Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، استانداردسازی مجتمع‌ها و اماکن بین‌راهی بویژه واحدهای غذاخوری و رستوران هایی که در جاده‌ها مستقر هستند، موضوع مهمی است. به طوری که کارشناسان تغذیه و سلامتی معتقدند موادغذایی ارائه شده در اماکن بین‌راهی و جاده‌ها باید به مراتب درجه سلامت و بهداشت بالاتری نسبت به غذاهای ارائه شده در سایر نقاط شهری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اماکن بین راهی و تیرپارک‎ها عموما مجموعه‌هایی هستند که به منظور ارائه خدمات به رانندگان، مسافران و گردشگران در جاده‌های مواصلاتی شهرها یا استان‎ها تعریف و احداث شده‌اند و عموما دارای امکانات و خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه، جایگاه عرضه سوخت، پارکینگ و سایر خدمات رفاهی هستند.

به طور کلی احداث و راه‌اندازی اماکن بین‌راهی را می‌توان بر حسب معیارهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، بصری، گردشگری، بازرگانی، اقتصادی و زیست محیطی محل و مکان مدنظر تعریف و تشریح کرد.

رشد مجوز احداث مجتمع‌های بین‌راهی

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: بیش از ۳۰ مجتمع بین راهی در سطح استان فعالیت دارند که با نظر مثبت جهاد کشاورزی در واگذاری اراضی مورد نیاز، سعی بر افزایش این تعداد از واحدهای اقامتی، گردشگری و رفاهی بین راهی است.

فلاحی با اشاره به اینکه از ابتدای سال یک مورد مجوز راه‌اندازی و احداث مجتمع بین‌راهی در سطح استان از سوی میراث فرهنگی صادر شده است، اضافه کرد: مجتمع‌های بین‌راهی گردشگری و رفاهی استان اردبیل، بر حسب نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده درجه‌بندی می‌شوند که در این میان تنها ۲ مجتمع در ردیف مجتمع‌های درجه یک هستند.

او برخی مشکلات مجتمع‌های بین‌راهی را یادآور شد و بیان کرد: مشکلات اصلی مجتمع‌های بین‌راهی در واقع در خصوص تغییر کاربری است که در این راستا از سوی جهاد کشاورزی استان کمی سخت‌گیری می‌شود، که امید است با نظر مساعد این سازمان مشکلات خرد و کلان این حوزه نیز با هدف توسعه اشتغال و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به هم‌استانی‌ها و گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند، برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص برخورد با متخلفان گفت: با همکاری بازرسان مستقر در اداره کل بازدید هفتگی از مجتمع‌های بین‌راهی صورت می‌پذیرد.

فلاحی افزود: در این راستا تعداد ۱۰ بازرس و کارشناس در بازدید‌های دوره‌ای میراث فرهنگی در واحد‌های بین‌راهی گردشگری و رفاهی حضور می‌یابند.

او در پاسخ به سوال ما در رابطه با رعایت نرخ و موازین حقوقی گردشگران در این مجتمع‌های بین‌راهی اظهار کرد: همه مجتمع‌های بین‌راهی گردشگری موظف به رعایت نرخ مصوب و برخی موازین حقیقی و حقوقی هستند، که در صورت مشاهده هرگونه تخلف با خاطی به شدت برخورد می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در معرفی پروژه‌های شاخص بین‌راهی گردشگری و پذیرایی گفت: تمامی مجتمع‌ها و پروژه‌های مذکور و غیر مذکور، قابل اعتماد، مناسب برای اقامت محدود و دارای ویژگی‌های منحصر هستند.

لزوم استانداردسازی واحدهای غذاخوری

صامت صالحیان معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، در گفت‎وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گفت: طبق ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، واحدهایی که وظیفه و مسئولیت خرید و فروش و انتقال و عرضه بر عهده دارند، باید مقررات را رعایت کند. تخلف از این مقررات بهداشتی نظیر عدم رعایت بهداشت فردی، وضع ساختمانی و وسایل کار ممنوع است.

او با بیان اینکه تمامی این تخلفات در صورت رخداد مستوجب مجازات می‌باشد، افزود: مقررات بهداشتی مربوط به مراکز تهیه و تولید، نگهداری، توزیع، فروش و حمل و نقل مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و اماکن عمومی در آئین نامه اجرائی این ماده آمده است که تمامی صاحبان واحدهای مرتبط با موادغذایی و امور بهداشتی باید به آن توجه داشته باشند.

مدیر سلامت محیط و کار استان، از فعالیت سیستم پایش و نظارت بر اماکن در شهرستان‎های استان خبر داد و گفت: ما در تمامی شهرها بازرسان بهداشت محیط را داریم که وظایف آنها متناظر با مسئولیت استانی تعریف شده است، که علاوه بر آن در تمامی شهرهای استان واحد بهداشت و محیط و البته ‌مسئول بهداشت محیط و ستاد ویژه برای نظارت به چنین اموری داریم.

یک بازرس و ۴۰۰ امکنه !

صالحیان در رابطه با نحوه کار بازرسان در راستای پایش غذاخوری‌ها و اماکن آرایشی و بهداشتی تصریح کرد: هر بازرس بر اساس قانون ۲۵۰ تا ۳۰۰ امکنه باید تحت پوشش خود داشته باشد، اما به جهت کمبود نیروی بازرسی در اردبیل، به طور معمول هر بازرس منطقه ۳۰۰ تا ۴۰۰ امکنه را تحت نظر دارد، البته لازم به ذکر است که اماکن تحت نظر بازرسان، اماکنی است که در آن‌ها مواد غذایی تولید، توزیع و عرضه می‌گردد.

او ادامه داد: خوشبختانه طی سالهای گذشته نحوه کار بازرسان ما در حوزه سلامت محیط و کار به صورت الکترونیکی بوده و چک‌لیستها به صورت نسخه چاپی در اختیار بازرسان و صاحبان امکنه قرار می‌گرفت اما هم‌اکنون با درایت مسئولان این نوع و نحوه کار به کلی منسوخ شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: از دو سال گذشته پس از منسوخ شدن این شیوه کار، سامانه جامع بازرسی برای همکاران عزیز تعریف شده است، به طوری که هنگامی که بازرسان وارد امکنه ای می‌شوند، پس از وارد کردن کد بازرسی و کد امکنه، یک چک لیست الکترونیکی؛ که معمولا شامل بیش از ۱۰۰ آیتم پرسش می‌باشد در تبلت هر بازرس ظاهر شده و به این طریق سوالات مربوطه به صاحبان اماکن مطرح می‌گردد.

صالحیان بر دریافت کارت بهداشت از سوی صاحبان واحدهای پذیرایی بین راهی تاکید و بیان کرد: به طور کلی بازرسان ما وظیفه نظارت بر بهداشت فردی، بهداشت ابزار و بهداشت ساختمان دارند اما در این راستا نیاز است تا اماکن بین‌راهی قطعا و حتما با شرکت در کارگاه‌های مربوطه، کارت بهداشت خود را دریافت و در هر بار مراجعه بازرسان، آن را ارائه دهند.

او تصریح کرد: طی سالهای گذشته طرح تشدید جهت تسهیل بازرسی در اماکن تعریف شده است که در این طرح گشت صورت می‌پذیرد و اگر تخلفی بود، در سامانه ثبت می‌شود، که در کنار این مهم بازرسان ما بازدید سر زده در بعد از ظهر یا آخر وقت روز را به بازرسی در وقت معمول ترجیح می دهند که عموما این موارد به نتایج خوبی منجر می‌شود.

ثبت ۲۶۵ مورد بازدید از اماکن بین راهی

مدیر سلامت محیط و کار استان در خصوص تعداد بازرسی از اماکن و واحد‌های بین راهی گفت: طی ۵ ماهه نخست امسال در مجموع  ۲۶۵ مورد بازدید داشتیم و تعداد اقدام قانونی ۱۱۱ امکنه بین راهی بوده که از ۲۰ مورد اقدام قانونی صورت گرفته، دو مورد منجر به پلمب گردیده است.

صالحیان بیان کرد: تخلفات معمول به دو دسته بحرانی و غیربحرانی تقسیم بندی می شوند که در این میان یک سری شکایات معمولی است که همزمان مسئول شهرستان نیز بر این دسته نظارت دارد،‌ اما بحرانی به این صورت است که یا مسمومیت اتفاق افتاده باشد یا شکایت تلفنی گزارش داده شود.

او ادامه داد: در صورت گزارش وضعیت بحرانی قاضی شعبه یا کشیک ویژه بهداشت به همراه بازرس و نیروی انتظامی در محل حضور یافته و مورد را بررسی و نسبت به برطرف‌سازی آن اقدام می‌نمایند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص تشریح سامانه پاسخگویی سلامت یا پل ارتباطی "۱۹۰" و نحوه کارکرد آن گفت: به منظور ارتقای پاسخگویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و استان به مردم، اطلاع‌رسانی و آگاهی از نحوه ارائه خدمات سلامت، امکان دسترسی سریع متقاضیان به خدمات و اطلاعات مورد نیاز، هماهنگی بین مراکز متولی نظارت، سیاست‌گذاری و مدیریت و پاسخگویی خدمات، تهیه اطلاعات آماری جهت کمک به اتخاذ تصمیمات مدیریتی و برنامه‌ریزی آتی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات سلامت و مطالبات مردمی، مرکز پاسخگویی سلامت ۱۹۰ راه‌اندازی شد.

کیفی‌سازی خدمات ارائه شده به گردشگران

علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: در حال‌حاضر به طور حقیقی ۱۳ مورد مجتمع بین‌راهی، رفاهی و خدماتی در محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانه‌روزی فعال بوده که مابقی مجتمع‌ها به صورت تک شیفته فعالیت دارند.

رحمتی با اشاره به اینکه این مجتمع‌ها تحت نظارت و فعالیت بخش خصوصی هستند، اضافه کرد: از تمامی این مجتمع‌ها به صورت دوره‌ای و یا سرزده بازدید و کنترل صورت می‌گیرد، که در این راستا برخی دستگاه‌های اجرایی استان از قبیل تعزیرات، میراث فرهنگی و بهداشت با ما همکاری گسترده ای دارند.

او به برخی اقدامات ستاد سفر استان در رابطه با استقبال از مسافران در فصول گردشگری نیز اشاره و تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اردبیل در قالب کمیته حمل ‌و نقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان، اقدامات زیادی در طول نوروز و تابستان داشته که بررسی نوع فعالیت و کیفیت خدمات ارائه شده در مجتمع‌های بین‌راهی و راهدارخانه‌ها کوچک‌ترین این اقدامات است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ادامه داد: بیشتر مجتمع‌های بین راهی استان اردبیل شامل رستوران، جایگاه سوخت، نمازخانه، فروشگاه خدمات خودرویی، سرویس بهداشتی زنانه و مردانه، فضای سبز و غذاخوری می‌باشند، که هدف از ارتقای استاندارد در این اماکن، کیفی‌سازی خدمات ارائه شده به گردشگران و مسافران عزیز است.

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور ما، در صورت تامین شرایط لازم و زیرساخت‎ها مطابق با استانداردهای روز دنیا، حرف‌های زیادی برای گفتن در حوزه‌های بازرگانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد، لیکن پربار ساختن این صنعت مستلزم یک سری استانداردهای ریز و درشت بوده که عملیاتی کردن این مولفه‌ها هم نیاز به تعامل و همت مستمر دارد.

اما اینکه نقش مجتمع‌های بین‌راهی و اماکن رفاهی در جاده‌ها در این صنعت چیست و کجاست؛ باید گفت مجتمع‌های بین‌راهی و تیرپارکها عموما به عنوان یک اهرم در جذب گردشگران تلقی می‌شود؛ چرا که راحتی گردشگر در یک منطقه صرفا به نقاط داخل شهری و محل اقامت آن محدود نمی‌شود، چه بسا که نقش اساسی در آسایش و رضایت گردشگران را همین مجتمع‌های بین‌راهیِ استاندارد هم تامین می‌کنند.

امید است در راستای جلب رضایت حداکثری گردشگران در استان اردبیل نیز مسئولان ساعی و غیرساعی تمام تلاش خود را جهت تامین زیرساخت‎های گردشگری در جاده‌ها و استانداردسازی اماکن رفاهی این استان به کار گیرند.

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رستوران ها اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی در سطح استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حامد رضایی در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «سلام ساوالان» ضمن تبریک روز روانشناس اظهار کرد: شعار روز روانشناس سال‌جاری «امیدآفرینی با توسعه خدمات روانشناسی، مشاوره و مشارکت مردم» است و سازمان بهزیستی به عنوان متولی امر و ادارات کل بهزیستی استان‌ها و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها نیز به تبع این اداره، مسئولیت‌های ویژه‌ای در حوزه خدمات روانشناسی دارند و ما نیز سعی داریم تا با تلاش همکاران در این زمینه، بهترین خدمات را به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از خدمات ویژه بهزیستی، مشاوره رایگان، امن و محرمانه خط تلفنی ۱۴۸۰ است که همه مردم می‌توانند از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب از این خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های خانواده، تحصیلی، تربیت فرزند، اختلالات روانی، ازدواج، شغلی و کودک و نوجوان استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: در سطح استان بیش از ۷۰ مرکز روانشناسی و مشاوره، خدمات متفاوتی را به مردم ارائه می‌کنند و همگی سعی دارند تا آلام مرتبط با روح و روان انسان‌ها را کاهش دهند.

رضایی افزود: ما نیز سعی داریم تا آموزش‌هایی را مطابق با علم روز روانشناسی به روانشناسان و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارائه دهیم تا ضمن پیشرفت این حوزه، خدمات بهتر و تخصصی به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: از طرف بهزیستی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه به جهت استفاده از خدمات روانشناسی، یاری برگ ارائه می‌کنیم که به روانشناسان مربوطه تحویل داده می‌شود و هزینه جلسات مشاوره افراد تحت پوشش را بهزیستی متقبل می‌شویم.

رضایی گفت: همچنین در این زمینه دغدغه مهمی که در دولت سیزدهم پیگیر آن هستیم، تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی است تا عموم مردم بتوانند به راحتی از این خدمات استفاده کنند.

کد خبر 748819

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • ترویج استفاده از توقفگاه‌ها و مجتمع‌های بین راهی مورد توجه قرار گیرد
  • ارائه خدمات پزشکی رایگان در منطقه محروم بارز و شوارز
  • ایده برای طراحی سایت شرکتی
  • لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا
  • لزوم ارائه برنامه از سمت شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال