Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سن مصرف قلیان در کشور به حدود 13 سال رسیده و در میان دختران به شدت افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری آریا، امروزه کشیدن قلیان را می توان اعتیادی شیک و مجلسی نام نهاد که در طول تاریخ بارها منع شده و دوباره آزاد شد، اما به خود نام اعتیاد نگرفته است. اگر به تاریخ رجوع کنیم نام شاه‌عباس صفوی با یکی از تفریحات جوانان امروز گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادتی که نه تنها گرد زمان بر آن ننشست، بلکه بعد از جولان دادن در میان افراد مسن اکنون به تفریح جوانانه‌ای تبدیل شده است که ضمن این‌که گوی رقابت را از سیگار ربوده است، مرزهای جنسیت را نیز درنوردیده و به جمع‌های زنانه ورود پیدا کرده است.به نحوی که برخی از زنان و دختران به مشتریان ثابت سفره‌خانه‌های سنتی و مکان‌های عرضه قلیان تبدیل شده‌اند و رزو به روز به تعداد آنان افزوده می شود.
بر اساس آمارهای منتشره از سوی سازمان‌های جهانی، بویژه سازمان بهداشت جهانی، هر ساله چند میلیون نفر از شهروندان جوامع مختلف بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و شمار بسیار بیش تری گرفتار بیماری‌های مزمن قلبی - عروقی، تنفسی و ریوی، دهان و دندان و حتی اختلالات مغزی و عصبی می‌شوند.

کاهش نگران کننده سن گرایش به دخانیات
چندی پیش بود که سردار دکتر سعید منتظر المهدی در خصوص کاهش نگران کننده سن گرایش به استعمال سیگار، قلیان و همچنین افزایش مصرف دخانیات در بین دانشجویان، قشر زنان و دختران هشدار داد.
به گفته سردار دکتر سعید منتظر المهدی در جامعه ما اولاً در سالیان اخیر سن گرایش به سیگار و قلیان به صورت نگران کننده و رنجش آوری کاهش یافته است و شماری از نوجوانان کشورمان در دام این عامل مهلک فرو غلتیده‌اند.ثانیاً نرخ ارتکاب این رفتار غیر سالم (سیگار کشیدن) در بین قشر دانشجو فزونی یافته است و ثالثاً بر شمار دختران و بانوانی که خواسته و ناخواسته خود را در معرض عامل بیماری زا و نشاط زدا و زیبایی ستان نیکوتین قرار می‌دهند افزوده شده است.

قلیان کشیدن زنان 2 برابر شد
از سوی دیگر دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات در آخرین اظهار نظر خود در این باره  گفته که  متاسفانه این روزها قلیان از ابزار سرگرم کننده خانواده ها به ویژه جوانان شده و گرایش زنان نیز به این ماده دخانی بسیار افزایش یافته است که پسندیده نیست و افزایش 2 برابری گرایش زنان و دختران ایرانی که مادران آینده جامعه به شمار می روند به مصرف قلیان، بسیار نگران کننده است.

تأثیر دخانیات روی تخمدان‌ها
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سیگار در زنان با سرطان دهانۀ رحم ارتباط دارد.سرطان دهانۀ رحم شانس باروری زن را از بین می‌برد.
کشیدن سیگار و قلیان می‌تواند با قدرت باروری زنان تداخل داشته باشد. مشکلات حاصل از مصرف سیگار و قلیان می‌تواند اثر بدی در دستگاه تولید مثل زنان داشته باشد. این مشکلات در سطوح مختلف رخ می‌‌دهد که یکی از آنها تأثیر روی تخمدان‌ها می باشد.
 تخمدان وظیفۀ آماده‌سازی و آزاد کردن ماهانۀ تخمک و همچنین تولید برخی از هورمون‌های بارداری را دارد. مصرف سیگار و قلیان می‌تواند باعث اختلال در عملکرد تخمدان‌ها شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانۀ نامنظم، نداشتن دورۀ تخمک‌گذاری یا دورۀ ماهانۀ بدون تخمک‌ گذاری شود.

آسیب جدی به سلامتی انسان
محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات و فوق تخصص بیماری های ریه می گوید: دود ناشی از قلیان باعث می شود که نیکوتین پلاسما، مونوکسید کربن و ضربان قلب سریعا بالا رود و آسیب جدی به سلامتی انسان وارد کند.سرطان های ریه، دهان و مثانه از جمله بیماری های ناشی از کشیدن قلیان است و اسانس هایی که به تنباکوهای جدید می زنند، موجب حساسیت و سرفه های مزمن همراه با خلط می شود.

سن مصرف قلیان در کشور به حدود 13 سال رسیده
به گفته وی سن مصرف قلیان در کشور به حدود 13 سال رسیده که در میان دختران به شدت افزایش یافته است.این مسئله، بحرانی و مهم است چراکه منجر به آسیب های بسیاری در آینده می شود.قلیان با طعم های مختلف و میوه ای که حاوی ترکیبات روان گردان است، به صورت خانوادگی مصرف می شود و به راحتی دختران در کنار پدران و همسران این ماده خطرناک و سمی را دود می کنند. در حالی که این سنت شکنی است و فرهنگ غنی ایرانی را پایمال می کند.

استفاده از قلیان و تخریب هورمون های جنسی
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح  می کند: بسیاری از افراد می گویند دود قلیان وارد ریه های ما نمی شود بلکه آن را از دهان خود خارج می کنیم، اما نمی دانند که دود از طریق مخاط دهان و حنجره به بدن برمی گردد، اگر فویل مورد استفاده بهداشتی و با کیفیت نباشد، در اثر واکنش با زغال قلیان منجر به سرطان خواهد شد.افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است، مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند.همچنین برخی میکروب‌ها که عمدتاً باکتری‌هایی هستند که موجب سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارند.استفاده از قلیان سبب اختلال در جذب کلسیم، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی خواهد شد و در نتیجه پوکی استخوان پدید می آید.
این  فوق تخصص بیماری های ریه می گوید:قلیان بیش از 7200 ماده زیان بخش دارد، در حالی که در سیگار تنها چهار هزار ماده مضر شناسایی شده و باید توجه داشت که ضرر قلیان بسیار بیشتر از مصرف سیگار است.

تاثیر منفی مصرف قلیان در باروری
از آنجا که با افزایش مصرف قلیان توسط زنان جامعه مواجه هستیم همه بویژه بانوان جامعه باید توجه داشته باشند که تأثیرهای زیان‌آور مصرف قلیان بسیار قابل توجه است.تنباکو و دود ناشی از سوختن آن در قلیان، حاوی مقدار زیادی موادی سمی و سرطان‌ زاست که باعث انسداد عروق خونی و بیماری‌های قلبی می‌شود.ذغالی که برای سوزاندن تنباکو استفاده می‌شود، منبع تولید منوکسیدکربن است که مجاورت آن با لولۀ پلاستیکی قلیان و همین‌طور قسمت‌های فلزی آن باعث به وجود آمدن مواد سمی و خطرناک می‌شود. مصرف قلیان در مردان باعث کاهش تحرک اسپرم‌ها خواهد شد.هنگام مصرف قلیان به علت قرار گرفتن در معرض فلز‌های خطرناکی مثل آرسنیک، کُرُم، سرب و کبالت که در اثر حرارت دیدن بخش‌های فلزی قلیان به وجود می‌آید، کیفیت و طول عمر اسپرم‌های مرد به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. همچنین مصرف قلیان باعث می‌شود که سر اسپرم قدرت کافی و لازم برای اتصال به تخمک و ورود به آن را نداشته باشد.اثرهای قلیان در باروری مردان در طولانی‌مدت منجر به بروز مشکلات ژنتیکی می‌شود که می‌تواند در سلامت نوزاد تأثیر بگذارد.
همچنین استفادۀ مشترک از یک قلیان و استفاده نکردن از فیلترهای جداگانه بین افراد باعث می‌شود که عفونت‌ها به راحتی بین آنها انتقال یابد. آب موجود در قلیان، نه تنها باعث تصفیۀ نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود، بلکه احتمال انتقال بیماری را بین افراد مصرف‌کننده بالا می‌برد. استفاده از قلیان، اکسیژن موجود در خون مادر را کاهش می‌دهد که این خود منجر به تنگی نفس و نقص در روند رشد و شکل‌ گیری کودک و در شرایط خاص، مرگ جنین می‌شود. احتمال تولد کودکانی با وزن کم در مادرانی که در دوران بارداری خود از قلیان استفاده می‌کنند نسبت به مادرانی که هیچ‌ یک از محصولات دخانی را مصرف نمی‌کنند بیشتر است. همچنین وجود مشکلات تنفسی در کودکان آنها نیز می‌تواند بیشتر باشد. قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف قلیان توسط دیگران نیز برای زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند به اندازۀ مصرف مستقیم آن خطرناک است.
به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است و می توان از همین امروز برای ترک کشیدن سیگار و قلیان اقدام کرد .عادتی که چند علت دارد و راهکار  دوری از این عادت نیز توسط متخصصان امر از جمله از سوی سردار دکتر منتظر المهدی اعلام  شده است.
به گفته منتظر المهدی،افزون بر پندارهای نادرست ،چند عامل دیگر روانی می‌توان فهرست کرد که نقش مهمی در گرایش به دخانیات دارند(آگاهی از این عوامل به تعبیر دانشمندان اقتصاد رفتاری می‌تواند همچون تلنگری باشد که به پیش گیری از مصرف دخانیات یاری رساند).
نخستین آن عوامل فشار هنجاری است.منظور از این عبارت آن است که اغلب آدم‌ها،بویژه آن‌هایی که کم سن و سال و کم تجربه‌اند در برابر فشار دیگران برای انجام یک رفتار به زودی مقاومت خود را از دست می‌دهند و تسلیم فشار جمعیت می‌شوند.از همین روی وقتی دانشجویی در جمع چند همکلاسی سیگاری قرار می‌گیرد به زودی خود را با آنان تطبیق می‌دهد و به جرگه سیگاری ها می‌پیوندد.

راهکارهای ترک دخانیات
دو راهکار مهم برای پرهیز از تسلیم شدن دربرابر فشار جمع ، یکی توانایی نه گفتن است و دیگری ترک جمع می باشد.
دومین عامل مؤثر در گرایش به سیگار، اغراق در توانایی کنترل خویشتن است(که در مورد قلیان نیز چنین می تواند باشد)بسیاری چنین فکر می‌کنند که اگر چندباری از سر کنجکاوی پُکی بر سیگار بزنند سیگاری نخواهند شد چون هرگاه اراده کنند می‌توانند آن را کنار بگذارند روانشناسان،  نشان داده‌اند که چنین تصور نادرستی  گمراه کننده است چون وقتی آدم‌ها در دام عادت بویژه عادت به سیگار گرفتار شوند به سادگی قادر به رها از شر آن نخواهند بود.از همین روی هیچگاه نباید خود را به سبب این تصور توهم آلود ، گرفتار باتلاق دخانیات نمود.
سومین عامل مؤثر در گرایش به دخانیات همانند سازی با مدل‌ها  و دیگرانی است که فرد آن‌ها را مهم می‌پندارد و مهم شدن خود را در تقلید رفتار و افعال آنان می‌جوید.اما  نباید از این واقعیت غافل شویم که اغلب آنچه در رفتارهای سلبریتی ها و مدل‌ها به ما می‌نمایاند نوعی تبلیغات فریب آمیز است که شرکت‌های تجاری برای پرکردن جیب خود بدان مبادرت می‌ورزند.البته این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که والدین و اساتید و پزشکان نیز نباید از تأثیر غیر مستقیم و پنهان رفتار خویش بر دیگران،بویژه نوجوانان و جوانان غفلت ورزند.چه بسیار کسانی که به سبب همانند سازی با این الگوها در دام دخانیات گرفتار شده‌اند.
سر انجام در پایان این نوشتار یاد آوری چند نکته ضروری است.نکته نخست آنکه شماری از شواهد مطالعاتی نشان داده‌اند که اعتیاد و عادت به هم پیوسته‌اند و گاهی وابستگی به دخانیات سر از بیراهه  اعتیاد در می‌آورد.دوم آنکه نه به دخانیات مستلزم احساس مسئولیت همگانی است.ناگفته پیداست که هر یک از ما باید در این پیکار سترگ نقش بی بدیل خود را به خوبی ایفا کنیم.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قلیان زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۷۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج خسرونیا، در آستانه برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران، اظهار داشت: امسال در مورد تازه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری‌های عفونی و…، سخنرانی خواهیم داشت؛ همچنین پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه‌های درمان آن نیز مباحث خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط پیش رو مهم‌ترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و دخانیات مصرف می‌کنند؛ متاسفیم که بگوییم تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه پیش بیشتر شده و به ویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم و عوارض مصرف دخانیات، بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می‌شود ولی همچنان از این بابت کمبود‌هایی داریم، افزود: اغلب این متخصصان برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند یا اینکه مهاجرت کرده و یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می‌شوند.

خسرونیا گفت: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متأسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آوردند این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته‌هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متأسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می‌شود و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص‌هایی که از گردونه طبابت خارج شده و یا مهاجرت می‌کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده‌ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از دیدگاه مردمی جز گروه‌های شغلی با درآمد خوب هستند ولی در واقع این‌طور نیست و فقط حدود ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند؛ جالب اینکه تمامی مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز برای درمان خود به همین ۱۰ درصد پزشک معروف و پردرآمد مراجعه می‌کنند و تصور می‌کنند همه مطب‌ها به همین اندازه شلوغ و پر مریض است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت نوشتیم، مبنی بر اینکه متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه‌ای قرار بگیرند که در ابتدا موافقت‌هایی صورت گرفت ولی در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم.

خسرونیا افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه‌های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از همکاران ما به ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند، مهاجرت می‌کنند و یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می‌پردازند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات و درآمد‌های دولت با میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی متأسفانه تعرفه پزشکی از این روند تبعیت نمی‌کند و همیشه در محدوده ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش، ثابت و اصطلاحاً «فریز» شده است!

خسرونیا افزود: با تورم ۴۰ درصدی ولی سال گذشته تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافت، امسال هم با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه‌های جاری زندگی و نگهداری مطب، مالیات، افزایش تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک و سایر مسائل، شاهد رشد چندانی در میزان تعرفه‌های پزشکی نیستیم؛ به خصوص پزشکان جوان که درآمد کمتری دارند مشکلات خیلی بیشتری خواهند داشت و موجب بی انگیزگی آنان خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه‌های نمایشی و سریال‌های تلویزیونی، جامعه پزشکی را به شیوه‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره‌ها در کشور به طور عجیب و فزاینده افزایش یافته به طوری که برگزاری یک همایش علمی در فضای دانشگاهی هزینه چندین میلیاردی به همراه دارد، افزود: برای چهار روز اجاره سالن همایش، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دریافت می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر مبلغ کلانی خواهد بود؛ به اعتقاد من دولت باید حمایت لازم را جهت برگزاری همایش‌های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش‌های علمی خواهیم بود، چون با این مبالغ دریافتی از پزشکان بابت ثبت نام، امکان گرداندن همایش‌ها و کنگره‌های دوره‌ای مقدور نخواهد شد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم