضعف و یا اختلال در جریان خون مغز به دو علت اصلی اتفاق می‌افتد که در ادامه توضیح خواهیم داد. عروقی که به مغز میروند مانند یک لوله وظیفه عبور خون را به عهده دارند، گاه یک عامل مزاحم راه عبور را میبندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر عامل مزاحم در همان عروق مغز تشکیل شده باشد به آن ترومبوز گفته میشود، عامل اصلی ایجاد ترومبوز، آترواسکلروز یا تصلب شرایین است. در این حالت رسوب چربی و تشکیل پلاک در جداره عروق ایجاد میشود، به همین علت رگ آنقدر تنگ میشود که جریان خون عبوری به سمت مغز بسیار کم شده که زمینه آسیب و مرگ سلول‌های مغزی را فراهم می‌آورد.


با کاهش جریان خون عبوری از رگ، خون و اکسیژن کمتری به بافت مغزی میرسد. در صورتیکه رسوب پلاک رگ را بصورت کامل مسدود کند، بافتی از مغز که از این رگ تغذیه میکند دچار مرگ سلولی یا انفارکتوس میشود.

عامل دیگر ایجاد ترومبوز بیماری داسی شکل شدن گلبول‌های قرمز است، داسی شکل شدن گلبول‌ها موجب چسبندگی آن‌ها بهم و لذا گیر کردن در عروق خونی میشود که خود زمینه را برای ترومبوز فراهم میکند.

تنگ شدن شریان‌ها علل دیگری همچون التهاب شریان نیز دارد در بیماری پلی آرتریت ندوزا Polyarteritis nodosa شریان دچار التهاب شده و شانس ایجاد ترومبوز را افزایش میدهد. پلی آرتریت ندوزا بیماری خود ایمنی است، که سیستم ایمنی به بافت‌های سالم بدن حمله میکند.

اگر لخته در جای دیگری مانند قلب یا عروق گردن تشکیل شود میتواند از جای خودش کنده شده و با جریان خون به عروق مغز آمده باشد، باز هم با ایجاد یک سد مانع خونرسانی به مغز میشود که به آن آمبولی گفته میشود و سکته مغزی ناشی از آن را سکته مغزی ایسکمی آمبولیک میگویند.

آمبولی معمولا با بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. پس از ایسکمی مغزی، مواد شیمیایی مختلفی ترشح میشود که انتشار آن‌ها باعث گسترش آسیب و مرگ سلول‌های مغزی در ناحیه‌ای دورتر از محل درگیری عروقی می‌شود.

تقریبا ۵۰ درصد سکته‌های مغزی در اثر انسداد عروق توسط ترومبوز است. در حدود ۲۵ درصد سکته‌ها آمبولیک هستند. اصلیترین عامل ایجاد آمبولی بهم ریختن ریتم ضربان قلب، مشکلات دریچه قلب و یا سکته قلبی.     منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سکته مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۸۸۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد

رامین نسیمی دوست در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با اهدای عضو دومین ایثارگر از استان اردبیل در سال جاری و اعزام پیکر ایشان به تهران شاهد روند روبه رشد اهدای عضو و فرهنگسازی این امر پسندیده در اردبیل هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زنده یاد گلی حمیدیان ۶۱ ساله اهل و ساکن شهرستان اردبیل به دنبال خونریزی مغزی در بخش ICU جراحی مغز و اعصاب بیمارستان فاطمی اردبیل بستری شده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: علیرغم مراقبت‌های درمانی و وجود علائم مرگ مغزی این بیمار و پس از تشخیص و تایید توسط متخصصین و کوردیناتورهای واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و با رضایت خانواده ایشان ساعت 4:30 روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه برای اهدای عضو به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران اعزام شد.

کد خبر 6094106

دیگر خبرها

  • بهت پزشکان داوطلب غزه از شدت جراحات در بیمارستان‌ها
  • بانوی ۶۱ ساله اردبیلی نجات بخش جان همنوعانش شد
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟