Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی بود که عربستان سعودی با سودای پیروزی جنگ خونینی را علیه مردم یمن آغاز کرد و با گذشت بیش از ‏چهار سال و با متحمل شدن هزینه‌های بسیار بار سنگین یک جنگ فرسایشی را به دوش می‌کشد. جنگی که با ائتلاف عربستان ‏و امارات آغاز شد و حال شنیده‌ها حکایت از فروپاشی این ائتلاف و جنگ نیابتی میان این دو کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ای شدن اخبار ‏ناراحتی و دلخوری پادشاه عربستان از امارات نشان از به وجود آمدن شکاف عمیق میان ریاض و ابوظبی در خصوص تحولات ‏یمن است. ‏

تنش میان ریاض و ابوظبی نتیجه جنگ‌افروزی در یمن است که باگذشت سال‌ها بدون هیچ دستاوردی برای دو کشور همچنان ‏ادامه دارد که حتی این روزها بستر جنگ میان نیروهای تحت امر عربستان سعودی و امارات شده است. ازنظر برخی تحلیلگران ‏گفتگوهای اخیر امارات با ایران درباره تأمین امنیت دریایی نشان می‌دهد که «ماه‌عسل» این کشور با عربستان سعودی به پایان ‏رسیده است.‏

وزارت کشور عربستان، روز شنبه، 23 شهریورماه اعلام کرد که دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپاد به وقوع پیوست.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن چند ساعت پس از این حملات ضمن تائید بزرگترین حمله به تاسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

«عبدالوهاب المحبشی» عضو جنبش انصارالله یمن گفت که هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان بر صادرات نفتی عربستان بسیار تاثیر گذاشته است، از همین رو فعالیت های طبیعی این تأسیسات تا هفته‌ها متوقف خواهد شد.

در رابطه با تحولات یمن، تنش میان عربستان و امارات احتمال فروپاشی ائتلافی سعودی خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با «عبدالله سلام الحکیمی» عضو ارشد وزارت خارجه یمن و وزیر پیشین گفت‌وگوهای ملی این کشور انجام داده است که در ادامه ازنظر می‌گذرد.
پیام حمله پهپادی یمنی‌ها به پالایشگاه‌های نفت عربستان به متجاوزان سعودی و اماراتی چیست؟

پیام این عملیات خطاب به سعودی‌ها این بود که یمنی‌ها در مرحله بعدی، بر هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و پایه‌های اقتصادی به ویژه نفتی عربستان تمرکز خواهند کرد؛ زیرا این زیرساخت‌ها در تقویت اقتصادی سعودی‌ها و حمایت از تجهیزات جنگی برای تجاوز علیه یمن نقش دارند. بدین صورت کار تا جایی پیش خواهد رفت که صادرات نفت از گذرگاه‌های تنگه هرمز و دریای سرخ به طور کلی متوقف شود و پس از آن متجاوزان از منابع مالی خود که عامل طولانی شدن جنگ و ارتکاب جنایاتشان در یمن بود، محروم خواهند شد.

اهمیت حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» در این است که سعودی‌ها بیش از 90 درصد از منابع و درآمدهای نفتی‌شان از این مناطق است و هدف قرار دادن این منابع درآمدی، منجر به فروپاشی اقتصادی و سیاسی برای توقف تجاوز و محاصره یمن خواهد شد.

در صورت تداوم تجاوز سعودی‌ها، آیا نیروهای یمنی عملیات‌های خود را به داخل عمق سعودی به ویژه ریاض گسترش خواهند داد؟

رهبران سیاسی یمن همیشه ائتلاف متجاوز سعودی که از سوی آمریکا و غربی‌ها حمایت می‌شود را به توقف جنگ و محاصره ظالمانه و جنایات هولناک طی 5 سال گذشته دعوت کرده‌اند. درعین حال یمنی‌ها تمام عملیات های خود برای مقاومت در برابر متجاوزان و دفاع مشروع از خود را ادامه داده اند و تاکنون دعوت‌های مکرر یمنی‌ها، از طرف حکام سعودی شنیده نشده است. از سوی دیگر یمنی‌ژها بر روی افزایش و تشدید عملیات های خود در تقابل با متجاوزان و محاصره حساب می کنند تا حکام سعودی به صدای عقلانیت و صلح گوش دهند و در غیر این صورت سرنوشتی شوم خواهند داشت.

یسخنگوی نیروهای مسلح یمن از همکاری افراد شریف داخل خاک عربستان با نیروهای یمنی خبر داد. منظور وی از این افراد چه کسانی هستند؟
حقیقت این است که مردم یمن و نجد و حجاز و منطقه شرقی عربستان، برادر و دوست هستند و ما برادرانمان را هدف قرار نخواهیم داد، بلکه با طغیان و تجاوز خاندان حاکم و سیاست‌های خصمانه ویران کننده در داخل عربستان یا علیه همسایگانش مقابله می کنیم. رهبران سیاسی ملی در یمن و احزاب و گروه‌های وطنی ارتباطات، دیدارها و تفاهم‌هایی با برادران شریف خود در داخل عربستان دارند تا با همکاری هم برای از بین بردن شرارت‌های خاندان حاکم و روش ویران کننده‌اش در منطقه کار کنیم؛ این به نفع ملت‌ها و کشورهای طرفین است و شاید این منظور سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.

معتقدم که ما در مرحله بعدی شاهد عملیات مشترک و تحرکات هماهنگ شده میان یمنی‌ها و آن شریفان هستیم تا درگیری‌های خصمانه ویران کننده را از کشور یمن و عربستان و منطقه دور کرده و امنیت و صبات و صلح را در آن مستقر کنیم.

روند توسعه و پیشرفت توان نظامی و موشکی و پهپادی یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما از تجربه انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی‌(ره) یاد گرفتیم که چگونه قدرت و زندگی جدید خودمان را علیرغم حملات متجاوزانه و محاصره و تحریم‌ها از صفر بسازیم. متجاوزان در توهم این بودند که طی چند هفته از طریق نظامی و حمله به یمن کار را یکسره خواهند کرد و پیش از این تجاوز نیز نهادهای ارتش و امنیت را از هم تفکیک کرده، رهبران نظامی و امنیتی یمن را هدف ترورهای هولناک قرار داده و سامانه های پدافندی و جنگنده‌های نظامی یمن را منهدم کرده بودند. آن‌ها اینگونه جنایات را در یمن مرتکب شدند، اما خدا بر ما در یمن منت گذاشت و با رهبری مجاهدانه و ملی، ملت یمن توانست حماسه ایستادگی دلاورانه را رقم بزند و ارتش و امنیت را بازگردانده و کمیته‌های مجاهد مردمی را با آنها همراه نماید. در این شرایط تمامی توانمندی‌ها و عوامل تولیدات نظامی را تجمیع کرد و این کار سال‌ها به طول انجامید.

این جهش عظیم در توان دفاعی ما و در تولیدات نظامی به ویژه موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته رخ داد و قدرت پیشرفته خود را زیر آتش دشمن بنیان نهادیم. بدین صورت قوی تر شدیم و نسبت به دهه‌های گذشته موانع بیشتری در سر راه دشمن قرار دادیم. در این زمینه از تجربه جمهوری اسلامی ایران در بازسازی خویش طبق اصول و روش های جدید الهام گرفتیم و خدا را در این مورد شاکر هستیم.

آیا یمنی ها برنامه ای برای تحمیل واقعیت میدانی و شروط سیاسی به اماراتی ها و سعودی ها به منظور پذیرش صلح دارند؟

ما وظیفه مقدس خود را در دفاع از خویشتن و مقاومت در برابر تجاوز، اشغال و محاصره و جنایت‌های شنیع ائتلاف متجاوز سعودی که نائب آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب مستکبر است، انجام می‌دهیم. هرچقدر میزان و طول تجاوز سعودی‌ها ادامه می‌یابد، به فضل الهی قوت و قدرت و کارآمدی توان تسلیحاتی و آمادگی مردان قهرمان ما برای دفاع از وطن و استقلال و کرامت مان بیشتر می‌شود. بیش از یک میلیون رزمنده تحت سلاح در ارتش و کمیته‌های مردمی حضور دارند و این آمار روبه فزونی است. این در حالی است که در مقابل ائتلاف سعودی رو به ضعف می‌رود و در حالت چنددستگی و درگیری است.

ما گزینه ای جز مقاومت نداریم و به آن ادامه می دهیم. این روش ما برای قراری صلح و اجبار ائتلاف متجاوز و شرور سعودی برای توقف تجاوزات و جنایات و محاصره است. اگر ندای صلح را اجابت کنند، از سرنوشت بدی که در انتظارشان است، نجات خواهند یافت.

گفتگو از محمد فاطمی‌زاده
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است

به گزارش خبرآنلاین، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای.ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیماهای اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903142

دیگر خبرها

  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • حملات توپخانه‌ای ارتش عربستان به سوی شهروندان یمنی | ۱۰ یمنی زخمی‌ شدند
  • زخمی‌ شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • زخمی‌شدن ۱۰ یمنی در حملات ساعات گذشته ارتش عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • مقام انصارالله: ایران حیثیت اسرائیل را از بین برد
  • راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه