Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-09@03:25:53 GMT

آئین محلی پخت رب گوجه در ارومیه +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۹۶۲۳۵

آئین محلی پخت رب گوجه در ارومیه +تصاویر

شیوه پختن رب گوجه‌فرنگی در ارومیه سلسله مراتبی دارد و از مرسومات است،گوجه‌های قرمز و لاله گونه این شهر از طعم و لذت خاصی برخوردار بوده و از اواسط شهریور تا اواخر مهر در اکثر خانه‌های آن عطر و بوی مراسم رب پزان به مشام می‌رسد. ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، سالیان سال است که برخی از خانواده‌ها سعی می‌کنند میزان استفاده از محصولات کارخانه‌ای را در برنامه غذایی خود کاهش دهند؛ به همین دلیل به محصولات خانگی روی می‌آورند تهیه رب خانگی نمونه بارز این تغییر رویکردهاست که در جای‌جای ایران زمین به وفور مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از محصولات خانگی در ارتقای سلامت افراد تأثیر به سزایی دارد چرا که مصرف محصولات تازه و ارگانیک خاصیت بیشتری نسبت به محصولات تولید کارخانجات دارند به شرط اینکه افراد از سلامت و بهداشت این محصولات خانگی  مطمئن باشند.

گوجه‌فرنگی برای سلامتی انسان فواید بسیاری دارد که می‌توان به کنترل قند خون، پیشگیری از آسیب به DNA بدن، مقابله با علائم زودرس پیری، تقویت موها، حفظ سلامت استخوان‌ها، شاداب سازی پوست، مقابله با سرطان و تقویت بینایی اشاره کرد.

تهیه رب در منزل جزء کارهای سالیانه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است که معمولاً در پایان فصل تابستان که گوجه فرنگی کاملاً رسیده و ارزان قیمت‌تر می‌شود انجام می‌گیرد و گاها چند خانواده با کمک یکدیگر به صورت شریکی این کار را در یک محل انجام می‌دهند.

این روزها دلایل زیادی برای تهیه رب گوجه فرنگی در خانه وجود دارد، قیمت بالای رب کیفیت پایین و حتی گاهی کمیاب شدنش در بازار می‌تواند دلیلی بر این باشد که خودمان در خانه برای تهیه‌اش دست به کار شویم.

هرچند با ورود رب‌های کارخانه‌ای و سبک زندگی صنعتی این مسئله بسیار کمرنگ شده است اما هنوز هم افراد بسیاری در روستاها و شهرها به پخت این چاشنی لذیذ که عامل جمع شدن خانواده در کنار یکدیگر است و فواید سلامتی بسیاری دارد می‌پردازند.

                           

در میان محصولات کشاورزی آذربایجان غربی مرغوبیت گوجه فرنگی آن به ویژه گوجه فرنگی شهر ارومیه زبانزد است و از اقصی نقاط کشور مشتریان خاص خود را دارد  و حتی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

این روزها مردم ارومیه با برداشت و خرید گوجه‌فرنگی آن هارا تبدیل به رب می‌کنند این فرآورده ارگانیک حاصل زحمت و هنر زنان و مردان این دیار است که کمک شایانی به اقتصاد و سلامت خانواده می‌کند.

مردم ارومیه به تهیه رب خانگی بیشتر از خرید نوع صنعتی آن اعتقاد دارند و تفاوت‌های بسیاری را از حیث کیفیت، رنگ و  بو بینشان قائل‌اند،آن‌ها رب را به روش کاملاً سنتی روی آتش زغال و در دیگ‌های ترجیحاً مسی می‌پزند، اکثر خانواده‌های ارومیه ای  گوجه هارا شریکی می‌خرند و بعد از برپایی اجاق  در باغ یا حیاط منزل رب را آماده و بین خود تقسیم می‌کنند.

خرید حمایتی گوجه فرنگی با نرخ مصوب 1150 تومان آغاز شدسازمان مرکزی تعاون روستایی مکلف به خرید حمایتی گوجه فرنگی شدصادرات رب گوجه فرنگی آزاد شد

مردم این دیار برای تهیه رب، گوجه‌ها را پس از شست و شو داخل ظرف له می‌کنند و پس از صاف کردن، آب حاصله را درون ظرف‌های مسی بزرگ معروف به دیگ که در زبان کوردی به آن به روش یا مه نجه ل  و در زبان ترکی تیان نامیده می شود ریخته و روی اجاق‌های گلی که زیر آن با هیزم روشن است، می‌پزند و آن را را برای مصرف سه فصل سال خود نگه می‌دارد.

 

 

گزارش از راضیه محمودپور

انتهای پیام/

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۹۶۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی

مصطفی دارایی نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر پیش‌بینی‌های قبلی، قیمت هرکیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی نسبت به هفته  قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

او قیمت کنونی هرکیلو گوجه فرنگی مرغوب در میدان مرکزی را ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان و گوجه فرنگی معمولی را ۱۰ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون بالای ۴ هزارتن گوجه فرنگی در شیراز کشت شده که براین اساس کمبودی در عرضه نداریم و تنها به سبب بارندگی  و تاخیر در برداشت، قیمت با نوساناتی در بازار روبرو می‌شود.

دارایی نژاد با بیان اینکه عرضه پیاز بندرعباس روبه اتمام است، افزود: هم اکنون پیاز دزفول بدست آمده است و برآورد می‌شود که بازار پیاز در ماه آینده به تعادل برسد.

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان قیمت کنونی هرکیلو پیاز دزفول را ۱۴ تا ۱۵ هزارتومان و پیاز بندرعباس را ۱۸ تا ۲۲ هزارتومان اعلام کرد و افزود: در بازار خرده فروشی با احتساب حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصد سود باید عرضه شود.

او با اشاره به علل نابسامانی بازار محصولات کشاورزی گفت: تا زمانیکه الگوی کشت به طور کامل اجرا نشود، نابسامانی‌ها در بازار ادامه دارد. به رغم گذشت ۳ سال از شعار اجرای مصوبه الگوی کشت، اما تاکنون ۳۰ درصد آن اجرا شده است.

دارایی نژاد ادامه داد:با اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت، برنامه ریزی تولید با احتساب مصرف داخل انجام می‌شود و از طرفی ۱ تا ۱.۵ میلیون تن محصول بیشتری به منظور برنامه ریزی صادرات باید تولید شود.

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان گفت: ایران به سبب اقلیم چهار فصل جزء معدود کشور‌هایی است که می‌تواند صادرات داشته باشد، اما متاسفانه در برخی مواقع به سبب اتخاد تصمیمات خلق الساعه به بهانه تنظیم بازار، صادرات ممنوع می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ترشی پیاز و گوجه فرنگی خانگی با روشی ساده و فوری
  • طرز تهیه دمی گوجه به سبک ترکیه‌ای (فیلم)
  • ویدیو/ طرز تهیه ماهی دودی؛ چاشنی غذاهای محلی گیلان
  • کشت و برداشت ۱۵ کیلو گوجه فرنگی در گونی‌های پلاستیکی (فیلم)
  • اطلاعاتی مهم درباره غذاهای کنسروی
  • افرادی که آلرژی بهاری دارند چه غذاهایی بخورند؟
  • اجرای ۱۰۰ درصدی مصوبه الگوی کشت تنها راهکار تنظیم بازار میوه و صیفی
  • بازار سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی تامین است
  • طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی خوشمزه ؛ فوت و فن پختن دمی گوجه در کمترین زمان | با این ترفند سس گوجه فرنگی را خوشمزه کنید
  • آلرژی بهاری دارید؟ این مواد غذایی را بخورید