Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار بسیار مشکلی است مگر اینکه به صورت مبادله چند کشور در توافقات پولی و تجاری_مالی شکل بگیرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه، با استقبال مقامات محلی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، یکشنبه شب وارد فرودگاه آنکارا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور در این سفر که به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه انجام شده، علاوه بر حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که ۲۵ شهریور در ادامه رایزنی‌های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می‌شود، دیدار‌های جداگانه‌ای با رؤسای جمهوری فدراسیون روسیه و ترکیه خواهد داشت که در آن مهمترین مسائل و موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین علاوه بر مذاکرات رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در قالب این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری‌های سه جانبه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: این  پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه است در این دور از مذاکرات مسئله ادلب موضوع اصلی است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

او افزود: در سفر آقای روحانی به ترکیه، مسئله ادلب که تحت نفوذ روسیه است مورد بحث قرار می گیرد، این درحالی است که در نشست میان اردوغان و پوتین در سوچی، توافقی درباره این استان سوریه شکل گرفت و تصمیم گرفته شد که خط مرزی میان نیرو‌های ارتش سوریه و تروریست‌های ادلب شکل بگیرد، البته رئیس جمهور ترکیه به آن پیمانش عمل نکرد و در مقابل ارتش سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه توانسته وارد استان ادلب شود.

فراهانی با اشاره به تاثیر نشست‌های آستانه بر بهبود وضع سوریه، گفت: نشست‌های آستانه توسط سه کشور ترکیه، روسیه و ایران از ابتدا توانست به تقویت دولت مرکزی دمشق منجر شود و می‌تواند روند سیاسی را تسریع کند، هرچند تاکنون روند سیاسی آن موفق نبوده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدوین قانون اساسی جدید سوریه به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای همچنان در تدوین قانون جدید این کشور تاثیرگذار هستند و به دلیل اختلافات و منافع روند این امر به کندی صورت می‌‌گیرد و ممکن است چشم انداز روشنی هم نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:سوئیفت روسی ربطی به سازوکار مالی اروپا ندارد/ اینستکس با تزریق ۱۵ میلیارد یورو فعال می‌شود/ مذاکرات ایران در قالب برجام همچنان ادامه دارد + فیلم 

او با اشاره به هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی که رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند، تصریح کرد: در حقیقت با توجه به فشار اقتصادی دولت آمریکا به ایران، تصمیم گرفته شد که یک هیات اقتصادی در رابطه با همسایگان و جایگزینی سیستمی فرای سوئیفت جهانی به جای تسلط دلار در این سفر پیگیری شود.

فراهانی ادامه داد: دیدار آقای روحانی و پوتین بسیار پر اهمیت است و به غیر از موضوع سوریه تحولات جدی و هماهنگی بیشتر بین دو رئیس جمهور مد نظر قرار دارد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به جایگزینی سوئیفت، تاکید کرد: باید این موضوع را در نظر گرفت که سوئیفت یک سیستم مالی بر پایه دلار است که در بسیاری از کشور‌ها عمق پیدا کرده است و جایگزینی سیستم جدید برای سوئیفت کار بسیار مشکلی است مگر اینکه به صورت مبادله چند کشور در توافقات پولی و تجاری_مالی شکل بگیرد، بنابراین  راه دشواری را باید طی کند.

او افزود: در حال حاضر ذخایر کشوری مانند روسیه از ذخایر ارزی به ذخایر طلا تبدیل شده است و یکی از دلایلی که می‌تواند دلار را تضعیف کند همین تغییر مبادلات مالی بر پایه غیر از دلار است.

فراهانی  اضافه کرد: با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست، تضعیف دلار کار مشکلی است، اما اگر تمامی کشور‌ها بخواهند این را تغییر دهند باید راه  بسیار دشورای بپمایند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی سیاست خارجی سوریه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۹۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور در سوریه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در صحرای استان حمص منهدم کرد.

به گزارش مشرق، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیماهای اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی برخی نواحی در مناطق جزیره و التنف سوریه را اشغال و در آنجا پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند اما واقعیت‌های میدانی و اطلاعاتی بعداً تأیید کرد که این نظامیان از پایگاه‌ها به عنوان مرکزی برای حمایت از گروه های تروریستی در منطقه استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت
  • ترکیه : حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت/ اگر کشور مستقل فلسطین برپا نشود، ممکن است جنگ ها و فجایع دیگری در غزه تکرار شود
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت