Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@22:54:10 GMT

بلاتکلیفی میراث معنوی موسیقی لرستان

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۱۵۵۳

بلاتکلیفی میراث معنوی موسیقی لرستان

به گزارش ایسنا، امین عباسیان اظهار کرد: به همت انجمن موسیقی استان در سال ۱۳۹۵ کمپین ثبت جهانی کمانچه بنام لرستان با حضور جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی استان، اهالی رسانه، شعر، قلم و دوستداران واقعی فرهنگ و هنر لرستان با مطالبه ثبت جهانی کمانچه به نام لرستان تشکیل شد که تا حدودی به همت دکتر عطا حسن پور و چند تن دیگر از کارکنان محترم میراث فرهنگی استان پرونده را پیگیری کردیم اما متاسفانه پس از تغییر مدیریت در مجموعه میراث فرهنگی استان قضیه به فراموشی سپرده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر روز شاهد شناسنامه‌دار شدن میراث‌های بومی، فرهنگی و هنری در استان‌های مختلف هستیم ولی در استان ما به دلیل عدم پیگیری جدی مسئولان نه تنها خبری از ثبت کمانچه لرستان نشد بلکه خبری از ثبت دیگر میراث موسیقیایی لرستان هم به گوش نمی‌رسد که البته شاید دغدغه مسئولان ذی‌ربط چیزی غیر از حفظ میراث و ترویج فرهنگ و هنر اصیل این دیار کهن باشد.

 رئیس انجمن موسیقی لرستان تصریح کرد: در کرمانشاه خانه تنبور، در خراسان خانه دوتار، در تبریز خانه عاشیق راه اندازی شده است اما کمانچه در استان خانه ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۳۸۹ با حمایت‌های جناب فرزین، جناب حسن پور و مهندس محمدیان اقدام به ثبت سه پرونده به نام‌های موسیقی سازی لرستان، موسیقی آوازی لرستان و رقص‌های لرستان کردیم که با تایید و استناد به گفته کارشناسان میراث فرهنگی جزء اولین پرونده‌ها در سطح کشور و در واقع پایه و الگوی این کار در کل کشور بود، اما به دلیل کم لطفی‌های پس پرده همچنان این امر مهم در محاق به سر می‌برد.

عباسیان اضافه کرد: درخواست بنده یک مطالبه عمومی است لذا سوالم از مدیر کل جوان میراث فرهنگی استان و استاندار محترم لرستان این است که واقعا موقع آن نشده تا قبل از اینکه استان‌های همجوار مانند سایر آثار، میراث موسیقیایی این استان را هم بنام خودشان ثبت نکرده‌اند برای ثبت شان اقدامی شود؟ آیا نمی‌خواهید نسبت به دایر کردن یک موزه اختصاصی موسیقی تلاشی کنید؟ با وجود اینکه از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد تنها به ۴ استان اجازه تاسیس مکتب خانه موسیقی داده می‌شود که با افتخار لرستان نیز جزو این ۴ استان است و در ۳ استان دیگر، یک پای این رویداد مهم، میراث فرهنگی آن استان‌ها است آیا نمی‌خواهید شما هم اقدامی کنید؟

 وی ادامه داد: به هر روی دغدغه ما توسعه همه جانبه استان‌مان بوده که موسیقی نیز از بهترین جاذبه‌های این دیار است و قابلیت تأثیرگذاری در امر پیشبرد توسعه لرستان را دارد.

کد خبر 455596 برچسب‌ها موسیقی ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۱۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، به‌صورت نمادین از سند ثبت ملی مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست میراث ناملموس کشور رونمایی شد.   حسن عربی افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس با قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، مهارت لرده دوزی روستای بیابانک در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.   او تصریح کرد: این میراث فرهنگی ناملموس به شماره ۲۵۹۱ در سال ۱۴۰۰ در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.   لَردِه دوزی مجموعه‌ای از هنر‌های دستی، مانند تکه‌دوزی، گل‌دوزی، بخارادوزی، خامه‌دوزی، پولک‌دوزی، قیطان‌دوزی، ساقه‌دوزی، سیاه دوزی، زری‌دوزی و سرمه‌دوزی است. لَردِه به معنای یک سطح صاف است که این فرآیند‌های هنری روی آن اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • فیلم سینمایی «حکیم نظامی» ساخته می‌شود
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب