Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه سراسر کشور امروز (شنبه ۲۳ شهریور) با حضور آیت الله نوری همدانی و طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، این مراسم با سخنرانی آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و حجت الاسلام رستم پور معاون حوزه علمیه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه کشور، حدود ۱۵۰ هزار نفر از طلاب و روحانیان در ۶۰۰ مدرسه علمیه سراسر کشور مشغول به تحصیل می‌شوند و 5 هزار نفر نیز به عنوان طلاب جدید الورود فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 

*درس اخلاق در حوزه ها دایر شود/لزوم دوری علما از زندگی اشرافی

آیت ‌الله «حسین نوری همدانی» در این مراسم گفت: دوران طلبگی دوران خاصی است که باید طلبه خود را برای انجام دستورات و وظایفی که دارد آماده کند.

 

مرجع تقلید جهان تشیع ادامه داد: هر چه در این دوران مسائل را بیشتر فراگرفته و آماده تر شوید، می توانید در آینده موفق تر و فعالیت شما بیشتر باشد.

 

وی با اشاره به جایگاه طلبه دینی گفت: طبق روایات، طلاب جایگاه ویژه ای نزد خداوند دارند و مهمترین اصل برای طلاب، اخلاص است که باید همواره به آن توجه داشته باشند.

 

آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه طلاب نیت خود را خالصانه کنند گفت: طلاب باید با نیت الهی و برای رضای خداوند وارد درس خواندن شوند و با همت بلند در راستای گسترش ذی طلبگی کوشیده و راه علمای دین مانند علامه حلی ها و شیخ مفید ها را ادامه دهند.

 

وی تاکید کرد: طلاب باید در کارها جدیت داشته باشند و بتوانند با موفقیت در کارها تلاش کرده و با نظم و فراگیری علوم در راستای توسعه علوم دینی بکوشند.

 

این مرجع تقلید گفت: طلبه حوزه علمیه باید تسلط کامل بر ادبیات فارسی و عربی داشته باشد و از طریق بیان و نگارش با مردم ارتباط برقرار گرفته و مسائل دینی را توسعه دهد.

 

آیت الله نوری همدانی با تاکید بر تهذیب نفس طلاب گفت: از نماز شب غافل نشوید و از سوی دیگر تهجد شبانه و سحر خیزی را در دستور کار قرار دهید که اثرات بسیاری به همراه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری دروس اخلاقی در حوزه گفت: باید این موضوع همواره مد نظر باشد، در گذشته این دروس برگزار می شد و همگان به درس اخلاق و موعظه نیاز داریم.

 

این مرجع تقلید گفت: طلاب باید دروس اساتید را نوشته و بدانند که این یادداشت ها در آینده برای آنها بی فایده نیست و می توانند از آنها استفاده های بسیاری کنند.

 

وی همچنین خطاب به علما گفت: علما باید توجه کنند که زندگی اشرافی نباید داشته باشند چرا که عالمی که گرایش زیاد به دنیا داشته باشد نمی توانند درد مردم را فهمیده و به درد مردم نمی خورد.

 

آیت الله نوری همدانی گفت: علما باید در کنار مردم و فقرا باشند و همواره به رفع مشکلات مردم بپردازند و طلاب نیز خدمتگزار مردم باشند و با تواضع و مهربانی با مردم برخورد کنند.

 

*مرید و مراد بازی در حوزه جایگاهی ندارد/کاهش تعطیلی های حوزه

آیت الله «علیرضا اعرافی» نیز به جایگاه مدرسه عالی فیضیه اشاره کرد و گفت: فیضیه پایگاه علم و جهاد و اجتهاد است و در این مدرسه بزرگان حوزه تحصیل کرده اند.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ابراز داشت: حوزه رسالت های بسیاری دارد و زمانی به رسالت های خود دست می یابد که ناظر به همه ساحت ها بوده و توجه کند.

 

وی تاکید کرد: حوزه زمانی رسالت خود را به درستی ایفا خواهد کرد که به تحصیل و دانش اندوزی بپردازد و هیچ چیزی بهانه ای برای کاستن دانش اندوزی و اهتمام نسبت به فراگیری و عمق علمی نشود.

 

اعرافی با بیان اینکه اساس حوزه، علم و دانش است گفت: معارف الهی در این حوزه باید فراگرفته شده و عمق یابد باید همه توجه کنیم که نخستین رکن حوزه، علم آموزی و تعمق و پاسداشت سنن اصیل حوزوی است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر تحقیق و پژوهش در حوزه گفت: طلاب باید به این موضوع توجه داشته و تحقیق و پیشرفت عمیق علمی را به عنوان مهمترین وظیفه خود بدانند و در کنار آن نیز به گسترش مباحث اخلاقی و تهذیب نفس بپردازند.

 

وی با اشاره به نقش اساتید و مدرسان حوزه علمیه گفت: این نقش در همه قلمروها باید مورد توجه مدیران و برنامه ریزان باشد چرا که اساتید گردانندگان اصلی حوزه به شمار می روند و سررشته اخلاق و تربیت حوزه در دست آنهاست.

 

اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه در طول تاریخ یک نهاد اثرگذار بوده است تاکید کرد: ما معتقد به نوزایی و بهره گیری از تجارب دیگران هستیم اما این را نیز در نظر داریم که حوزه از روح تاریخی و اصیل خود نباید خارج شود.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به مسائل ضد ارزشی در حوزه های علمیه گفت: مرید و مراد بازی و اقدامات ناصواب در کنار ادعاهای دروغین از جمله مسایل ضد ارزشی به شمار می رود که باید مراقب بود و ضمن تقویب مبانی اخلاقی باید مراقب باشیم در دام عرفان های کاذب و مرید بازی های غیر صحیح وارد نشویم.

 

وی گفت: حفاظت از جایگاه مراجع عظام تقلید و رهبری معظم یک اصل مهم به شمار می رود که حوزه در آن نقش دارد و باید طلاب و روحانیون توجه داشته باشند.

 

اعرافی به تعطیلی ها در حوزه اشاره کرد و گفت: این موضوع در برنامه های جدید حوزه مورد توجه است و تلاش شده که کاهش یابد.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره های تابستانی برای طلاب گفت: در تابستان 20 هزارطلبه در قم و مشهد و نقاط دیگر کشور به شکل متمرکز و غیرمتمزکز در دوره های ارتقایی، تکمیلی، بصیرتی، اجتماعی و فکری حضور داشتند.

 

اعرافی با بیان اینکه حوزه باید پاسخگو باشد گفت: حوزه آماده پاسخگویی به نیازها بوده و باید باشد و امروز نیز با توجه به مصوبات شورای عالی و طرح های کلان مصوب و طراحی های صورت گرفته آمادگی ها وجود دارد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور فعالیت های اجتماعی طلاب را مد نظر قرار داد و گفت: حضور در عرصه های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است و توسعه جریان مطالبه گری و حضور در عرصه های مختلف از جمله حضور در کنار نظام و مردم در عرصه های ویژه بسیار مهم است که توسط طلاب در حال انجام است.

 

*بهره گیری از نظام آموزشی جدید در حوزه های علمیه/بهره گیری 248 مدرسه علمیه از نظام آموزشی جدید

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی رستم نژاد» نیز گفت: نو آوری ها از دوره مدیریت قبلی حوزه علمیه آغاز شد که شامل برنامه جدید آموزشی سطح یک حوزه های علمیه است.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: در راستای توسعه این برنامه های تحولی، مراحل آموزشی، شناخت و تسلط سه مرحله آموزشی این برنامه تدوین شده است.

 

وی با اشاره به حضور طلابی که از از پایه هشتم آموزش و پرورش یا سطح دیپلم و مقطع دانشگاهی به حوزه وارد می شود گفت: در این موارد اختلاف سطوح در برنامه جدید آموزشی دیده شده و تدوین این برنامه ها با چینش های علمی اتفاق افتاده است.

 

رستم نژاد گفت: در برنامه جدید آموزشی حوزه علمیه بیش از 8 هزار مرتبه در 29 متن تولید شده از آیات قرآن کریم استفاده شده و از سوی دیگر چهار درس حدیثی به دروس اضافه شده است.

 

وی گفت: در برنامه ریزی جدید دروس اقتضائی به دروس حوزوی اضافه شده و به تناسب سرفصل ها و موضوعات به عهده مدیریت بوده که 128 ساعت کلاس در برنامه جدید برگزار خواهد شد.

 

معاون آموزش حوزه های علمیه توجه به مباحث تاریخ انقلاب و دفاع مقدس، کاربردی تر کردن دروس، توجه به اخلاق و تهذیب، استفاده از آیات و روایات و .... را از دیگر برنامه های استفاده شده در کتب و برنامه ریزی جدید حوزه عنوان کرد.

 

رستم نژاد گفت: با پیگیری های صورت گرفته 248 مدرسه در سراسر کشور زیر بار برنامه های جدید آموزشی حوزه قرار گرفته اند و از برنامه جدید استفاده می کنند.

 

وی گفت: از دیگر کارهای انجام شده گسترش تعداد اساتید در مراکز استان ها بود به گونه ای که برای معرفی و جذب اساتید شفاهی قوی تنها 30 استاد فعالیت می کردند که این رقم امروزه به 300 استاد در استان ها رسیده است.

پایان پیام/343

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم عاشورا مسجد عاشورای حسینی عزاداری محرم خبرگزاری شبستان استان بوشهر شیراز تاسوعای حسینی امام حسین ع حوزه علمیه قم طلاب حوزه علمیه حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۰۵۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم روز پنجشنبه در دیدار با اساتید مدارس حوزه علمیه تبریز افزود: عدم تبعیض در مراکز علمی موجب افزایش انگیزه و دل گرمی اساتید می‌شود.

وی بابیان اینکه معلمی شغل انبیاست، از اساتید حوزه خواست در کنار علم به تزکیه، تربیت و اخلاق توجه ویژه‌ای داشته باشند و دانشجویان باشعور و آگاهی تربیت کنند.

رئیس شورای عالی مدیریت حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه معلم می‌تواند به آگاهی نسل جوان عمق ببخشد و جامعه را به سمت سعادت هدایت کند، بیان کرد: باید احترام، ادب و اخلاق در حوزه و دانشگاه حفظ شده و ارتقا یابد و به جامعه نیز تسری پیدا کند.

آل هاشم خاطرنشان کرد: معلمی یکی از صفات خداوند است و معلمان آن چیزی که بیان می‌کنند تجلی علم حق است.

وی با اشاره به اینکه معلمان فارغ از مسائل مادی و دنیوی با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند و این بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: معلم و استاد همواره باید مورد تکریم قرار گیرند و انتظارشان از جامعه و نظام آموزشی، ادب و حسن خلق است.

وی تأکید کرد: تمامی مراکز علمی باید طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال" جهش تولید با مشارکت مردم" داشته باشند و معلمان و اساتید اهمیت این نامگذاری را برای مخاطبان خود تبیین کنند.

کد خبر 6095206

دیگر خبرها

  • تجلیل از طلاب ممتاز و نمونه استان یزد
  • بازدید طلاب حوزه علمیه یاسوج از زندان مرکزی این شهر
  • تلاش برای استخدام طلبه های زن در آموزش و پرورش
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه خواهران ماکو
  • تحصیل پنجاه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه کشور
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • نباید با معلم‌مان کشتی بگیریم/ دولت‌ها تا یک سال اول‌شان به معلم‌ها توجه می‌کنند/ حضور طلاب در مدارس مسبوق به سابقه است/ «نیرزاده» هم طلبه بود
  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند