Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@23:21:51 GMT

ترامپ دنبال شو تلویزیونی است نه مذاکره

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۰۱۸۷۶

ترامپ دنبال شو تلویزیونی است نه مذاکره

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اقدام اخیر ترامپ مبنی بر اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد: بولتون علاوه بر تفکرات ضد ایرانی،  روابط خوبی با گروهک منافقین دارد و رفتن او برای ما خبر خوبی به حساب می آید.

او ادامه داد: بولتون همواره در نشست‌های  گروهک منافقین شرکت می کند، همچنین قبل از  اینکه به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شود، در  گردهمایی‌های منافقین اعلام کرد که ژانویه ۲۰۱۹ را در میدان آزادی جشن خواهند گرفت و  در همین راستا، چندی  بعد از ورود به کابینه ترامپ، ایالت متحده از برجام خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بولتون را یکی از اعضای تیم ب دانست که سهم به سزایی در افزایش و اعمال تحریم‌ها بر ایران داشته‌ است.

او در خصوص این گمانه زنی که اخراج بولتون از می تواند نشان دهنده رویکرد مثبت کاخ سفید برای مذاکره با کشورمان باشد، خاطرنشان کرد: نباید تصور کرد که اخراج بولتون از سمت مشاور امنیت ملی، گام مثبتی در جهت توافق با تهران خواهد بود، زیرا تا زمانی که اقدام عملی از سوی آمریکا در این زمینه انجام نشود، نمی‌توان روی حرف و تحلیل ها حساب کرد و تغییر در کابینه ترامپ را حرکت  موثری در جهت کاهش تنش‌ها در روابط میان تهران و واشنگتن دانست. در شرایط فعلی مسئله‌ مهم برای ایران، رفتار آمریکا است و اظهار نظر‌های تلطیف شده ترامپ یا جا به جایی‌ها در کابینه او هیچ اهمیتی ندارند.

ابوالفتح ادامه داد: اگر ایالات متحده در آینده نزدیک معافیت‌هایی را در خصوص صادرات نفت ایران یا کاهش تحریم ها در نظر بگیرد می‌توان گفت گام‌هایی را در جهت انجام مذاکرات و بهبود روابط برداشته است، در غیر اینصورت  اخراج بولتون به تنهایی  هیچ تاثیری در شرایط فعلی ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: به موازات برکناری بولتون دیگر مقامات دولت آمریکا، مانند استیو منوچین وزیر خزانه‌داری این کشور اعلام کرد که علاوه بر فشار حداکثری بر ایران، تحریم‌ها را افزایش خواهند داد.

او گفت: ترامپ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا دیدار با روحانی تاثیری بر روی کاهش تحریم‌ها خواهد داشت؟ گفته بود: (باید ببینم چه می‌شود؛ او در واقع با این جمله اعلام کرده است که این فرض را رد نکرده است.)، ولی تاکنون اقدامی در جهت بهبود روابط انجام نشده است تا زمانی که اتفاقی نیافتد بعید به نظر می‌رسد که دیداری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین آقای روحانی و ترامپ رخ دهد.

ابوالفتح در خصوص اقدامات ضد و نقیض ایالات متحده در قبال ایران از اضافه کردن تحریم‌های جدید به لیست تحریم‌ها علیه تهران تا به ظاهر تمایل  برای مذاکره با مقامات کشورمان گفت: اختلافات ترامپ با بولتون موضوعات متعددی را در برمی‌گیرد یکی از موارد اختلاف مربوط به ایران بوده مسئله طالبان، سوریه و کره شمالی هم مطرح بوده است مجموعه‌ای از این عوامل و موضوعات باعث شده تا ترامپ مشاور امنیت ملی خود را کنار بگذارد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: ترامپ حتی پیش از خروج از آمریکا از برجام نیز به کرات خواستار گفتگو با مقامات ارشد ایران بوده است منظور ترامپ از گفت وگو با ایران و برداشت ایران از مذاکرات متفاوت است. اینکه جدیدا ترامپ خواهان مذاکره با ایران شده ادامه همان سیاست‌های قبلی است رئیس جمهور آمریکا مذاکره را صرفا برای مذاکره می‌خواهد و به آن به عنوان یک موفقیت در میان شکست هایش در عرصه بین الملل نگاه می‌کند، ولی جمهوری اسلامی ایران مذاکره را برای نتیجه دنبال می‌کند.

او با اشاره بر این مطلب که به دلیل عدم نتیجه  در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی و  این موضوع که رایزنی‌ها هیچ  دستاوردی را برای پیونگ یانگ در پی نداشته است، اضافه کرد: این نکته موجب بدبینی ایران شده  تا جایی که بدون پیش شرط،  وارد توافق جدیدی با ایالات متحده  نشود و انجام هر گونه مذاکره را به تعلیق تحریم‌ها یا کاهش فشار حداکثری منوط کرده است. تا وقتی که تهران به خواسته‌های خود در این خصوص دست نیابد بعید است که آماده مذاکره جدیدی شود.

ابوالفتح در خصوص این مطلب که بولتون قربانی سیاست‌های ناموفق ترامپ شده است، افزود: وقتی سیاست‌های یک رئیس جمهور پیش نرود مبادرت به تغییر دستیار‌ها و مشاوران خود می‌کند. بولتون نیز اولین کسی نیست که از سوی ترامپ کنار گذاشته می‌شود پیش‌تر نیز دو نفر از سمت مشاور امنیت ملی، یک  نفر از سمت وزیر خارجه و  یک شخص هم  در وزارت دفاع از دولت دونالد ترامپ کنار گذاشته شده بودند.

بیشتر بخوانید: ظریف: با وجود بهترین دوست ترامپ در تیم ب، آمریکا به دشمن احتیاج ندارد

کارشناس  مسائل  آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: قطعا در صورت اختلاف بین ترامپ و کابینه اش ،  مشاوران او باید استعفا دهند یا عزل می شوند. از این جهت وقتی دیدگاه‌های بین رئیس جمهور آمریکا و دستیارانش همسو نباشد ادامه حضور آن فرد به سیاست هایشان لطمه می زند و طبیعی است که از  کاخ سفید گذاشته شود.

انتهای پیام/

حضور  بولتون در کابینه ترامپ، باعث لطمه زدن به سیاست‌های خارجی  ایالات متحده بود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۱۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند