Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع خبری عربستان بامداد روزشنبه (۲۳ شهریور) از وقوع آتش سوزی بزرگ در دو پالایشگاه شرکت نفت آرامکو در"بقیق" و "هجره خریص" در شرق این کشور خبر دادند.پس از آن "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن با انتشار بیانیه ای، عربستان را تهدید کرد: در صورتی که سعودی ها به تجاوز و محاصره خاک یمن ادامه دهند، اهداف و دامنه عملیات‌ بعدی به این کشور روز به روز گسترده تر و دردناک تر خواهد شد؛ تا جایی که ریاض چاره ای جز توقف تجاوزهای خود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرگزاری آ. پ. آ اتریش با اشاره به این خبر نوشت: هنوز مشخص نیست در این حمله چقدر به بزرگترین تاسیسات نفتی جهان خسارت وارد شده، اما بسیاری از منابع آگاه می گویند میزان خسارت به حدی است که می تواند میزان تولید و خروجی این تاسیسات را تحت تاثیر قرار دهد.
هر چند وزارت کشور عربستان اعلام کرده حریق ناشی از حملات دیروز به دو پالایشگاه متعلق به غول نفتی این کشور (آرامکو) تحت کنترل است، اما تردیدها درمورد ادامه کار این تاسیسات که روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تولید می کند ادامه دارد.
"عبدالعزیز بن سلمان" وزیر انرژی عربستان نیز با تأیید کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت درشرکت آرامکو  پس از حمله پهپادی انصارالله یمن البته گفت: این کاهش تولید بصورت موقتی خواهد بود.
رسانه های دولتی سعودی ها بدون اشاره به شمار تلفات و یا مجروحان این حملات، مدعی شدند کار این پالایشگاه ها ادامه می یابد و جایی برای نگرانی نیست، با این حال کارشناسان نظر دیگری دارند؛ «جاش یانگ» تحلیلگر شرکت سرمایه گذاری انرژی «بیسون اینترستس» (Bison Interests) می گوید: احتمال زیادی وجود دارد که با ادامه ناکارامدی پالایشگاه های عربستان، بهای نفت افزایش یابد.
وی پیش بینی می کند که با ادامه روند کنونی، بهای نفت به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه برسد. روز جمعه هر بشکه نفت سبک آمریکا ۵۵ دلار و نفت برنت دریای شمال بشکه ای ۶۰ دلار معامله شده است.
همچنین «سندی فیلدن» کارشناس مرکز تحلیلی «مورنینگ استار» (Morningstar) با اشاره به ادعای وزیر انرژی عربستان که گفته «شرکت آرامکو کاهش تولید نفت خود به مشتریانش را از طریق مخازن ذخیره شده، جبران خواهد کرد» این سوال را مطرح می کند که «این شرکت چقدر نفت ذخیره دارد و تا کی می تواند نیاز بازارهای جهانی به نفت را تامین کند؟»
به گفته وی یکی از راههای جبران کمبود نفت جهانی این است که تحریم های نفتی ایران از سوی آمریکا برداشته شود. هر چه باشد ایران اخیرا به خاطر این تحریم ها میزان زیادی نفت در دست دارد.
فیلدن با این حال چنین تصمیم گیری را برای دولت «دونالد ترامپ» که با امیدواری بسیار دست به تحریم ایران زده، دشوار ارزیابی می کند.
برخی دیگر از کارشناسان چاره کار را استفاده از ذخیره استراتژیک منابع اعضای آژانس بین المللی انرژی (IEA) می دانند. با این که این سازمان شنبه شب اعلام کرد در حال حاضر ذخایر بازارهای جهانی نفت کامل بوده و انبارها نیز پر است، اما نامشخص بودن وضعیت عربستان و ادامه تنش ها در شبه جزیره عرب، مانع کاهش نگرانی ها شده است.

وزارت انرژی آمریکا بامداد یکشنبه اعلام کرد: به دنبال حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، این وزارتخانه آمادگی دارد برای جبران کمبود نفت در بازارهای جهانی، از ذخایر نفتی اش استفاده کند. شب گذشته نیز "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌ وگوی تلفنی با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، به وی وعده داد که واشنگتن آماده دفاع از امنیت ریاض است.
بر این اساس واشنگتن خود را متعهد می‌داند به دنبال حمله به تأسیسات نفتی عربستان، نفت مورد نیاز بازار را تأمین کند.
پالایشگاه استان"بقیق" در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر "الظهران" در منطقه "الشرقیه واقع در شرق عربستان قرار دارد و بزرگ ترین پالایشگاه نفتی جهان است که روزانه ظرفیت فرآوری هفت میلیون بشکه نفت را دارد. این تأسیسات، نفت‌خام ترش را به نفت‌خام شیرین تبدیل و سپس آن را به خلیج‌فارس و دریای سرخ منتقل می‌کند.
این پالایشگاه همچنین ۷۰ درصد از کل نفت تولیدی شرکت آرامکو را فرآوری می کند که ۶ درصد از کل نفت مصرفی جهان در روز است. بر اساس برآوردها، ذخیره میدان نفتی "بقیق" ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه نفت تخمین زده می شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عربستان سعودی آرامکو نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۳۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است

معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی درباره سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان گفت: رئیس کل بانک مرکزی برای شرکت در پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به دعوت رئیس این بانک به ریاض سفر کرد. بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو و مقامات بین المللی در این سفر حضور داشتند، که خوشبختانه در حاشیه اجلاس مذاکرات خوبی با مقامات سازمان‌های بین المللی و بانک‌های مرکزی کشور‌هایی که طرف کاری ما هستند صورت پذیرفت.

کریمی گفت: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی میشود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته 445 میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمیگرفت.

کریمی خاطر نشان کرد: ما در ظرف چند روز گذشته توانستیم پرداخت حج عمره امسال را از محل منابع مسدودی خودمان به بانک‌های عربستانی منتقل کنیم و از این جهت یک نگرانی که وجود داشت برطرف شد. اما هدف اصلی در این سفر این بود که این پرداخت‌ها را تبدیل به یک رابطه پولی و بانکی با بانک‌های ذیربط در عربستان بکنیم که این بتواند برای پرداخت‌های عربستان به صورت پایدار در بیاید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • رکوردشکنی فروش نفت با تمرکز بر ابتکارات جدید در بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده
  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با تکیه بر عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد