Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارث یکی از رایج‌ترین حقوقی است که پس از فوت افراد به ورثه او تعلق می‌گیرد. بر اساس قانون چند دسته می‌توانند از ارث فرد متوفی استفاده کنند و آن‌ها به طبقات مختلف سببی و نسبی تقسیم می‌شوند.

طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان، نوادگان و فرزندان آن‌ها؛ طبقه دوم: پدربزرگ، مادربزرگ، برادر و خواهر و فرزندان آن‌ها؛ طبقه سوم: عمه، عمو، خاله، دایی و فرزندان آن‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اگر طبقه اول وجود داشته باشد، طبقات دوم و سوم ارثی نخواهند برد.

اما به این ارث بر اساس قانون میزان مشخصی مالیات هم می‌خورد؛ وارثان باید فهرستی از اموال منقول و غیرمنقول باقی‌مانده تهیه کنند، سپس یکی از وراث باید به اداره دارایی مراجعه کند تا تکلیف مالیات بر ارث مشخص شود و میزان مالیات بر ارث در خصوص اموال غیر منقول ۵ درصد و اموال منقول ۲ درصد است.

اگر پدر یا مادری فوت کند و غیر از فرزندان، وارث دیگری در طبقه اول ارث نداشته باشد، اگر همه دختر باشند یا همه پسر باشند، تمام اموال بین آن‌ها به طور مساوی تقسیم می‌شود.
ارث در چه صورتی به دولت می‌رسد؟

اما شاید جالب‌ترین نکته ارث جایی باشد که فرد متوفی جز همسر خود هیچ خویشاوند دیگری نداشته باشد و در این صورت اگر تنها وارث مرد همسر خود باشد، ارثیه زن فقط یک چهارم اموال شوهر می‌شود و مابقی اموال شوهر که هیچ وارثی ندارد به نفع دولت ضبط می‌شود.

اگر تعداد همسران یک مرد بیش از یکی باشد، همان میزان ارث که برای زن مشخص شده به طور مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود یعنی در نهایت سهم کمتری به زنان می‌رسد.

بر اساس قانون نوزاد هم دارای حق ارث می‌شود، البته ارث جنین و نوزاد هم دارای شرایط مخصوص به خود است. شرط وراثت، زنده‌بودن در حین فوت مورث است. نوزاد در صورتی ارث می‌برد که زنده متولد شود؛ اگر نوزاد مرده به دنیا بیاید از ارث محروم می‌شود. حیات حمل پس از تولد، حتی در یک لحظه، برای ارث بردن او کافی است.
فردی که دو سر روی بدن دارد چگونه ارث می‌برد؟

بر اساس اطلاعات پزشکی ممکن است فرد دو سر داشته باشد و اینجا سوال پیش می‌آید که آیا فردی که دو سر دارد یک نفر به حساب می‌آید یا دو نفر است، البته در قوانین ایران و خارج از کشور نمی‌توان پاسخی به این سوال داد و تنها جایی که به این موضوع پاسخ داده یکی از روایات حضرت علی (ع) است. ایشان در کتاب جواهر الفرایض در ارث گفته‌اند اگر شخصی دارای دو سر بر یک بدن باشد و برای به دست آوردن اینکه آیا او دو نفر است یا یک نفر باید آزمایش مخصوصی انجام داد، به این صورت که پس از خوابیدن یکی از آن‌ها را بیدار کنیم اگر هر دو نفر بیدار شدند حکم می‌کنیم که او یک نفر است و ارث به یک نفر داده می‌شود، اما اگر یک نفر بیدار شد و دیگری خواب بود، حکم می‌کنیم که آن‌ها دو نفر هستند و دو ارث می‌برند.
ارث قاتل چگونه است؟

اگر کسی توسط یکی از وارثانش به صورت عمدی به قتل برسد، آن وارث هیچ ارثی نخواهد برد.

اگر نوه پدربزرگ خود را بکشد و سپس ارث از پدربزرگ به پدر قاتل برسد و پس از مدتی پدر قاتل هم فوت کند، ارث به قاتل می‌رسد.
طلب متوفی از ارث او داده می‌شود

سهم الارث هر شخص جزء اموال او به حساب می‌آید و طلبکار می‌تواند آن را در ازای بدهی خود توقیف کند، اما اگر فرد ارث خود را به نام فرد دیگری زده باشد، نمی‌توان این کار را انجام داد. برای توقیف سهم الارث باید حتما انحصار وراثت را در اختیار داشت.

گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی گرفته می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق ارث سهم ارث متوفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۸۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد و اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم، باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد خیاط زنجانی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ به خبرنگاران اظهار کرد: داشتن خانواده‌ی سالم یکی از موضوعاتی است که همه‌ی افراد به دنبال راهکاری برای رسیدن به آن هستند و شرایط مثبت یا منفی درون خانواده تأثیر بسیاری در سلامت روان و همین‌طور انگیزه آنان برای فعالیت در محیط دارد.

وی افزود: داشتن خانواده سالم و ایجاد یک فضای پرانرژی در میان اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که به‌هم‌ریختگی فضای خانه می‌تواند انگیزه شما را برای سایر فعالیت‌ها نیز تحت تأثیر قرار دهد و درعین‌حال وجود فضای مثبت یا گذراندن یک آخر هفته مطلوب انرژی شما برای فعالیت در هفته آینده را نیز دوچندان خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت که داشتن یک خانواده سالم در سایر جنبه‌های زندگی هریک از اعضا نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خانواده نقش مهمی در سلامت روان اعضا ایفا می‌کند. اعضای یک خانواده سالم معمولاً سطح سلامت روان بالاتری دارند و مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا اعتیاد به مواد مخدر در این افراد کمتر دیده می‌شود. همچنین درصورتی‌که این خانواده‌ها با چنین مشکلاتی مواجه شوند، حمایت اعضا از یکدیگر باعث حل بحران در زمان کوتاه‌تر و با آسیب کمتر خواهد شد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد. خانواده می‌تواند اعضای خود را طوری تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم به وجود بیاورد. اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده در تمام مراحل زندگی ما قابل لمس و شناسایی است گفت: خانواده اساسی‌ترین واحد جامعه است، به همین دلیل برخی از پژوهشگران خانواده را ستون فقرات یک جامعه می‌دانند، در واقع آن را نمونه کوچک شده یک جامعه قلمداد می‌کنند؛ آمار ازدواج و طلاق به همین دلیل سلامت آن جامعه را نشان می‌دهند و خانواده را یک نمونه کوچک شده از جامعه به حساب می‌آورند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اذعان داشت: بر همین اساس با توجه به ضرورت امر کانون استان بر آن شد تا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اولین نشست از سلسله نشست‌های خانواده‌ی سالم با عنوان خانواده و تربیت را برگزار کند.

کد خبر 749526

دیگر خبرها

  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • پیام تبریک مدیرعامل گروه بهمن به مناسبت روز کارگر
  • هشدار به مدیران بابت حجاب اعضای خانواده‌شان!
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی